ایران رسانه های منتقد را سرکوب می کند

نویسنده

پس از اینکه رژیم آخوندی ایران فعالیت یک روزنامه اصلاح طلب و یک خبرگزاری را ممنوع اعلام کرده، یکی ازمسئولین این نظام اظهار داشت علائم بروز یک “کودتای تدریجی” در رسانه ها وجود دارد. رژیم تهران هم اکنون هرگونه انتقاد از شکست خود در بهبود اقتصاد ایران را گواه توطئه سازماندهی شده آمریکا تلقی می کند.


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درست چند روز پس از ممنوعیت فعالیت یک روزنامه و یک خبرگزاری منتقد دولت، مطبوعات را به راه اندازی یک کودتای تدریجی متهم کرد. موضع گیری شدیدتر در قبال انتقاد رسانه ها، در بحبوحه افزایش ناآرامی های مردمی بر سر سهمیه بندی سوخت و بهای انرژی صورت می گیرد. در همین حال اقدامات بین المللی برای اعمال تحریم های شدیدتر بر ایران، این کشور را تحت فشار بیشتری گذاشته است.


روزنامه اصلاح طلب هم میهن و خبرگزاری ایلنا سه شنبه هفته گذشته توسط مقامات ایران تعطیل شدند. مطبوعات اصلاح طلب و آزادیخواه از احمدی نژاد به خاطر شکست در تحقق وعده های انتخاباتی اش در خصوص بهبود اقتصاد کشور انتقاد کرده اند، اما رژیم این اقدام آنها را توطئه دانسته است. حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویی ایسنا گفت: “یکسری علائم یک کودتای تدریجی در مطبوعات وجود دارد و این بدین معناست که شخصی در داخل یک چارچوب عملی برای سرنگونی نظام اقدام می کند.”


دولت ایران، آمریکا را به استفاده از اندیشمندان و فعالان برای تضعیف جمهوری اسلامی و ایجاد یک “انقلاب نرم” متهم کرده است. گفته می شود احمدی نژاد هم اکنون یک واحد ویژه برای مقابله با

” تبلیغات سیاه بر علیه دولت “ ایجاد کرده است. ایران حتی در تلاش برای شکستن “احاطه کامل” غرب بر رسانه های جهان، شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی را راه اندازی کرده است.


محمد جعفر بهداد مشاور احمدی نژاد در امور ارتباطات به روزنامه شرق گفته است، “توطئه های هر روزه بر علیه طرح ها و اقدامات دولت به استهزای رئیس جمهور و اهانت مستقیم به وی تبدیل شده است.”

علی اکبر جوانفکر سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور نیز به روزنامه شرق گفته است: “مادامی که یکسری نشریات در خدمت برنامه های احزاب و گروههای قدرت طلب باشند، مقامات مربوطه باید دخالت کنند.”


در ایران بیش از پیش بنیادگرا، روزنامه نگاران برای خارج نشدن از حد و مرز خود تحت فشار شدید هستند. قوه قضائیه و هیئت مشاوره مطبوعاتی ایران از سال 2000 بیش از 100 نشریه را تعطیل کرده، با این وجود بسیاری از آنها با تغییر نام خود مجددا ً بازگشایی شده اند. تحلیلگران این اقدام ایران را بخشی از سرکوب گسترده روشنفکران، فمینیست ها، اعضای اتحادیه های تجاری و دانشجویان اصلاح طلب می دانند.


در حال حاضر چهار تبعه ایرانی ـ آمریکایی به اتهام جاسوسی برای آمریکا و با هدف سرنگونی رژیم ایران در بازداشت به سر می برند. در ماههای اخیر نیز تعدادی از فعالان مدافع حقوق زنان به اتهام ایجاد اخلال در امنیت ملی دستگیر شده اند.


تحریم ها تأثیرگذارند

تصور می شود این قبیل سرکوب ها با فشارهای روزافزون بین المللی بر سر اهداف هسته ای ایران در ارتباط باشند. دیوید میلیباند وزیر جدید امور خارجه انگلیس اعلام کرده، وی آماده است بر روی قطعنامه سوم سازمان ملل بر علیه ایران کار کند. وی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفته است: “تصور می کنیم این موضوع که جامعه بین الملل باید همچنان در مورد مسأله هسته ای ایران شفاف و متحد عمل کند، بسیار بسیار حائز اهمیت است. ایران حق دارد کشوری امن و غنی باشد، اما حق ندارد رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه به راه اندازد.”


منبع: اشپیگل، 9 ژوئیه،2007