مذاکراه تلفنی روحانی و اوباما

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از استقبال از روحانی

صدها ایرانی در فرودگاه تهران از حسن روحانی در بازگشت از نیویورک استقبال کردند و عده‌ای از مخالفانش هم به سمت او تخم‌مرغ و کفش پرتاب کردند.

پس از عملی نشدن دست دادن روحانی و اوباما، که انتظارات زیادی برای انجام آن وجود داشت، آنها مکالمه تلفنی پانزده دقیقه‌ای در پایان سفر روحانی انجام دادند.

رسانه‌های ایران می‌گویند مردم ایران منتظر هستند تا ببینند روحانی به وعده‌هایش برای ارتباط سازنده با جهان به منظور کاهش انزوای بین‌المللی کشور و خلاصی از تحریم‌های تنبیهی عمل می‌کند.

به گفته خبرگزاری ایسنا، آنها با فریاد “روحانی متشکریم” و “ایران خواستار اعتدال” و در دست گرفتن تصاویرش از او استقبال کردند.

اما حدود ۱۰۰ تندرو محافظه‌کار نیز حضور داشتند و شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند و می‌گفتند بر سر منافع ملی سازش و مصالحه نمی‌کنند.

یک شاهد در توییتر می‌نویسد، معترضان به ماشین روحانی تخم‌مرغ و سنگ پرتاب کردند و خشم خود را از ارتباط مستقیم او با اوباما ابراز کردند. این مکالمه اولین تماس بین روسای جمهور دو کشور پس از ۳۴ سال بود.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر تصاویری از چند معترض را نشان داد که به ماشین روحانی که در حال ترک فرودگاه بود ضربه می‌زنند و مهر گفت یک معترض کفشش را به طرف خودرو پرتاب کرد که نشانه تحقیر شدید است.

مقامات آمریکا گفتند این مکالمه که متمرکز بر چگونگی حل بن‌بست برنامه هسته‌ای ایران بود، از طرف ایران درخواست شد اما روحانی در بازگشت به خبرنگاران گفت این ابتکار آمریکا بوده است.

روحانی در ژوئن گذشته با قاطعیت در انتخابات پیروز شد. بسیاری از رای‌دهندگان منتظر اقدامات او به سمت اعتدال و اصلاحات پس از هشت سال سرکوب در داخل و انزوای بین‌المللی تحت ریاست محمود احمدی‌نژاد هستند.

تماس روحانی و وزیر امور خارجه او با مقامات آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بدون تایید رهبر ایران ممکن نبوده است.

اما واکنش چندقطبی هنگام بازگشت روحانی نشان دهنده چالش‌هایی است که در مسیر ارتباط با غرب با تندروهای ضدغرب ایران، خصوصا روحانیون قدرتمند و نیروهای امنیتی پیش رو دارد.

منبع: کریستین ساینس مانیتور - ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳