فتنه خواب اصولگرایان را آشفته کرده

نویسنده
جلال یعقوبی

» جنتی: نمی دانم باید چه کرد

پرونده فتنه و فتنه گران در جمهوری اسلامی، همچنان بازست. زمانی علی مطهری نماینده مجلس، در نطق پیش از دستور خود گفته بود: “جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبانهاست. بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن در باره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه ای که از این نهاد وآن دفتر و از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.” اکنون با گذشت چند ماه از این سخنان، هنوز هم “مسئله فتنه حل نشده و ورد زبانهاست.”

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نمازجمعه این هفته تهران، از رئیس قوه قوه‌قضائیه به‌دلیل آنچه “مقابله با اقدامات فتنه‌گران” می نامید، تشکر کرد. او گفت: “من تشکر می کنم از رئیس قوه قضائیه و دادستان که برخورد خوب و قاطعی با فتنه و فتنه گران می کنند ولی بعضی فتنه‌گرها و بعضی رئوس فتنه هنوز خیلی آزادانه راه می روند و کار خودشان را می کنند. نمی دانم باید با آنها چکار کرد ولی اولین کار این است که اینها باید رصد شوند و این کار، کار وزارت اطلاعات است. البته نمی دانم وزارت اطلاعات در این مورد چکار می کند ولی قوه قضائیه باید رصد کند، ببیند آنها چه نقشه ای برای آینده دارند. همه باید به مسئولین کمک کنند تا ریشه فتنه را براندازند.”

جنتی، همان کسی است که در ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ وظیفه ابلاغ حصر سران جنبش سبز را نیز بر عهده گرفت و در نماز جمعه تهران گفت: “کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.”

اینبار اما جنتی درباره فتنه گران گفته است: “نمی دانم باید با آنها چکار کرد ولی اولین کار این است که اینها باید رصد شوند.”

این در حالی است که راستگرایان بارها از “کوبیدن آخرین میخ بر تابوت فتنه” سخن گفته و بحران انتخابات سال ۸۸ را پایان یافته اعلام کرده اند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون قوه قضائیه، سیزدهم اردیبهشت به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت: “قوه قضائیه تردیدی برای مقابله با فتنه‌گران در خودش راه نمی‌دهد. مردم عزیز ما اراده دستگاه قوه قضائیه را در برخورد با فتنه هم در گفتار و هم در رفتار دیده‌اند. دستگاه قضا در برخورد با فتنه بسیار مصمم است و امروز بعد از گذشت این ایام برای همه این امر ثابت شده است.”

او اضافه کرد: “امروز که پرده‌ها کنار زده شده است، بر همگان مشخص شده که جریان فتنه چگونه بوده است و خداوند متعال به حرمت بصیرت‌آفرینی رهبر معظم انقلاب و به حرمت بصیرت مردم نقشه فتنه‌گران نقش بر آب شده است.”

چندی پیش و پس از هجوم گارد انتظامی به زندانیان سیاسی، رئیس قوه قضائیه هم وعده داد که “قوه قضائیه از این پس هیچ‌گونه تسامحی در مقابل فتنه‌گران نخواهد داشت.” او گفته بود: “برخی‌ها علت تسامح نظام با فتنه‌گران را بد تلقی کرده اند و آن را به معنی انفعال دستگاه قضایی و امنیتی در مقابل خود برداشت کرده‌اند.”

 صادق لاریجانی معتقد بود: “رسانه های بیگانه همواره به دنبال این هستند که زهر خود را به نظام و ملت ایران بریزند؛ اگرچه در جریان فتنه سیلی محکمی از ملت خوردند اما هنوز هم دروغ‌های خود را دنبال می کنند و در هماهنگی با برخی رسانه‌های داخلی گویا دوباره به دنبال احیای جریان فتنه هستند.”

در همین راستا خبرگزاری فارس هم دیروز در گزارشی دیگر که از حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در نمایشگاه کتاب منتشر کرد، از قول حجت‌الاسلام احمد سالک نوشت: “مزاحم‌های کتاب و کتابخوانی را در حوزه کتاب و ناشران باید از بین ببریم، نباید به ناشری که در جریان فتنه بوده میدان داد که ما تحت عنوان مزاحم‌های نمایشگاه از این دست گروه‌ها یاد می‌کنیم و بر آن در این دوره از نمایشگاه تأکید داریم. البته به ما اطلاعاتی رسیده که پیرامون برخی مطالب باید توضیحاتی داده شود.”

از طرف دیگر آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی در نماز جمعه این هفته مشهد با انتقاد از سخنان وزیر ارتباطات درباره احتمال رفع فیلتر از فیس بوک گفت: “لعنت خدا بر فتنه ۸۸ که باعث شد برخی از متدینین ما این چنین حرف‌هایی را بزنند، آیا این لبیک به سخنان مقام معظم رهبری است که شما برادر متدین بیایید بگویید می‌خواهیم فیلتر فیس‌بوک را برداریم؟”

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز چند روز پیش طی سخنانی گفت: “کسانی که در زمان فتنه سکوت کردند و نظاره‌گر ماجرا بودند اشتباه بزرگی مرتکب شدند و نباید گذاشت این اشتباهات گذشته دوباره در کشور رخ بدهد.”

او اضافه کرد: “در زمان پیامبر (ص) اکثر خواص منحرف شدند اما در عصر حاضر بخشی از خواص منحرف شده و مشاهده کردیم که یاران امام در مقابل رهبری ایستادند. برخی از خواص بعد از امام راحل استهاله شدند و در مقابل مقام معظم رهبری ایستادگی کردند و هیچگاه دست از کارها و اعمال نادرست خود برنمی‌دارند.”

همچنین باید به سخنان حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، اشاره کرد که دیروز در شهر بابل گفت: “از ابتدای انقلاب عده ای نفوذی خودشان را در بین نیروهای انقلاب جای دادند و سعی کردند تا خود را همراه آن نشان بدهند اما به تدریج ماهیت خود را علیه این نظام و ملت و ولایت فقیه نشان دادند.”

وی این عوامل نفودی را “سردمداران فتنه های دو دهه اخیر انقلاب” نامیده و اضافه کرده: “عده ای نفوذی خواستند تا در فتنه ۱۸ تیر ۷۸ و نیز فتنه ۸۸ این نظام را سرنگون کنند اما مردم با هوشیاری و بصیرت و حضور فعال در صحنه با تبعیت محض از ولایت توطئه های آنها را خنثی کردند.”

ماجرای فتنه گریبان حکومت جمهوری اسلامی را رها نکرده است. این سخنان تنها گوشه ای از اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی است که بارها مدعی شده اند بحران انتخابات سال ۱۳۸۸ پایان یافته است.

راستگرایان نگران تقویت رقیب خود یا آنچنان که آنان می نامند، جریان فتنه هستند. هفته گذشته اعتراض هایی نسبت به حضور سیدمحمد خاتمی در دانشگاه بهشتی صورت گرفت. محمد سلیمانی نماینده مردم تهران گفته بود: “مدیریت‌هایی که نصب شده‌اند عمدتاً کسانی هستند که در فتنه شریک بوده و نقش داشته‌اند و در برخی موارد به آشوب‌طلبی مشهورند. وقتی افرادی که فتنه‌ای نظیر ۱۸ تیر ۷۸ را ایجاد کرده و در فتنه ۸۸ نقش داشته‌اند به عنوان رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند باید هم درب دانشگاه به سوی فتنه‌گران باز شود.”

 نگرانی از نفوذ فتنه، حتی به تغییرات هیات مدیره تیم فوتبال استقلال هم رسیده است.

نامه اخیر آیت الله حائری شیرازی به سران جنبش سبز و درخواست از آنان برای خاموش کردن شمعک فتنه، نشان داد که حتی تندروترین جریانهای داخل حاکمیت هم میدانند که فتنه هنوز ادامه دارد. او در نامه خود نوشته بود: “با اصرار شما، فتنه انتخابات ۸۸ آتش زیر خاکستر خواهد ماند و نظام نسبت به آن نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. جمع شدن فتنه خاموش شدن مشعل است و خاموش شدن مشعل غیر از خاموشی شمعک است. پذیرش خطا از طرف شما، شمعک را خاموش خواهد کرد. اجانب مصرند که این شمعک روشن بماند تا در زمان مقتضی مشعل را با آن روشن کنند، اصرار شما همان روشن نگه داشتن شمعک است و پذیرش خطا خاموش کردن آن؛ اینک این کار بزرگ فقط و فقط از دست شما بر می‌آید پس از اجر عظیم آن نیز غافل نشوید.”