تکنیک پرتغالی و یک رقیب کم تجربه

نویسنده

» گزارش تلام از حضور ایران در جام جهانی

ایران، یکی از رقبای آرژانتین در گروه F در جام جهانی ۲۰۱۴ بزریل، کارلوس کی روش پرتغالی را از سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی خود دارد. این تیم در سه حضور خود در جام های جهانی [آرژانتین ۱۹۷۸، فرانسه ۹۸ و آلمان ۲۰۰۶]، تنها یک بار توانسته به پیروزی دست یابد.

تیم ایران، به عنوان چهل و پنجمین تیم در رده بندی فیفا، بهترین رده بندی جهانی را در سال ۲۰۰۵ در رده پانزدهم داشته است. این تیم در سه حضور خود در جام جهانی هیچ گاه از گروه خود صعود نکرده. در جام جهانی ۱۹۷۸ چهاردهم، در ۱۹۹۸ بیستم و در سال ۲۰۰۶ بیست و پنجم شده است.

تنها برد این تیم در سال ۱۹۹۸ در برابر تیم آمریکا در شهر لیون با نتیجه دو بر یک بود. این تیم در ۹ مسابقه جهانی خود ۶ گل زده و ۱۸ گل خورده دارد.

ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ بزریل توانست در منطقه آسیا در رأس گروه A قرار گیرد. این تیم در بخش حذفی آسیا در مجموع ۱۰ پیروزی، ۴ تساوی، و ۲ باخت به دست آورد. 

کی روش، مربی سابق تیم امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰، می گوید: “باید برویم و از این جام جهانی لذت ببریم، چرا که ما به تازگی از جهنم مسابقات حذفی قاره آسیا خارج شده ایم. بازی در برابر تیم آرژانتین یک افتخار است.”

او که مدیر فنی تیم های لیسبون و رئال مادرید نیز بوده و مدتی نیز به عنوان دستیار الکس فرگوسن در تیم منچستر یونایتد فعالیت می کرده، در ادامه می افزاید: “ما با یکی از بهترین تیم های جهان بازی خواهیم کرد، با مسی. من دوستان آرژانتینی زیادی دارم، مانند خوان سباستین ورون و گابریل هاینزه.”

ایران ۱۱ بار در جام آسیا بازی کرده و سه بار قهرمانی این قاره را به دست آورده، ولی زمان آن به گذشته باز می گردد: سال های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶. مشهورترین چهره این تیم، هافبک وسط جواد نکونام ۳۳ ساله است. اکثر بازیکنان این تیم در جام قهرمانی این کشور بازی می کنند.

کی روش به زبان اسپانیایی می گوید: “ما باید خیلی خوب تمرین کنیم. رؤیای زیادی در سر داریم و برای ما هر دقیقه آن حائزاهمیت است. مردم ایران دیوانه فوتبال اند. فوتبال در خون آنهاست و از تماشای آن لذت می برند.”

آرژانتین تنها یک بار سابقه بازی در برابر ایران را دارد که به سال ۱۹۷۷ در استادیوم سانتیاگو برنابئو در مادرید بازمی گردد. نتیجه آن بازی با گل پنالتی دانیل برتونی، یک بر یک مساوی شد.

منبع: تلام، ۶ دسامبر