تهران در تعطیلات اضطراری

نویسنده
نازنین کامدار

» آزادسازی قیمت بنزین در شهری خلوت

همزمان با اعلام شبانه تعطیلی در تهران به بهانه آلودگی هوا، سایت های خبری از احتمال آزادسازی قیمت بنزین، آنهم بدون اعلام قبلی  و با هدف جلوگیری از بروز اعتراضات احتمالی مردمی خبر دادند.

تهران امروز در حالی تعطیل شده است که تصمیم این تعطیلی را استانداری در دوشنبه گذشته اتخاذ کرده و خبرگزاری ایرنا در همان شب در خبری نوشته  بود: “کمیته آلودگی تهران در نشست دوشنبه شب خود به دلیل پایداری هوای آلوده، کلیه ادارات، نهادها، سازمان ها باتک ها، مدارس و دانشگاه های شهر تهران را در روز چهارشنبه تعطیل اعلام کرد”.
اما این تصمیم شبانه اعلام شد و به نوشته خبرگزاری ایلنا، در  حالیکه مدیر کل آلودگی های سازمان هواشناسی، وضعیت هوای پایتخت را در مرحله “هشدار” دانسته بود، دولت با تشخیص وضعیت “اضطراری”، پایتخت را تعطیل کرد.
در همین حال، سایت های مختلف از جمله کلمه، اعلام تعطیلی امروز را که با  احتساب تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه به سه روز افزایش می یابد، بی ارتباط با احتمال آزادسازی ناگهانی قیمت بنزین ندانسته اند.
این سایت های خبری با اعلام نشست فوق العاده نهادهای امنیتی با جایگاه داران و مسئولان پمپ های بنزین، احتمال آزادسازی قیمت بنزین در روزهای تعطیل را مطرح کرده اند.سخنان یک نماینده عضو فراکسیون اکثریت مجلس نیز در جلسه روز گذشته و تاکید وی بر “مقطعی” بودن سهمیه 60 لیتری آذر ماه، همراه با اظهارات رئیس انجمن جایگاه داران و نیز افزایش تحرک نیروهای شبه نظامی بسیج که هم اکنون در “هفته بسیج” و در آماده باش به سر می برند و البته سخنان تهدید آمیز فرماندهان این نیرو و نیروی اتظامی درباره برخورد با “فتنه اقتصادی”، این گمانه را تقویت کرده است. بر  این اساس گفته می شود دولت قصددارد با استفاده از فرصت تعطیلات سه روزه و خروج شهروندان از تهران، و همچنین با توجه به آماده باش یگان های بسیج، قیمت بنزین آزاد را اعلام کند.

به دنبال این تصمیم  روز گذشته وضعیت شهر تهران، به ویژه مراکز اداری و بانک ها آشفته شد و این آشفتگی به بی نظمی ها و افزایش ترافیک سطح شهر تهران دامن زد.
معصومه ابتکار، مسئول کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از جمله کسانی بود که به تعطیلی امروز تهران اعتراض کرد.سایت های خبری مخالف دولت هم این تعطیلی را ایجاد فرصت امنیتی مناسب برای آزادسازی قیمت بنزین دانسته اند.
دراینباره سایت کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میر حسین موسوی نوشته است: “در حالی که مسئولان دولتی حاضر به اطلاع‌رسانی صریح و شفاف درباره‌ی زمان و چگونگی افزایش قیمت‌ها نیستند و اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت‌های اقلام مختلف را یکجا و به طور ناگهانی خبر خواهند داد، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور از اعلام آماده‌باش دولت به مسئولان پمپ‌بنزین‌ها و حضور شبانه پمپ‌بنزین‌داران در محل کار خود خبر داد تا این احتمال پررنگ‌تر از قبل شود که در یکی از همین شب‌ها، افزایش قیمت بنزین اعلام خواهد شد”.
کلمه می افزاید: “دو روز قبل، نشست ویژه‌ای در دولت، به ریاست معاون اول احمدی نژاد و با حضور مسئولان وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و برخی از دستگاهها به منظور تعیین تکلیف قیمت و نحوه عرضه بنزین در کشور تشکیل شد که خروجی اعلام شده از این جلسه، تکرار سهمیه‌های مهر و آبان در آذر ماه است؛ اما بعید نیست که جلسه ویژه مذکور، نتایج دیگری هم داشته که هنوز اعلام نشده است، نتایجی همچون احتمال تک‌نرخی شدن و آزادسازی نسبی قیمت بنزین از اواسط آذرماه که جسته و گریخته از زبان برخی نمایندگان مطرح شده است.در این راستا، برخی کارشناسان هم معتقدند که دولت با اعلام تداوم سهمیه‌بندی بنزین در آذرماه، قصد انحراف افکار عمومی و کنترل فضای روانی انتظار تورمی را داشته است”.
علاوه بر این، سخنان بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور نیز که با خبرگزاری مهر گفت  گو کرده، احتمال اعلام نرخ جدید بنزین را تقویت کرده است.
او در این مصاحبه از اعلام آماده‌باش مسوولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی از ۱۲ روز قبل برای اعلام یکباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خبر داده واعلام کرده است: “مسوولان جایگاه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ هر شب با حضور در جایگاه‌ها و هماهنگی‌های لازم، خود را برای اعلام یکباره قیمت حامل‌ها آماده کرده‌اند.”

مجموعه این اظهارات در کنار سخنان روز گذشته مجید ناصری نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس که گفته بود “سهمیه 60 لیتری مقطعی است”، گمانه ها درمورد احتمال آزادسازی قیمت حامل های سوخت در تعطیلات را بیشتر می کند.
بنا به گزارش تابناک وی گفته است: “سهمیه‌بندی 60 لیتری بنزین با هدف آماده‌سازی مردم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته و مقطعی است”. 
گفتنی است، محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل  سوخت کشور نیز که سه روز قبل از واریز سهمیه 60 لیتری بنزین خبر داد، تاکید کرده بود که: “سهمیه بنزین آذر منافاتی با هدفمندسازی یارانه ها ندارد”.
در کنار این تحولات مانور نیروهای بسیجی نیز به مناسبت هفته بسیج در تهران روز جمعه برگزار می شود. بنا به گزارش سپاه نیوز،  عزیز جعفری فرمانده سپاه روز گذشته اعلام کرد: “110 هزار بسیجی روز جمعه با فرمانده کل قوا دیدار می کنند”.
دیداری که مانور تبلیغاتی چندانی درباره آن صورت نگرفته بوداما هم زمانی آن با خبر سایت سحام نیوز مبنی بر دور جدید تجمع لباس شخصی ها در برابر منزل مهدی کروبی و تهدید میر حسین به برخورد از سوی اژه ای، موجب تفاسیر مختلفی از آن شده است؛ به ویژه آنکه وضعیت هوا نیز “اضطراری” شده، آن هم به گونه ای که به گفته محمد رضا محمودی، معاون استانداری تهران که با مهر گفت وگو کرده “اگر کمیته آلودگی هوا تصمیم بگیرد، هفته آینده نیز تعطیلی ها ادامه خواهد داشت”.