آزادی خواهان ایرانی و سوری با هم

نویسنده
حسین محمدی

» تحکیم اتحاد دولت های تهران و دمشق

۱۳۷تن از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای از شورای ملی سوریه به‌ خاطر همبستگی این شورا با تظاهرات ۲۵ بهمن‌ماه ایران سپاسگزاری کردند.

 این بیانیه خطاب به برهان غلیون، رهبر شورای ملی سوریه و اعضای این شورا نوشته شده و در آن ه آمده است: “پیام محبت‌آمیز و امیدوارکننده‌ شما دوستان بار دیگر پیوند ناگسستنی همه‌ آزادی‌‌خواهان جهان را به نمایش گذاشت.”

شورای ملی سوریه، متشکل از نیروهای مخالف حکومت بشار اسد، روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه (۱۳ فوریه)، به‌مناسبت نخستین سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن در ایران، در حمایت از انقلاب‌های مصر و تونس، بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه که بسام القوتلی، عضو شورای ملی سوریه آن را نوشته و به امضای ۷۱ نفر از اعضای شورای ملی سوریه رسیده، آمده بود: “۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه) نخستین سالگرد راه‌پیمایی جنبش سبز به حمایت از انقلاب‌های عربی است. ما امضا‌کنندگان این بیانیه، پشتیبانی این جنبش آزادی‌خواه از انقلاب‌های صورت گرفته را ارج می‌نهیم”.

 این بیانیه همچنین افزوده بود: “مهم برای همه ما در این منطقه اشتراک در مبارزه و آزادی‌خواهی مردم است که ما را به هم نزدیک کرده و ارتباط می‌دهد.” اعضای شورای ملی سوریه در این بیانیه تأکید کرده بودند: “تنها راه موفقیت مردم در این دو کشور این است که با یکدیگر همکاری کنند و به آرمان‌های گذشته، حال و آینده همدیگر احترام بگذارند.” فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در پاسخ خود به بیانیه شورای ملی سوریه آورده‌اند: “بسیار خوشحالیم که مبارزان خردمند و شجاع سوریه با اشراف نسبت به جدایی کامل مردم ایران از حکومت جائر فعلی، خود را در کنار آزادی‌خواهان رنج‌دیده‌ ایران می‌بینند.”

حمایت مخالفان دو حکومت جمهوری‌اسلامی و بشار اسد٬ در حالی است که از زمان آغزا درگیری‌ها میان مخالفان حکومت بشار اسد و نیروهای نظامی و امنیتی٬ جمهوری‌اسلامی از بشار اسد حمایت کرده و مخالفان را به خط گرفتن از غرب متهم کرده است.

پیش از این و هم‌زمان با وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه توسط چین و روسیه٬ برخی نشریات منطقه به نقل از یک عضو شورای ملی سوریه نوشتنه بودند که قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس برای کمک به ارتش سوریه در این کشور به سر می‌برد.

این فرد٬ که نام وی منتشر نشده٬ گفته است که سلیمانی “در اتاق جنگ سوریه حضور دائمی دارد و در طراحی عملیات کشتار توسط ارتش سوریه، نقش اساسی ایفا می کند”. نشریاتی چون هاآرتص٬ چاپ اسراییل٬ و صباح٬ چاپ استانبول٬ این گزارش را منتشر کرده‌اند٬ اما نامی از منبع خود نبرده‌اند. هنوز هیچ‌کدام از منابع مستقل خبری این مساله را مورد تایید قرار نداده‌اند.

جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار به دست داشتن به سرکوب مخالفان در سوریه متهم شده است. نشریه تودی زمان٬ پیش از این با انتشار تحلیلی درباره اتفاقات سوریه٬ نوشته بود: “ایران نیز همچنان به ارائه کمک به رژیم خونخوار سوریه ادامه می دهد، و با دنبال کردن منافع ژئوپولیتیک خود در منطقه، به همان اندازه در کشتار مردم سوریه شریک است. هر قطره خونی که در سوریه ریخته می شود لکه ننگی بر پیشانی روسیه، چین و ایران به حساب می آید، که هر سه از رژیم استبدادی سوریه دفاع می کنند”.

پیش از این بسیاری از مقامات جمهوری‌اسلامی از دولت سوریه حمایت و معترضان را متهم کرده بودند که با تحریک کشورهای غربی٬ دست به “اغتشاش” می‌زنند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در آخرین سخنان خود پیرامون سوریه٬ گفته بود که “تنها جرم” این حکومت “حمایت از خط مقاومت منطقه” است و انتقاد جامعه بین الملل از نظام بشار اسد را معلول همین حمایت دانسته بود. وی افزوده بود که موضع جمهوری اسلامی حمایت از “هرگونه اصلاحات” در این کشور در برابر مخالفت با “دخالت آمریکا و کشورهای دنباله رو آن” است.

یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، فشار غرب علیه سوریه را در همین راستا تحلیل کرده و گفته بود که کشورهای غربی می‌خواهند “تا از این طریق مانع شکل‌گیری محور استراتژیک ایران، عراق، سوریه و لبنان به مصر و دیگر کشورهای منطقه شوند.”

چندی پیش محمود احمدی‌نژاد نیز در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست، از کشورهای لبنان، ترکیه و سوریه به عنوان کشورهای “مهم” منطقه برای جمهوری اسلامی یاد و در این میان بر سوریه به عنوان کشوری که “در صف مقدم مقاومت است” تاکید کرده بود.

 حمایت بی قید و شرط مقامات جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد٬ مخالفت‌هایی را در داخل کشور نیز موجب شده است. احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دراین باره گفته بود: “واقعیت این است که حمایت مطلق ما از سوریه کار درستی نبود. چراکه مردمی که در این کشور علیه حکومت تظاهرات می‌کردند مردم متدینی بودند و حرکت‌های اعتراضی خود‌جوش بود.”

جمهوری‌اسلامی پیش از این نیز اعلام کرده بود که از طریق خرید برخی کالاهای ساخت سوریه٬ از دولت این کشور حمایت خواهد کرد. این مساله باعث شده که معترضان در سوریه٬‌ چندین ایرانی را به گروگان بگیرند.

 در همین حال فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی رسما اعلام کرد که ناوگروه هجدهم این نیرو با عبور از کانال سوئز در مصر وارد دریای مدیترانه شده است. گفته شده است که این دو ناو به سمت سوریه حرکت کرده‌اند.