ایران و سوریه؛ مایه نگرانی آمریکا

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره تحولات خاورمیانه

پس از انتشار گزارش ارسال یک سیستم ردیاب ایران به سوریه برای تقویت دفاعی در برابر اسرائیل، ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه نسبت به همکاری میان تهران و دمشق ابراز نگرانی کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات اسرائیلی و آمریکایی گزارش کردند ایران در سال گذشته یک سیستم پیچیده ردیاب (رادار) به سوریه فرستاده است که می تواند به جمهوری اسلامی برای ردیابی حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته ای خود کمک کند.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تعیین اینکه آیا چنین نقل و انتقالی صورت گرفته یا خیر، برای آمریکا “دشوار” است. وی در عین حال گفت: “ما در مورد روابط ایران و سوریه نگرانی هایی داریم.”

کراولی به خبرنگاران گفت: “ما باور نداریم که برنامه های طراحی شده توسط ایران برای منطقه، چندان در راستای منافع سوریه باشند.”

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن به رسمیت شناختن “حق تمام کشورها برای دفاع از خود”، گفت انتقال ردیاب گزارش شده به دلیل روابط سوریه با شبه نظامیان شیعه حزب الله در لبنان، مایه نگرانی است.

کراولی گفت: “مسلماً یکی از نگرانی ها درباره سوریه این است که ممکن است این دانش فنی را به حزب الله منتقل کند.” وی گفت این چیزی است که “در گفتگو های دوره ای خود با سوریه، با آنها مورد بحث قرار خواهیم داد.”

دولت باراک اوباما سعی کرده به سوریه نزدیک شود و از سنا خواسته اولین سفیر اعزامی ایالات متحده به دمشق ظرف پنج سال گذشته را تأیید کند.

تعیین سفیر برای اعزام به سوریه به موضوع بحث انگیزی تبدیل شده است، خصوصاً پس از آنکه شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل در سال جاری گفت سوریه در حال تحویل موشک های اسکاد به حزب الله است. این موشک ها می توانند خسارات بزرگی به شهرهای اسرائیلی وارد کنند.

 با این حال، سوریه انتقال موشک های اسکاد به حزل الله را تکذیب می کند و ایالات متحده هم از اظهار نظر علنی در خصوص این اتهامات سرباز زده است.

پنتاگون از ابراز نظر در خصوص این گزارش ها خودداری کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت حتی اگر ایران سیستم ردیاب را به سوریه ارسال کرده باشد، مشخص نیست که آیا هیچیک از قطعنامه های بین المللی زیر پا گذاشته شده یا خیر، زیرا سوریه تنها مشمول برخی تحریم های نظامی محدود است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت: “سیستم های ردیاب به طور طبیعی جزوسیستم های دفاعی هستند.”

وی گفت: “موضوع اصلی این است که آنها قصد دارند با این سیستم چه کار کنند؟ آیا این برای ایجاد ثبات است یا بی ثباتی؟”

حزب الله که روابط نزدیکی با تهران دارد، در سال 2006 به اسرائیل  موشک پراکنی کرد و ماشه یک جنگ ویرانگر را کشید.

اسرائیل و دولت های غربی سوء ظن دارند که ایران در حال توسعه تسلیحات هسته ای باشد. اما رژیم دینی ایران می گوید این برنامه تنها در خدمت اهداف صلح جویانه است.

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 2 ژوئیه