قصد جنگ در میان نیست، اما...

نویسنده

tonyblair487.jpg

تونی بلر از ایران خواسته است به توافق نامه های بین المللی احترام بگذارد و بدین ترتیب تنش های فعلی را که بر روابط آن با غرب تأثیر گذاشته کاهش دهد. تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، همچنین در مصاحبه ای با شبکه الجزیره اظهار داشت هیچ کس به خاطر عدم توقف فعالیت های هسته ای دولت تهران خواهان جنگ با ایران نیست.

وی با اشاره به نشست 28 می که پس از سال 1981 برای اولین بار با حضور سفرای ایران و امریکا در بغداد انجام شده بود گفت: “من فکر نمی کنم هیچ کس مایل به راه اندازی یک عملیات نظامی علیه ایران باشد. مذاکره اخیر بین ایالات متحده و ایران بهترین راه حل است.”

با این حال، نخست وزیر بریتانیا از ایران خواست به تعهدات بین المللی خود احترام گذارد. وی در این ارتباط اظهار داشت: “ایران دارای یک تمدن کهن است و ملت بزرگی دارد. از ایران انتظار می رود که تعهدات و توافق نامه های بین المللی خود را رعایت کند. ایران باید خواسته های بین المللی و لزوم توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم را بشنود.”

این درحالی است که ایران همواره تعلیق این فعالیت ها را رد و همچنان تاکید کرده است که اهداف این برنامه صرفاً صلح آمیزند.

بلر در مورد وضعیت موجود در مناطق فلسطینی تاکید کرد در صورتی که جنبش اسلامی حماس راه حل دو کشور را بپذیرد، تحریم های بین المللی علیه فلسطینی ها نیز خاتمه خواهند یافت. او در پاسخ به این سؤال که دولت بریتانیا در مورد مسأله فلسطین چه موضعی اتخاذ کرده، گفت: “حماس قصد ندارد رفتار خود را تغییر دهد. اگر این جنبش موضع خود را تغییر دهد و راه حل دو کشور را بپذیرد، ما می توانیم با آنها مذاکره کنیم، ولی حماس ابتدا باید موجودیت هر دو کشور یعنی اسراییل و فلسطین را به رسمیت بشناسد.”

او در ادامه خاطرنشان کرد: “در حال حاضر، ما خواستار مذاکره با حماس نیستیم. نه به این دلیل که نام مخاطب ما حماس است، بلکه به این دلیل که حق موجودیت اسراییل را به رسمیت نمی شناسد.” بلر در پایان افزود: “ما اکنون کانال هایی یافته ایم تا بتوانیم به واسطه آنها به دولت خودگران فلسطین کمک کنیم.”

نگرانی دبیر کل سازمان ملل

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، روز شنبه اظهار داشت سخنان ضداسراییلی محمود احمدی نژاد او را متحیر و متأثر کرده است.

به گفته ماری اوکابه، سخنگوی سازمان ملل، دبیر کل این سازمان خاطرنشان کرده است که اسراییل یکی از اعضای سازمان ملل است و براساس منشور این سازمان هیچ کشوری حق تهدید و استفاده از زور و خشونت علیه کشور دیگری را ندارد.

به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، رییس جمهور ایران روز یکشنبه در سخنرانی خود گفت جهان بزودی شاهد “نابودی رژیم صهیونیستی” خواهد بود.

وزارت امور خارجه امریکا روز شنبه خاطرنشان کرد که اظهارات رییس جمهور ایران بسیار “نگران کننده” است. ازطرف دیگر، دولت اسپانیا نیز هفته گذشته سید داوود صالحی، سفیر ایران در مادرید را فراخواند تا موضع دولت ایران را به طور کامل و قطعی رد کند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز به نوبه خود در واکنش نسبت به اقدام دولت مادرید، آنتونیو هرناندز، سفیر اسپانیا در تهران را برای ارائه توضیحات فراخواند.

منبع: خبرگزاری اسپانیا، 8 ژوئن 2007

مترجم: علی جواهری