اتحادیه اروپا از نفت ایران نمی گذرد

نویسنده

» گزارش لوموند:

لویی امبر

وزرای امور خارجه اروپا روز پنج شنبه اول دسامبر باز هم دامنه تحریم های خود علیه ایران را گسترش دادند و اسم ۱۸۵ شرکت و مسؤول ایرانی را به لیست خود افزودند: توقیف دارایی و ممنوعیت صدور ویزا. اما وزیران اروپا در گردهمایی خود در بروکسل درخصوص قطع خرید نفت ایران به توافق نرسیدند.

وزارت خارجه فرانسه هفته گذشته اعلام کرد که فرانسه واردات نفت خام خود را از ایران قطع خواهد کرد و خاطرنشان ساخت که این اقدام با سیاست دیگر کشورهای اروپایی همسو خواهد بود. بریتانیا هم  از قطع تمامی روابط میان بخش مالی بریتانیا و بانک های ایرانی خبر داد، به مانند آلمان از این تحریم ها حمایت کرد.

طی یک اعلام نظر نسبتاً مبهم، تدابیر جدیدی در رابطه با “سیستم مالی، انرژی و حمل و نقل ایران” و همچنین سپاه پاسداران تا پایان ژانویه ۲۰۱۲ در دستور کار قرار گرفته. اتحادیه اروپا تاکنون دارایی صدها شرکت ایرانی را توقیف کرده و از ژوئیه ۲۰۱۰ هرگونه سرمایه گذاری جدید در بخش نفت و گاز ایران را ممنوع کرده است.

 

صادرات به آسیا

تأثیر تحریم ها بر صادرات نفت ایران چندان خوش بینانه نیست، زیرا این کشور در آسیا نیز خریدار دارد و اکثر کشورهای آسیایی نیاز سالانه خود را از ایران تأمین می کنند: چین ۲۲ درصد، ژاپن ۱۴ درصد، هندوستان ۱۳ درصد، کره جنوبی ۱۰ درصد. هیچ یک از این کشورها اعلام نکرده اند که خرید نفت از ایران را محدود خواهند کرد.

فرانسیس پرین، سردبیر نشریه مرکز تحقیقات نفت عربی می گوید: “امروز بازار نفت خوب تغذیه می شود. به همین دلیل ممکن است که ایران روی بخشی از نفت خام اش تخفیف درنظر بگیرد. و این مسأله درآمد این کشور را کاهش می دهد.” نفت مهم ترین منبع درآمد ایران است. طبق برآورد مرکز انرژی آمریکا، صادرات نفت ایران طی ۷ ماه اول سال ۲۰۱۱ مبلغ ۵۶ میلیارد دلار درآمد برای این کشور به همراه داشته است.

 

تحریم بانک ها

اخیراً مقامات فرانسوی در پاریس اظهار داشتند که تحریم اروپا روی نفت ایران تأثیری بر افزایش قیمت نفت خام نخواهد داشت، به ویژه اینکه تولید نفت لیبی نیز ازسر گرفته شده. در ایالات متحده، مارک کیرک سناتور جمهوریخواه روز چهارشنبه گفت که عربستان سعودی آماده است تولید نفت خام را افزایش دهد تا تحریم های احتمالی علیه ایران باعث کاهش نفت در بازار جهانی نشود.

پیر ترزیان، کارشناس مسایل نفتی، در این خصوص می گوید: “آنچه بیش از هر چیز ایران را آزار می دهد، این نیست که آمریکا یا اروپا نفت این کشور را خریداری نمی کنند، بلکه محدودیت هایی است که علیه بانک ها اعمال می شود. برای وارد کردن و پرداخت نفت خام ایران نمی توان بانک ها را نادیده گرفت؛ حال آنکه بانک ها روز به روز با مشکلات بیشتری در گشایش اعتبار برای خرید نفت از ایران مواجه می شوند.”

این مسأله امسال گریبان هندوستان را گرفت و باعث شد تا بدهی این کشور به ایران به ۵ میلیارد دلار برسد. پالایشگاه های هندوستان امروز نفت خام ایران را ازطریق یک بانک ترکیه ای و گران تر از دیگر بانک های بین المللی پرداخت می کنند. آنها نگران اند که این کانال نیز بسته شود و آنها محبور شوند نفت را ازطریق بانک های روسی پرداخت کنند. روسیه و ترکیه در ماه نوامبر نسبت به تحریم های جدید مالی ازسوی آمریکا اعتراض کردند.

ترزیان در ادامه می افزاید: “نفت ایران با توجه به این موانع به آخرین گزینه تبدیل می شود.” البته برای یونان و ایتالیا که درصد کمی از نیازهای خود را ازطریق ایران برطرف می سازند، این مسأله چندان مشکل ساز نیست، ولی برای هندوستان و چین غیرقابل تصور است.

منبع: لوموند، ۱ دسامبر