سرکوب‌ها در ایران مانع انتخابات آزاد است

نویسنده

» گزارش یورونیوز

بازرس حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت، خفه کردن روزنامه‌نگاران و رهبران مخالف ایران می‌تواند باعث شود که انتخابات ماه ژوئن را نتوان به عنوان یک انتخابات آزاد قلمداد کرد.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران گفت، ده‌ها روزنامه‌نگار ایرانی پشت میله‌های زندان هستند، از جمله 17 نفری که در مدت یک هفته به اتهام ارتباط با رسانه‌های خارجی بازداشت شدند.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: “من نگران هستم که با توجه به نزدیکی انتخابات، این‌گونه اتهامات به روزنامه‌نگاران منجر به انتخاباتی آزاد در ماه ژوئن نشود.”

وی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، حداقل 10 وکیل ایرانی از جمله نسرین ستوده، ابوالفتاح سلطانی و محمد علی دادخواه به خاطر جرایمی نظیر تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارجی زندانی هستند.

وی گفت، آزادی بیان برای انتخابات آزاد ضروری است اما صدها زندانی سیاسی هنوز در بازداشت به سر می برند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند مقامات ایران از ناآرامی‌های بیشتر نسبت به سال 2009 در انتخابات آتی هراس دارند، برای همین پیشاپیش به سرکوب مشغول شده‌اند.

شهید در گزارش دو هفته پیش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که ایران اعدام زندانیان از جمله نوجوانان و همچنین بازداشت مخالفان را که در زندان گاهی تا سرحد مرگ شکنجه می‌شوند، افزایش داده است. به گزارش یک خبرگزاری ایرانی، محمد جواد لاریجانی دبیرکل شورایعالی حقوق بشر ایران جمعه گذشته احمد شهید را به گرفتن رشوه از آمریکا متهم کرد.

شهید روز سه‌شنبه به رویترز گفت: “من این ادعاها را مضحک می‌دانم و نباید از زبان یک رئیس سازمان حقوق بشر بیرون بیاید. من از هیچ کشوری پول نمی‌گیرم. هزینه کارهای من را سازمان ملل می‌پردازد.”

ایران به شهید اجازه ورود به ایران را نداده است تا در مورد ادعاهای مبتنی بر آزار و اذیت از جمله شکنجه سیستماتیک تحقیق کند. گزارش او بر پایه مصاحبه با 169 نفر بوده است که دو سوم آن‌ها از ایران تماس گرفته‌اند.

لاریجانی روز دوشنبه در یک سخنرانی، گزارش شهید را رد کرد و آنرا ناسالم، غیرواقعی و عملی غیرسازنده خواند که توسط آمریکا و متحدان اروپایی این کشور بنا نهاده شده است.

وی گفت: “این رفتار و عملکرد گزارشگر ویژه به هیچ وجه مطابق با حداقل استانداردهای عدالت و بی‌طرفی نیست. این گزارشگر خود را در حد یک مخالف سیاسی که علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند پایین آورده است.”

رئیس این شورا رمیگیش هنچل لهستانی به لاریجانی یادآوری کرد که توهین نکند و شورای حقوق بشر جای حملات شخصی نیست.

شهید طی این جلسه نگرانی خود را از آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی از جمله بهاییان و جامعه همجنسگرایان، دو جنسی‌ها و کسانی که جنسیت خود را تغییر داده‌اند ابراز کرد. وی گفت: “با توجه به عدم آزادی اینترنت و دسترسی به اطلاعات در این کشور من نگران پارازیت روی رسانه‌های بین‌المللی هستیم.”

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را علیه واحد پلیس ناظر بر اینترنت و همچنین علیه قضات متعدد و روسای رسانه‌ای، بخاطر نقض حقوق بشر در ایران اعمال کرد.

منبع: یورونیوز، 13 مارس 2013