ساخته شده برای تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از بمب جدید آمریکا

ارتقای بزرگترین بمب نابودکننده استحکامات زیر زمینی پنتاگون می تواند یک هدف را در ذهن داشته باشد و آن نابود کردن تجهیزات هسته‌ای ایران است که در شمال این کشور در زیر کوه‌ها ساخته شده است.

این بمب که بیش از 13600 کیلوگرم وزن دارد قدرتی دارد که می‌تواند پنهان‌ترین سایت‌های هسته‌ای ایران را نابود کند. این بمب حدود یک سوم بزرگتر از بمب موسوم به MOAB (مخفف مادر تمام بمب‌ها) با وزن حدود ده تن است.

یک مقام آشنا با این ارتقاء به وال استریت ژورنال گفت: “امیدواریم که هیچ‌وقت مجبور به استفاده از آن نشویم. اما اگر مجبور شدیم، این بمب کار خودش را انجام می دهد.”

پنتاگون این بمب را طراحی دوباره کرده و در آن تغییراتی داده که ب‌تواند بیشتر در عمق نفوذ کند که به آن این توان را می‌دهد که عمیق‌ترین و پنهان‌ترین تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند. به عقیده مقامات آمریکایی این سلاح اسرائیل را مطمئن می کند که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و در ضمن اینکه اسرائیل به تنهایی از پس این کار برنمی‌آید.

مقامات آمریکا تصاویر ویدیویی از نسخه قدیمی‌تر این بمب را به رهبران نظامی و غیرنظامی اسرائیل نشان داده‌اند. این بمب ابتدا چند اینچ در محل هدف فرو می‌رود و سپس زیر زمین منفجر می‌شود. در نسخه جدید قدرت آن تقویت شده است. این سلاح اجازه حمله به تاسیسات هسته‌ای فردو را به آمریکا می‌دهد. این تاسیسات زیر یک کوه در نزدیکی قم قرار دارد که در گذشته غیرقابل نفوذ به نظر می‌رسید. در ژانویه 2012 مقامات آمریکا گفتند فکر نمی‌کنند بزرگترین بمب هایشان هم بتواند به این تاسیسات نفوذ کند.

به گفته سازنده بمب، این سلاح مجهز به سیستم جی‌پی‌اس است و بیش از 2400 کیلوگرم مواد منفجره حمل می کند؛ حدود 6 متر طول دارد و مخصوص نفوذ به تجهیزات بتنی و تونل‌ها ساخته شده است.

کاپیتان جان کیربای، سخنگوی پنتاگون گفت: “این سلاح به ما توان بیشتری می‌دهد تا سلاح‌های کشتار جمعی دشمن را که زیرزمین پنهان شده است را هدف قرار دهیم.” کیربای این را که این بمب برای هدف قرار دادن ایران ساخته شده کتمان کرد اما ایران تنها کشوری است که تاسیسات هسته‌ای آن در زیر زمین قرار دارد. کیربای گفت: “هدف این سیستم هیچ کشوری نیست؛ صرفا آن توانایی را افزایش داده که به آن نیاز داریم.”

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون می‌گوید این بمب بسیار از نسخه قدیمی‌تر خود قوی‌تر است. برخی تخمین می‌زنند که حدود 10 برابر قوی‌تر است. پنتاگون می‌گوید 20 بمب از این نوع سفارش داده که تعدادی از آنها در پاییز تحویل داده شد و به دلایل امنیتی تعداد آنها عنوان نمی‌شود.

در تاریخ دوم اوت 2011 نیروهای هوایی قراردادی برای هشت بمب دیگر بست که به این معنی است که بعید است تاکنون بیش از 12 بمب در اختیار داشته باشد.

منبع: فاکس نیوز، 3 مه