احمدی‌نژاد بعد از ریاست جمهوری چه خواهد کرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» هواداران دولت گمانه‌زنی می‌کنند

حدود یک سال مانده به پایان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ اصول‌گرایان و حامیان احمدی‌نژاد از هم اکنون دنبال تعیین پست بعدی وی هستند. یک سایت نزدیک به قالیباف درهمین زمینه نوشته است که احمدی‌نژاد و حامیان وی به دنبال آن هستند که وی دوباره به شهرداری تهران برود.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی رخ می‌دهد که مجلس هشتم٬ برای تامین نظر شورای نگهبان٬ بحث استیضاح رییس‌جمهوری را در طرح خود برای سئوال از رییس‌جمهوری اصلاح کرده است.

پیش از این و به دنبال حضور احمدی‌نژاد در مجلس و پاسخ‌های استهزاگونه‌ی وی به سئوالات نمایندگان مجلس٬ برخی از نمایندگان طرحی را در مجلس مطرح کردند که امکان استیضاح وی نیز در آن لحاظ شود. نمایندگان مجلس همچنین سومین شکایت خود از دولت دهم را نیز به قوه‌قضاییه تقدیم کردند و به این ترتیب، بحث استیضاح احمدی‌نژاد جدی‌تر مطرح شد.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی ضمن حذف بخش مربوط به استیضاح رییس‌جمهور از طرح اصلاح آیین‌نامه بار دیگر نشان دادند که مجلس هشتم آمادگی یا مجوز مقابله با محمود احمدی نژاد را ندارد. به این ترتیب مجلس برای جلب رضایت شورای نگهبان با حذف تبصره دوم ماده 197 “آیین نامه” داخلی مجلس موافقت کرد. تبصره دو قرار بود تا پلی میان “سئوال” از رئیس دولت و “استیضاح” وی بزند. بر این اساس در صورتی که اکثریت حداقلی مجلس ( نصف بعلاوه یک) از جواب های رئیس دولت در صحن علنی مجلس “قانع” نشوند و در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاییه درباره یک رییس‌جمهور به عدد شش برسد، طرح استیضاح رییس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار می گرفت.

در همین حال٬ یک سایت نزدیک به قالیباف از تشکیل جلسه‌ای با حضور نزدیکان احمدی‌نژاد برای بررسی وضعیت آینده سیاسی وی داده و با پیش‌بینی گزینه‌های پیش‌روی او نوشته است:

“آینده سیاسی احمدی نژاد از هم اکنون مورد تحلیل رسانه ها قرار گرفته است. عصر روز سه شنبه برخی رسانه ها از تلاش طیفی از اطرافیان احمدی نژاد برای فراهم کردن زمینه حضور دوباره تیم احمدی نژاد در شهرداری تهران خبر دادند. این امر به معنای ورود و برنامه ریزی زودهنگام یاران احمدی نژاد به فاز برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها است. نشانه های این امر از انتخابات مجلس و تخریب مدیریت شهری به صورت یک پروژه از سوی رسانه های دولت و یک جریان خاص بروز کرد”.

شفاف‌نیوز نوشته است: “احمدی نژاد برای این حضور نیازمند چهره هایی چون نیکزاد، رحیمی و بقایی و ملک زاده در مرحله بعد است. عملکرد مورد انتقاد این طیف در دولت احمدی نژاد زمینه لازم برای تحقق این احتمال را کاهش داده اگر چه دور از انتظار نیست”.

این در حالی است که پیش از این رسانه‌های اصول‌گرا نوشته بودند که حامیان احمدی‌نژاد به دنبال آن هستند که زمینه حضور رحیم‌مشایی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم فراهم کنند.

شفاف‌نیوز افزوده است: “به نظر می رسد تخریب شهردار و رسیدن به صدر شهرداری تهران برای دولتی ها کم هزینه و دست یافتنی ترین استراتژی موجود است”.

احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته چندین بار با اصول‌گرایان درگیر شده است. وی در نامه‌ای به علی لاریجانی طرح نظارت بر نمایندگان مجلس را خلاف قانون اساسی دانسته و اقدام به تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی نیز کرده و هر دوی این موارد با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شده است. علی‌اکبر جوانفکر٬ مشاور احمدی‌نژاد نیز خواستار نظارت وی بر شورای نگهبان شده است.

در همین زمینه٬ الیاس نادران٬ از اصول‌گرایان مجلس هشتم٬ گفته است: “مشکل رئیس جمهور و تردیدش نسبت به عملکرد مجلس باید در محضر رهبر انقلاب حل شود و مرجعی باید اختیارات رئیس جمهور را به وی بفهماند”.

در همین حال شفاف‌نیوز٬ از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و خانه‌نشینی به عنوان دیگر گزینه‌های پیش روی احمدی‌نژاد یاد کرده است.