هنر با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» حمله یکصدای تندروها به دولت

همزمان با حمله یکصدا و هماهنگ شده تندروها و اصولگرایان علیه سخنان حسن روحانی درباره تاثیر تحریم ها، سردار قالیباف هم که دو سال سکوت در مورد دولت در پیش گرفته بود وارد میدان شد از سوی دیگر علمای تندرو هم بهانه گیری تازه ای را علیه دولت آغاز کردند. رییس مجلس خبرگان نظر داد که توجه وزیر ارشاد به موسیقی و تجلیل از هنرمندان با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

چند روز پیش حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست طی سخنانی جنجال برانگیز گفته بود: “ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.” او تاکید داشت: “تحریم مانند یک بیماری است که از یک تب کوچک آغاز می شود، در ابتدا به این تب کوچک توجهی نشد اما وقتی بیمار به زمین افتاد و دیگر نتوانست تکان بخورد به دنبال درمان بیماری رفتیم. بعضی معنای تحریم را نمی‌دانستند اما قدم به قدم مشکلات ما زیاد شد.”

این سخنان، انتقادات گسترده راستگرایان تندرو را در پی داشت. آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان گفته بود: “در اینکه تحریم‌ها برای ما ضرر داشته و مشکل ساز بوده است، جای تردیدی نیست اما باید پرسید آیا تحریم‌ها ما را بیچاره و مستأصل کرده است؟ آیا تحریم‌ها کار را به جایی کشانده که حل همه مشکلات به لغو آن وابسته است؟ مطمئنا این طور نیست.” او با تاکید بر اینکه 35 سال است که ایران تحریم شده است، اعلام کرد : “دشمن به تحریم‌های خود می‌افزود با این حال در این مدت بالاترین رشد را در همه زمینه‌های علمی و فناوری داشتیم و در برخی علوم در جایگاه پنجم یا هفتم دنیا ایستاده‌ایم.‌ همه این موفقیت‌ها از دل تحریم‌ها به وجود آمد.” علم‌الهدی پرسیده بود: “ آیا امروز باید همه این مسائل را نادیده گرفت و بگوییم حل مشکلات به لغو تحریم‌ها وابسته است؟”

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان نیز طی سخنانی در اجلاسیه هیئت رئیسه این مجلس، بی آنکه اشاره مستقیمی به حسن روحانی داشته باشد تاکید داشت: “دولت نباید همه مسائل روزمره را به تحریم‌ها گره بزند و کارها نباید به نتیجه مذاکرات و توافق موکول شوند بلکه توجه به قابلیت‌های داخلی امری اساسی و مهم است.” محمد یزدی خواستار صرفه‌جویی دولت شده و اضافه کرده بود: “ برخی جشن‌ها و مراسم‌هایی که برگزار می‌شوند انسان را متاثر می‌سازند چه اینکه می‌بینیم اخیرا آیین بازگشایی ارکستر ملی توسط وزارت ارشاد برگزار شده و تصاویر بزرگی از تجلیل وزیر از سینماگران در روزنامه‌ها به چاپ رسیده است. […] عادی‌سازی این امر و توجه بیش از حد به اموری مانند موسیقی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.”

در این میان روسای دو قوه مقننه و قضائیه هم به منتقدان سخنان حسن روحانی پیوسته بودند. آیت‌الله صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی تاکید داشت: “با وجود تذکر این مسئله از سوی مقام معظم رهبری و مسئولان نظام باز هم می­ شنویم که عده‌­ای تمام مشکلات کشور را به مسئله تحریم ­ها و مذاکرات گره می زنند و به راحتی تمام سرمایه های ملی و داخلی، توانمندی­ های جوانان و استعدادهای داخلی را نادیده می گیرند؛ گرچه تردیدی نیست که تحریم­ ها مشکلاتی را ایجاد کرده، اما باید مدنظر قرار دهیم که ملت ایران با تکیه بر توان داخلی برهه ­هایی سخت تر از این به مانند دفاع مقدس را پشت سر گذاشته است.”

رئیس قوه قضائیه اضافه کرده بود: “ اینکه در مقابل دشمن به گونه‌ای سخن بگوییم که گویا تمام مشکلات کشور معطوف به تحریم‌ها است و کشور بر اثر این تحریم‌ها کاملاً وا مانده و راهی به جلو ندارد، کار غلطی است.”

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز سهم تحریم‌ها در ‌اقتصاد کشور را “تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد” دانسته و گفته بود: “ درست است که تحریم‌ها تاثیراتی بر اقتصاد کشور داشته اما حجم اعظم مشکلات به دلیل ایرادات داخلی است که اگر درست شود، جریان مذاکرات نیز تغییر می‌کند.” او معتقد بود: “ باید دولت همت کند و زمینه‌های رونق اقتصاد و تولید را در کشور برای گذر از تحریم‌های ظالمانه فراهم کند.”

البته انتقاد از سخنان روحانی فراتر از این موارد بود. حتی محمدباقر قالیباف که بعد از شکست در انتخابات سال 1392 کمتر درباره این مسائل سخن می گوید، در دیدار با جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه تهران گفته بود: “ درست است که تحریم‌ها اقتصادمان را تحت فشار قرار داده ولی این فقط به خاطر تحریم‌ها نیست. بی‌برنامگی و ضعف مدیریت در این دولت و دولت پیشین از تحریم‌ها هم مؤثرتر است.آمریکا نباید احساس کند که ما وابسته به تصمیم و اراده او هستیم.” او اضافه کرده بود: “بعضی دلشان می‌خواهد همه‌چیز را دوقطبی کنند. باور کنیم مسائل اصلی کشور دوقطبی نیست. آن‌چنان‌که در زمان انتخابات مسائل کلان نظام را دوقطبی کردند و کاش نمی‌کردند. نباید دوران «بگم بگم» به دوران «تقصیر قبلی‌ها بود» تبدیل شود.”

همچنین حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز طی یادداشتی در این روزنامه به انتقاد از سخنان روحانی درباره تحریم ها پرداخته و نوشته بود: “اظهارات روز یکشنبه - 18 خردادماه‌- رئیس‌جمهور محترم کشورمان در مراسم گرامیداشت هفته محیط‌زیست، آنجا که حتی آب خوردن مردم را هم به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها گره زده بودند، با انتقاد گسترده دلسوزانی روبرو شد که این بخش از اظهارات ایشان را، آنهم در گرماگرم مذاکرات پیچیده هسته‌ای، ارسال «پیام ضعف»! برای حریف و تحقیر!- هر چند ناخواسته- نظام و مردم می‌دانستند و به طور طبیعی و منطقی از پی‌آمدهای آسیب‌رسان و خطرناک آن ابراز نگرانی می‌کردند.”