کمیته پی گیری دروغ می گوید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های زندانیان سیاسی تکذیب کردند:

سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر در شورای عالی امنیت ملی دیروز در حالی خبر از دیدار با 4 تن از فعالان سیاسی زندانی داد و گفت آنان از امکانات رفاهی، بهداشتی و رفتارهای زندانبانان اظهار رضایت کرده اند و در شرایط خوبی به سر می برند که خانواده های زندانیان در مصاحبه با روز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت عزیزان دربند خود، پرسیده اند: اگر این مسائل صحت دارد چرا به زندانیان اجازه تماس تلفنی و یا ملاقات داده نمی شود؟

 این خانواده ها برخلاف گزارش این کمیته، به روز گفته اند عزیزان آنها در شرایط روحی و جسمی نامساعدی به سر می برند. همزمان اخبار از شکنجه و ضرب و شتم شدید این زندانیان حکایت دارد تا جایی که برخی از آنان از جمله عبدالله رمضان زاده و فیض الله عرب سرخی به بیمارستان منتقل شده اند و محمد علی دادخواه نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. همسر زیدآبادی در همین ارتباط به روز گفته است که این روزنامه نگار، 35 روز در جایی مثل قبر نگهداری می شده است.

در عین حال روز گذشته ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان با وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد و دستور آزادی محمد رضا جلایی پور نیز صادر شده و قرار بود دیشب آزاد شود. قراروثیقه مهسا امرآبادی نیز صادر شده و به احتمال زیاد امروز این روزنامه نگار نیز آزاد خواهد شد.


خانواده سحرخیز تکذیب کردند
پرویز سروری، سخنگوی هیات رسیدگی به بازداشت های اخیر در دبیرخانه شورای عالی امنیت  به نقل از عیسی سحرخیز گفته است که وی وضعیت بازجویی خود را مناسب توصیف کرد و از وضعیت بهداشتی، رفاهی و تغذیه‌ زندان نیز رضایت داشت.
این در حالیست که خانواده سحرخیز در گفتگو با روز با تکذیب این مساله، پرسیدند: اگر اینقدر وضعیت بهداشتی، رفاهی و تغذیه زندان خوب است چرا آقای سحرخیز نزدیک 20 کیلو وزن کم کرده است؟
مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار سرشناس گفت: پدر من در ملاقات با مادرم به صراحت گفته که غذای زندان قابل خوردن نیست و همه زخم معده پیدا کرده اند و این نشانگر کذب بودن سخنان این نماینده مجلس است.
وی افزود: پدر من گفته بعد از آزادی حتما شکایت خواهد کرد. اگر اینقدر امکانات زندان خوب است آقایان توضیح دهند پدر من به چه دلیل قصد شکایت دارد؟ پدر مرا موقع بازداشت به شدت ضرب و شتم کرده و دنده های او را شکسته اند اما در زندان اجازه مداوا نداده و او را حتی پیش پزشک نبرده اند. همین نشانگر دروغ بودن سخنان آقای سروری است.

اگر درست می گویید اجازه ملاقات بدهید
سروری همچنین به نقل از بهزاد نبوی گفته است با توجه به آنکه در گذشته نیز در زندان بوده، وضعیت بازداشتگاهش از نظر بهداشتی و رفاهی و برخورد مأموران و مسئولان زندان با وی قابل قبول است.
این اظهارات سروری در حالی صورت می گیرد که این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از روز بازداشت تاکنون فقط یکبار به صورت کوتاه با خانواده خود تماس گرفته و خانواده اش هیچ اطلاعی از وضعیت او و اینکه کجا نگهداری می شود ندارند.

 خانم هنگامه رضوی به روز گفته است: اگر چنین است چرا اجازه تماس تلفنی یا ملاقات به ما نمی دهند؟
در تماس کوتاهی که بهزاد نبوی با منزل خود داشته است بازجوی او به خانم رضوی گفته حق ندارد درباره مسائل بیرون صحبتی کند و فقط اجازه احوالپرسی دارد.

خانواده فیض الله عرب سرخی و مصطفی تاجزاده نیز در شرایط مشابهی قرار دارند و کوچکترین خبری از همسران دربند خود ندارند. مصطفی تاجزاده فقط یکبار تماس گرفته اما فیض الله عرب سرخی تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته و برخی اخبار از انتقال این چهره سیاسی به بیمارستان حکایت دارد.


رابطه عاطفی یا قهریه؟
سخنگوی هیات رسیدگی به بازداشت های اخیر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در باره ابطحی نیز گفته است: در دیدار از زندان اوین مشخص شد که ابطحی روابط صمیمانه‌ای با مسئولان زندان برقرار کرده و ارتباطش بر پایه مباحث عاطفی بوده که این امر بیانگر رضایت وی از وضعیت خود در زندان است.
نزدیکان ابطحی نیز این قضیه را به شدت تکذیب می کنند. یکی از نزدیکان محمد علی ابطحی به روز می گوید: در ملاقاتی که خانواده آقای ابطحی  در زندان اوین  در حضور بازجوی ایشان با ایشان داشتند کاملا مشخص بود که به هیچ عنوان رابطه ای عاطفی وجود ندارد و بر عکس تمام تلاش بازجو این بود که با تحت فشار قرار دادن و تهدید خانواده ایشان، آنها را مجبور کنند قضیه قرص ها را تکذیب کنند. بازجو حتی اقدام به ایجاد جنگ روانی کرده و به  دختر 11 ساله آقای ابطحی گفته ک اگر مادرش شلوغ نکند، پدرش به خانه میرود!
به گفته او “خانواده آقای ابطحی تحت فشارند تا همین مسائلی را که دیروز این نماینده مجلس بیان کرده، اعلام کنند اما چون این مسائل صحت ندارد برغم همه فشارها، خانواده ایشان  تن به چنین کاری نداده اند.”
 

نگرانی از وضعیت برادر زهرا رهنورد

 در عین حال کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران  با انتشار بیانیه ای نگرانی عمیق خود را از وضعیت پرونده و شرایط جسمانی مهندس شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد،همسر میرحسین موسوی، ابراز کرد.

شاپور کاظمی چند روز پس از انتخابات در منزلش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده و تاکنون تنها یک بار با مادر و فرزندش در زندان اوین و مقابل دوربین دیدار داشته است.او از ناراحتی های قلبی، فشار خون و چربی خون رنج می برد و نگرانی های شدیدی درباره وضع سلامتی وی وجود دارد.
هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در این باره گفته است: دستگیری و ادامه بازداشت شاپور کاظمی بیشتر به نوعی انتقام جویی شخصی از میرحسین موسوی شبیه بوده و این نوع قربانی کردن افراد با هدف وارد آوردن فشار بر موسوی به شدت نگران کننده است.
چندی پیش تهمت ها و افتراهای بی اساسی نیز از سوی برخی رسانه های نزدیک به دولت به کاظمی نسبت داده شده و حتی اعلام شد که وی به برخی از آن ها اقرار کرده است.این موارد همگی از جانب خانواده وی رد شده و سایت قلم نیوز نیز از قول زهرا رهنورد این اقدام را پروژه ای طراحی شده و پرونده سازی کسانی دانست که “برای نیل به مقاصد کوتاه مدت سیاسی خود و تبارشان، حیثیت و آبروی افراد را به بازی می‌گیرند با این تصور که با روش‌های انحرافی می‌توانند سرپوشی بر اعمال ارتکابی نافی قانون و اخلاق خود بگذارند.”

بروجردی و تجری دروغ می گویند
این اخبار در حالی منتشر می شود که سایت موج آزادی دیروز به نقل از یک نماینده مجلس خبر داد برخلاف ادعای تجری و بروجردی، آنها هیچ ملاقاتی با مصطفی تاج‌زاده نداشته‌ و آنچه در مصاحبه‌ها به عنوان گفته‌های تاج‌زاده نقل کرده‌اند، مطالبی بوده که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در اختیار این دو نماینده قرار داده است.