انتخاب روحانی تله ای برای آمریکا است

نویسنده

» مصاحبه جورازلم پست با جان بولتن

روز دوشنبه جان بولتن سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل به جورازلم پست گفت: “اسرائیل می بایست دیروز به ایران حمله کرده بود، هر روز که می گذرد اسرائیل در خطر بزرگتری قرار می گیرد، هر روز که می گذرد ایران پیشرفت بیشتری می کند.”

این عضو ارشد موسسه امریکن اینترپرایز می گوید: “من درک می کنم که اسرائیل چرا از ما می خواهد دست به اقدام بزنیم، اما اسرائیل بیش از این برای چیزی که قرار نیست رخ دهد صبر نخواهد کرد.”

او می افزاید: “اسرائیل و ایالات متحده نمی توانند انتظار داشتن اطلاعات کامل از توانایی اتمی ایران داشته باشند، اما اگر ایران پس از دستیابی به آن توانایی به اسراییل حمله کند، احتمال اقدامات تلافی جویانه اتمی وجود خواهد داشت.”

بولتن می گوید که باراک اوباما در دور نخست ریاست جمهوری اش نشان داد که ایالات متحده اسرائیل را به تجهیزات نظامی لازم برای حمله به ایران مجهز نخواهد کرد. وی اضافه می کند که حمایت قاطع کنگره باعث تصویب طرح پشتیبانی نظامی از اسرائیل شد.

حالا او بر این باور است که اوضاع تغییر کرده و مساله این است که آیا ایالات متحده اقدامات ضروری برای دفاع مشروع اسرائیل از خود را انجام خواهد دادیا خیر.

این مصاحبه یک روز پس از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو گفت ایران در حال رسیدن به خط قرمزی است که او سپتامبر گذشته در سازمان ملل تعیین کرده و هشداد داده بود که اسرائیل به عنوان آخرین راه حل می تواند برای جلوگیری از دستیابی تهران به توانایی اتمی به ایران حمله کند.

بولتن همچنین معتقد است که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران می تواند تله ای برای ایالات متحده باشد، تا دچار احساس کاذب امنیت و انجام مذاکرات بیشتر شود؛ اتفاقی که به هسته ای شدن ایران کمک خواهد کرد.

منبع : جورازلم پست – 16 ژوئیه