عراق جای متحد خود را پر می کند

نویسنده

» گزارش بیزنس لاین از کاهش واردات نفت هند از ایران

یشا میشرا

 

فشار تحریم های آمریکا بر ایران زمانی آشکارتر می شود که بدانیم پالایشگاه های هند نیز به دنبال تولید کنندگان جدیدی برای نفت خام می گردند. هرچند هند گفته است که واردات نفت خود را از ایران کاهش نمی دهد ولی ارقام سال 2012-2011 داستان دیگری را نقل می کنند.

تامین نفت از عراق و کویت به نحو چشمگیری افزایش یافته است در حالیکه عربستان سعودی همچنان به عنوان تامین کننده اصلی نفت خام هند باقی مانده است. تا به حال ایران بعد از عربستان سعودی دومین تامین کننده اصلی نفت خام هند به شمار می آمد که معادل 12 درصد از نیازهای این کشور را تامین کرد. اکنون عراق این مقام را به خود اختصاص داده است.

انتظار می رود پالایشگاه های بزرگ هند مانند هندوستان پترولیوم، پالایشگاه مانگالور و نفت اسار، تامین نفت از ایران را 10 درصد کاهش دهند. شرکت نفتی باهارات پترولیوم هم اکنون نیز خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.

به گفته ناظران صنعتی، عراق به عنوان دومین تامین کننده نفت خام برای دو پالایشگاه بزرگ داخلی هند، ایندین اویل کورپوریشن و ریلایانس، عمل می کند.

تامین نفت از ایران از ماه ژوئن هم کاهش بیشتری خواهد یافت، مگر آنکه دخالت های دیپلماتیک موثر واقع شود. هند اکنون میزبان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکاست که از روز یکشنبه برای دیداری دو روزه در این کشور به سر می برد.

پالایشگاه های نفت هند در دوره زمانی 2012-2011 معادل 171.41 میلیون تن نفت خام وارد کرده اند. از این میزان 32.63 میلیون تن از عربستان سعودی، 24 . 51 میلیون تن از عراق، 17.67 میلیون تن از کویت و 15.79 میلیون تن از امارات متحده عربی وارد شده است.

تحریم ها همچنین پرداخت برای تامین کنندگان ایرانی را نیز مشکل کرده است. در این زمینه می باید راه هایی برای پرداخت از طریق کشور ثالث پیدا کرد. پالایشگاه های هند پول نفت ایران را از طریق ترکیه پرداخت کردند. لیکن بیم آن می رود که این سیستم پرداخت ها هم نتواند با اعمال تحریم های جدید دوام چندانی داشته باشد.

روش دیگری هم که پیش بینی شده است آن است که شرکت ملی نفت ایران بخشی از پول نفت را به روپیه دریافت کند. ولی اعمال 40 درصد مالیات در این شیوه آن را متوقف کرد. پالایشگاه های داخلی هند از قبول مالیات اضافی سر باز زده اند و همین امر باعث شده است که واردات نفت ایران بسیار گران تمام شود.

در بودجه سال 2013-2012 هند معافیت های مالیاتی برای شرکت های خارجی که با پول هند معامله می کنند در نظر گرفته شده است.

ولی برای معافیت از مالیات، شرایط و ضوابط دیگری وجود دارد که باید تامین شود.

منبع: بیزنس لاین– 6 مه