فائزه هاشمی؛ چند روز دیگر تا زندان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» به اتهام مصاحبه "علیه نظام":

تا چند روز دیگر فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، باید برای اجرای حکم شش ماه حبس، خود را به زندان معرفی کند، اما اصول‌گرایان که پیش از این حکم وی را کم و ناعادلانه می‌دانستند، بر این باورند که او به زندان نخواهد رفت.

از سوی دیگر، برخی وب‌سایت‌ها نوشته‌اند که فائزه هاشمی خود از این حکم استقبال می‌کند؛ آن‌ها همچنین معتقدند که حضور وی در زندان، می‌تواند باعث تقویت روحیه زندانیان شود.

فائزه هاشمی به بهانه مصاحبه‌ با “روز” توسط دادگاه انقلاب احضار و در شعبه پانزدهم این دادگاه محاکمه شد. قاضی صلواتی وی را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد. اگرچه پیش از این محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور، دلیل احضار فائزه هاشمی را “توهین به مسوولان عالی‌رتبه نظام” اعلام کرده بود.

حکم فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد و اکنون فائزه هاشمی باید خود را به دایره اجرای احکام معرفی کند.

مدیرمسوول روزنامه توقیف شده زن، در مصاحبه با روز‌ گفته بود که “اقدامات لباس شخصی‌ها در سراسر کشور سازماندهی شده است” و “در حال حاضر مملکت از سوی اراذل و اوباش اداره می‌شود و لباس‌شخصی‌ها با پول و پست و مقام خریده می‌شوند”.

هاشمی افزوده بود: “مشخص است این‌ها خودسر نیستند. این مسائل نه تنها درباره ما، بلکه درباره همه، کاملا با برنامه‌ریزی انجام می‌شود و این تز را دنبال می‌کند که یا با ما باشید، یا ساکت باشید، یا نباشید”.

فائزه هاشمی در روزهای گذشته راه‌های تماس با خود را مسدود کرده، اما یک منبع نزدیک به وی گفته است: “از نظر ایشان چنین اجرای چنین حکمی موجب دلگرمی برای زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان و هم یک تجربه خوب است و به همین جهت از آن استقبال می‌کند”.

وی پیش از این و در جریان اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده انتخابات مناقشه‌برانگیز بیست و دوم خرداد سال 88 هم دوبار بازداشت و هر دو بار پس از مدت کوتاهی آزاد شده بود.

وی یک بار نیز هنگامی که از مراسم ختمی در “شهر ری” بازمی‌گشت، با حمله عده‌ای از نیروهای لباس شخصی مواجه شد؛ فیلم حمله و فحاشی به فائزه هاشمی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و باعث بازداشت سعید تاجیک، فرد فحاش، شد، هر چند وی بعد از مدتی آزاد شد و از پشت میز محل کارش با روز مصاحبه کرد و گفت: به کره هاشمی گفتم یابو به تریج قبا برخورد.

 حسن لاهوتی، فرزند فائزه هاشمی نیز اول فروردین سال گذشته هنگام ورود به ایران در فرودگاه بازداشت و به گفته دادستان تهران یک روز بعد با سپردن وثیقه آزاد شد.

 اصول‌گرایان اما واکنش‌های مختلفی به حکم وی نشان داده‌اند. سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه پاسداران و حامیان محمود احمدی‌نژاد در این‌باره گفته است: “اگر چنین حکمی را برای فائزه هاشمی بریدند و نصف روز این خانم در زندان بود من ریشم را می تراشم”.

وی همچنین گفته: “جریان انحرافی از سوی هاشمی و خاتمی است و قد و قواره این جریان به گونه ای نیست که اتاق فکر تشکیل دهد، در مجلس ششم هم تمام امور در دست‌شان بود؛ اما خدا نخواست که آن ها صندلی را از زیر پای رهبر انقلاب بکشند و مردم نیز با آن‌ها همراهی نکردند”.

مصطفی حضوری، مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق، نیز در این‌باره گفته: “عملکرد سعید تاجیک، از سوی جنبش دانشجویی مورد تایید نیست اما برآیند مقایسه حکمی که برای وی به دلیل اهانت به هاشمی رفسنجانی و فائزه هاشمی صادر شده با حکمی که برای فائزه هاشمی به جرم توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و حضور در اغتشاشات صادر شده احساس عدالت را خدشه‌دار می‌کند”.

وی افزوده: “فائزه هاشمی در سال 88 با عملکردی که از خود نشان داد پرهزینه‌ترین اقدام براندازانه را عالمانه و عامدانه که طراحی شده از سوی منتسبان آقای هاشمی بود، انجام داد و فتنه 88 را رقم زد اما قوه قضائیه حکم حبس شش ماه را برای وی صادر کرد. این مسئله احساس عدالت را برای مردم نسبت به عملکرد قوه قضائیه ایجاد نمی‌کند”.

شش انجمن اسلامی وابسته به حاکمیت نیز در زمان صدور حکم بدوی فائزه هاشمی، در بیانیه‌ای نوشته بودند: “امروز بعد از گذشت بیش از 2 سال از فتنه آمریکایی ـ– اسرائیلی سال 88 که به‌وسیله مهره‌های خود فروخته‌ای همچون موسوی، کروبی، خاتمی، فائزه و مهدی هاشمی و افراد مرتبط با آنان انجام و باعث شد بخش عظیمی از انرژی، امکانات، امنیت وسرمایه‌های مردم و نظام صرف خنثی نمودن آن شود، متأسفانه شاهد آن هستیم که با دانه درشت‌های فتنه برخورد خاصی نمی‌شود”.

آن‌ها اضافه کرده بودند: “فائزه هاشمی… که علی‌رغم انجام اقدامات متعدد علیه نظام جمهوری اسلامی در فتنه 88 که بارزترین و غیر قابل انکارترین آن که حتی فیلم آن نیز موجود است، حضور در اغتشاشات حرمت شکنانه عاشورای 88 بود که برخوردی در این رابطه با وی نشد… بعد از گذشت مدت زمان بسیار، فائزه هاشمی تنها به دلیل مصاحبه با یک سایت ضد انقلاب که یکی از جرم‌های او بوده به دادگاه احضار و تنها به شش ماه حبس و ممنوعیت پنج سال فعالیت سیاسی محکوم شد که برای ما کاملاً روشن است که این حکم نیز بعد از اعتراض وی به دادگاه تجدید نظر کاهش خواهد یافت”.