تکاپو برای سانسور گزارش میراث احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» حسن روحانی امشب درباره ۱۰۰ روز اول می گوید

در حالی که حسن روحانی قرار است امشب از تلویزیون جمهوری اسلامی، گزارش ۱۰۰ روز فعالیت دولت و نیز آنچه که از دولت قبل به ارث برده را با مردم در میان بگذارد، گزارش ها حاکیست که عوامل جناح راست به تکاپو افتاده اند تا مانع انتشار برخی از آمارهای عملکرد ۸ ساله احمدی نژاد شوند؛ آمارهایی که دولت جدید آنها را تکان دهنده می داند.

فعالیت برای محرمانه کردن بخش هایی از گزارش نهایی دولت روحانی،از هفته گذشته که وزارتخانه ها، گزارش بخش های مربوط به خود را تکمیل کردند، شدت گرفت.

نخستین بار این روزنامه “سیاست” روز بود که از دولت خواست تا گزارش خود را در روز صدم فعالیت اش به طور محرمانه به مقامات بدهد و با مردم در میان نگذارد.

سیاست روز نوشته بود: “حال که به زمان ارائه گزارش ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور نزدیک شده‌ایم، اعتقاد داریم که مردم هیچگاه نامحرم نبوده و نخواهند بود، اما با توجه به فضای سیاسی کشور به خاطر گفت‌وگوهای هسته‌ای مناسب خواهد بود تا این گزارش نخست به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه شود. در صورتی که در این گزارش موارد خاصی وجود دارد که نیازمند پیگیری‌های لازم است، به مجلس و قوه قضاییه نیز گزارش ارائه شود و براساس صلاحدید مقام معظم رهبری نسبت به آن تحقیق و بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا از ایجاد فضای یاس و ناامیدی در افکار عمومی جلوگیری کند.این اقدام علاوه بر اینکه دست رسانه‌های معاند، آنهایی که هدف سیاه‌نمایی از اوضاع کشور را دارند کوتاه خواهد ساخت و از اقدامات بعدی آنها جلوگیری خواهد کرد، علاوه بر این از متهم ساختن دیگران در افکار عمومی هم مبرا خواهد بود”.

 حسین نجابت از اعضای جبهه پایداری در مجلس هم دیروز ضمن سخنانی درباره گزارش روحانی، خواستار کم شدن بخش های مربوط به عملکرد دولت اصولگرای احمدی نژاد شده و به خبرگزاری فارس گفته است: “گزارش رئیس‌جمهور از عملکرد صد روزه رئیس‌جمهور باید از محتوای کافی و شفافیت لازم برخوردار باشد و رئیس‌جمهور باید این مسأله را مدنظر قرار دهد که اگر گزارش وی مبتنی بر عملکرد دولت قبل باشد، مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت. رئیس‌جمهور باید در گزارش خود به اقدامات صورت گرفته در صد روز گذشته بپردازد و علاوه بر این راه‌کارهای خود را برای حل مشکلات در آینده و به ویژه در کوتاه‌مدت را به مردم ارائه کند. به نظر نمی‌رسد که اقدام خاصی در حوزه مسائل اقتصادی در صد روز گذشته از سوی دولت صورت گرفته باشد بلکه اقدامات صورت گرفته در حوزه تأثیرات روانی بر بازار بوده است و امروز باید اقدامات عملی لازم در حوزه اقتصادی از سوی دولت انجام شود”.

او افزوده است: “اشتباهی در تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی از سوی وی و اطرافیانش صورت گرفت که در مدت صد روز اقدامات عملی در جهت رفع مشکلات از سوی دولت انجام می‌شود، واقعیت امر این است که در صد روز نمی‌توان اقدام خاص و تعیین‌کننده‌ای انجام داد. رئیس‌جمهور باید عملکرد دولت خود را برای مردم تشریح کند و پرداختن به دولت قبلی و انتقاد از آن نمی‌تواند جزء عملکرد دولت یازدهم محسوب شود پس بهتر است آقای روحانی از این کار پرهیز کند”.

مهدی فضائلی، مدیرمسئول خبرگزاری فارس در زمان انتخابات مخدوش ۸۸ و “فعال سیاسی” کنونی هم به این خبرگزاری گفته: “فضای عمومی اولین گزارش رئیس جمهور باید با شعار زیبای تدبیر و امید منطبق باشد چون زمانی که مردم احساس کنند قوه مجربه برای مشکلات آنها، تدبیر دارد، خرسند می‌شوند و بر همین اساس بزرگنمایی مشکلات و القاء یاس به جامعه نه تنها با تدبیر و امید انطباق ندارد بلکه باعث نگرانی مردم نیز خواهد شد. پرداختن به کاستی‌ها و ضعف‌های دولت گذشته نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه با ایجاد ناامیدی و سپردن بهانه به دست سودجویان، زمینه‌ساز زیاد‌ه‌خواهی و خشنودی دشمنان نیز می‌شود”.

هنوز معلوم نیست فشار محافظه کاران بر روحانی برای محرمانه کردن بخش هایی از گزارش اش به نتیجه رسیده یا خیر، اما به نوشته ایلنا او امروز در دیدار با نمایندگان مجمع استان آذربایجان شرقی،گفته است: “دولت به مشکلات اقتصادی کشور آگاهی کامل داشته و آمارهای مختلف مربوط به تورم، بیکاری و مشکلات در بخش‌های مختلف را به درستی می‌داند. دولت مشکلات و شرایط موجود را پذیرفته و اعلام کرده که در مسیر حل این مشکلات گام برخواهد داشت، اما در مورد واقعیات کشور هرگز نمی‌تواند به مردم حقایق را نگوید؛ چرا که معتقد است بیان واقعیت‌ها موجب می‌شود همگان به سمت همکاری و همراهی در جهت رفع مشکلات حرکت کنند”.

این سخنان در حالی مطرح شده که اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه وزیر ورزش و جوانان گفته بود:“ متأسفانه کارنامه سال ۹۱ کشور کارنامه بسیار بدی است که قابل عرضه نیست. رشد اقتصادی منفی ۵ درصدی و نرخ تورم حدود ۴۱ درصدی منتهی به شهریور در طول پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده است.چنین رکود سنگینی بر اقتصاد کشور کم سابقه است”.

روزنامه قانون هم که از روزنامه های هوادار دولت محسوب می شود در گزارشی اقدام به گمانه زنی در خصوص گزارش روحانی کرده و نوشته: “در پایان ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت یازدهم زمزمه‌هایی درباره مقایسه عملکرد این ۱۰۰ روز از فعالیت دولت یازدهم با آنچه به عنوان وعده‌های انتخاباتی از سوی حسن روحانی مطرح شد به گوش می‌رسد و برخی با دنبال کردن آن در پی القاء شبهه نسبت به تغییر مشی روحانی و دولت متبوع وی به نسبت شعارهای انتخاباتی رییس این دولت هستند. گله‌های سیاسی که گاه در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ها شاهدش هستیم، امری نیست که فضای سیاسی ایران نسبت به آن بیگانه باشد. در ۸ سال دولت اصلاحات نیز این گلایه‌های بی‌برنامه آنقدر مطرح شد که دست آخر در همراهی با برنامه‌های جناح رقیب دولت وقت، موجب شد تا خواسته‌های اصلاح‌طلبانه مردم بدون آنکه پاسخی در خور دریافت کند، فرومانَد و برای ۸ سال به محاق برود. حال با توجه به تجارب گذشته باید به رییس دولت و تیم همراهش تنها اعتماد کرد تا اعتباری باشد برای پیشبرد برنامه‌های دولت و عبور از واقعیت‌های تلخی که بر اثر بی‌تدبیری‌ها سال‌های گذشته بر کشور تحمیل شده است”.

گفتنیست تا کنون آمارهایی پراکنده از وضعیت وخیم اقتصادی در کشور از جمله تورم بیش از ۶۰ درصدی، نرخ منفی رشد ۵ درصدی، رشد منفی اشتغال تا حد از دست رفتن سالانه ۲۰۰ هزار فرصت شغلی، بدهی ۱۸۷ هزار میلیاردی و … از سوی دولتمردان منتشر شده است.حال باید دید در گزارش امشب، چیزی بیش از این آمارها به اطلاع مردم خواهد رسید یا محافظه کاران در مهار دولت موفق می شوند.