حمله الهام به مجمع تشخیص مصلحت

نویسنده
حسین محمدی

» مخالفت با وحدت اصولگرایان و اصلاح طلبان

غلامحسین الهام، عضو سابق شورای نگهبان، در یک مصاحبه با حمله به افرادی که به دنبال وحدت با اصلاح طلبان هستند، بار دیگر به مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست آن با هاشمی رفسنجانی است، حمله کرد.

الهام در گفتگو با رجانیوز، با اشاره به برخی از صحبت های اخیر اصول گرایان، درباره لزوم وحدت، گفته است: “ما باید مساله فتنه را کالبدشکافی کنیم. هدف این فتنه براندازی بود. این را باید کاملا شفاف کنیم. یعنی اگر شبهه‌ای در نسبت فرد یا مجموعه‌ای با فتنه هست، باید این شبهه‌ها را با قرائت امروز مشخص کنیم. قرائت را باید بیّن و آشکار کنیم. اینکه بخواهیم آن را توجیه کنیم، قبول کردن اصول نیست و تاکتیک بازسازی فتنه است. بازسازی فتنه یعنی مثلا دزدی به خانه‌ای حمله کرده و حالا بخواهیم بین آنها صلح برقرار کنیم.”

وزیر دادگستری دولت نهم، همچنین گفته است: “اگر وحدت بر این پایه باشد که برخی اشخاص با هر تغییر ایده، تفکر و رفتاری سرجهیزیه نظام هستند! و باید نظام و مردم با آنها هماهنگ باشند، اینکه وحدت نیست این یا باج دادن است و یا استبداد. مثل اینکه کسی بگوید همه باید حزب مرا بپذیرید! وحدت باید حول اهداف واحد صورت گیرد. در نظام اسلامی، «اسلام»، یعنی رهبری به طور عام یک شاخص بالفعل برای وحدت است. «امام» حق خود نقطه انسجام و وحدت خواهد بود.”

پیش از این برخی اصول گرایان، از جمله محسن رضایی، از اصول‌گرایان منتقد دولت ضمن حضور در دفتر روزنامه سایت خبر، که از مجموعه‌های خبری منتقد دولت به شمار می‌رود؛ در خصوص پرسشی راجع به آینده سیاسی اصلاح‌طلبان گفته بود: “بستگی به خود مدیران و رهبران اصلاح‌طلب دارد که چگونه می‌خواهند از این وضعیت که هم اکنون برایشان پیش آمده عبور کنند.”

 رضایی همچنین گفته بود “اصلاح‌طلبان اولا باید مرزهای خود را با رهبری و نظام کم کنند و در ثانی مرزهای خود را با بیگانگان شفاف‌تر سازند.”

محسن رضایی در عین حال در خصوص دو جریان حامی و منتقد دولت در میان اصول‌گرایان نیز گفته بود : “هیچ کدام از این دو جریان به تنهایی نمی تواند کار مهمی انجام دهد. تنها راه فراروی جریان اصولگرا این است که همه دور هم جمع شوند و بر محور برنامه روشن و شفاف، پشت سر مقام معظم رهبری و بر محور ولایت، یعنی ولایت و برنامه توافق کنند.”

وحدتی که برخی دیگر از اصولگرایان گفته اند از طریق تلاش و گفت و گوی اصولگرایان با اصلاح طلبان حاصل می شود. اما اظهارات رهبر جمهوری اسلامی راجع به “جذب حداکثری و دفع حداقلی” با تفاسیر مختلفی از سوی اصولگرایان مواجه شد؛ تا جایی که برخی چهره ها مانند حجت الاسلام کاظم صدیقی از کمک برای بازگرداندن “رمیده ها” سخن گفت. صدیقی در دومین خطبه های نماز جمعه تهران در ماه رمضان با تاکید بر رهنمودهای آیت الله خامنه ای طی سخنانی متفاوت خاطرنشان کرده بود که باید “سراغ آن ها که با ما نبودند برویم و ببینیم مشکل و دردشان کجاست.”

اما این دیدگاه از سوی برخی دیگر از اصولگرایان، به ویژه حامیان دولت مورد انتقاد قرار گرفت. حدود یک هفته بعد مدیرمسئول یکی از روزنامه های اصولگرا در سرمقاله خود این بار پیکان انتقادات را به سوی خطیب اخلاق گرای تهران نشانه گرفت. این روزنامه معتقد بود صدیقی نتوانست تعریف جامع و مانعی از مقصود مورد نظر خویش ارایه کند، چون “در میان کسانی که به قول جناب صدیقی از نظام جدا شده اند و یا آزرده خاطر شده و رمیده اند علاوه بر فریب خوردگان و شماری از راه گم کردگان، افرادی نظیر سران و عوامل اصلی فتنه نیز حضور داشته اند.”

ای در حالی بود که محمد خوش چهره – نماینده مجلس هفتم وازمنتقدان احمدی نژاد -  در آن زمان گفته بود: “هر نوع همگرایی که به انسجام بیانجامد و سرمایه اجتماعی سیاسی را بیافزاید می تواند مغتنم باشد.”

ابوالقاسم رئوفیان عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز به خبرآن لاین گفته بود:“موافق بازگشت اصلاح طلبان و تلاش اصولگرایان برای این بازگشت هستم.  یکی از راه های لبیک به خواسته های مقام معظم رهبری تلاش در راستای بازگشت اصلاح طلبان است. چرا که وحدت نتیجه تلاش ها، رایزنی ها و اهتمام و نزدیک تر ساختن دلسوزان انقلاب به یکدیگر خواهد بود.”

همچنین حسن غفوری فرد، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و نایب رییس مجلس، در همین زمینه اضافه کرده بود: “معظم رهبری فرمودند اگر برخی افراد دلخوری و نگرانی داشته اند با حرکت در چارچوب اصول، قابل جذب هستند و باید برای جذب آنان تلاش کرد.”

اینک الهام در این باره گفته است: “اینکه بگوییم گذشته‌ها دعوایی بوده و دیگر تمام شده و صلواتی بفرستیم و همه چیز پایان یافته و حالا تقسیم غنیمتی بکنیم، درست نیست، موضع امام(ره) در این موارد روشن بود. اگر برخی افراد با فتنه فاصله روشنی دارند، پس باید ببینیم که این اختلافات در سطوح بالای نظام در اثر چیست. آیا اختلاف بر سر کارکردهای دولت است؛ آن هم دولتی که در برابر جریان فتنه‌گر برانداز قرار دارد؟ هر عقل سلیمی تقویت این دولت را جایز می‌داند. البته نباید در درون دولت هم کسی موجب تفرق در این گفتمان شود. شکاف در بین برخی جریان‌های سیاسی و احزاب است که می‌خواهند آن را بر جامعه تحمیل کنند. و این خطرناک است در جامعه‌ای که شکاف ایجاد شود، روی چه محوری می‌خواهند وحدت ملی را ایجاد کنند؟ وحدت روی یک سری مسائل و آرمان‌های یک ملت را شکل می‌گیرد. وحدت ملت ما شکل گرفته است. ایجاد تلاشی در درون این ملت، یک تهدید تحمیلی است نه واقعی.”

عضو سابق شورای نگهبان، همچنین با اشاره به تصمیمات مجمع تشخیص، گفته است: “مجمع دو کارکرد دارد: یکی در مواردی که مجلس طرحی را بر خلاف قانون اساسی تصویب می‌کند و شورای نگهبان آن را رد می‌کند اما مجلس بر آن اصرار دارد. این در جایی است که مجلس در حدود و صلاحیت قانونگذاری‌اش عمل می‌کند اما این قانون بر خلاف قانون اساسی است. اما در این مورد یعنی بودجه دو میلیارد دلاری برای مترو، مجلس بر اساس نظر شورای نگهبان که این موضوع بار مالی دارد، در واقع حق ورود و قانون‌گذاری ندارد. یعنی مجلس نمی‌تواند طرحی را بدهد که هزینه مالی در بر دارد، مگر اینکه منبع‌اش را مشخص کند.”

اشاره الهام به برخی مصوبات مجلس است که در آن مجمع تشخیص، به نفع مجلس رای داد. این مصوبات با انتقاد تند حامیان دولت مواجه شد. حامیان دولت معتقد بودند مصوبات مجمع، در واقع انتقام گیری هاشمی رفسنجانی از احمدی نژاد است.

الهام در همین زمینه می گیود: “کسی که موضوع حقوقی را به یک جنجال رسانه‌ای تبدیل می‌کند، معلوم است که یک مشکل مبنایی با دولت دارد و این را تبدیل به یک بهانه برای جنجال‌سازی می‌کند. در حالی که این یک مسأله حقوقی است که اگر رییس‌جمهور قوانین را امضا نکند، امضای رییس‌جمهور جزو اجزا و مقومات تحقق قانون هست یا خیر؟”

از سوی دیگر، الهام گریزی نیز به سخنان احمدی نژاد درباره عدم حضور مجلس در راس حکومت زده است؛ آن هم سخنانی که حتی باعث انتقاد نشریه سپاه پاسداران از احمدی نژاد شد. الهام در این زمینه گفته: “مسائل مورد اختلاف، قابل احصا است و با همین ظرفیت‌های موجود هم می‌توانیم آن را حل کنیم. البته ما در قانون اساسی یک سؤالی داریم که آیا سیستم‌مان پارلمانی است یا ریاستی. در تغییرات سال 68، بعضی از آثار سیستم پارلمانی مانده و بعضی آثار ریاستی ایجاد شده و بالاخره یک نظام خاص حقوقی در تعریف و نیت و روابط بین قوای سه‌گانه ایجاد شده است چون رهبری در چارچوب قوا نیست و حاکم بر آنهاست و با این ظرفیت‌ می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.”

وی همچینن با اشاره به برخی اختلافات میان دولت و منتقدانش درباره عدم اجرای قانون اساسی از سوی احمدی نژاد گفته است: “آیین‌نامه دولت بر اساس استقلال قوا معتبر است و برای اجرا می‌رود. پس اعتبار حقوقی و اجرایی پیدا می‌کند، در ضمن اجرا رییس مجلس آن را بررسی می‌کند. اگر بر خلاف قانون بود، اعلام می‌کند که خلاف قانون است و برای تجدید نظر به دولت فرستاده می‌شود. در اینجا قانون اساسی همین مقدار بحث کرده. خوب، دولت طبق قاعده موظف است که طبق نظر رئیس مجلس در آن تجدید نظر کند. سؤال اینجاست که آیا صرف اعلام نظر رییس مجلس، موجب ابطال مصوبه می‌شود؟ من به صراحت نمی‌توانم بگویم که رییس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی که در اینجا آمده، بتواند در قوای دیگر هم عمل بکند. شورای نگهبان هم در گذشته تذکراتی که داده، نظر داده که این بر خلاف قانون اساسی است. اما از آن طرف هم گفته اگر اصلی از قانون اساسی متوقف مانده باشد، رییس‌جمهور باید اقدام کند و تذکر بدهد. خب، این هم محل مناقشه است.”