شیوه های آمریکا تهاجمی تر شده است

نویسنده


شارون بن

نیروهای ویژه آمریکا اقدامات خود را برای ریشه کن کردن عوامل ایران، که گفته می شود در عراق مشغول بی ثبات تر کردن بیشتر این کشور هستند گسترش داده اند. این خبر توسط یک تحلیل گر آمریکایی و یک دیپلمات عراقی بیان شد.

جک کین، ژنرال چهار ستاره باز نشسته ارتش آمریکا گفت ایران چنان در پی راندن آمریکا از عراق است که به تمام دشمنان ایالات متحده کمک می کند.

وی روز دوشنبه در موسسه آمریکن اینترپرایزگفت: “آنها به تمام مخالفین ما - از شبه نظامیان شیعه گرفته تا شورشیان سنی و القاعده - کمک می کنند.” وی ادامه داد: “ما به هیچ وجه در حداقل توانمان هم با این مساله برخورد نمی کنیم، ولی در حال بررسی روش های تهاجمی تر در این زمینه هستیم.”

سمیر سومدای،سفیرعراق در واشنگتن هم به واشنگتن تایمز گفت فعالیت های نیرو های آمریکا علیه عوامل ایران تشدید شده است ولی ذکر نکرد آیا نیرو های عراقی هم در این عملیات شرکت دارند یا نه؟

وی گفت: “اکنون در هر موردی که مشخص می شود که ایرانیان دخالت دارند نیرو های آمریکا با شدت بیشتری اقدام می کنند.”

این مبارزه مخفیانه علیه عناصر ایرانی در کنار اقدامات آشکار و وسیع علیه شورشیان، تروریست ها و شبه نظامیان، که آن ها نیز با حمایت ایران صورت می گیرد، در حال انجام است.

سپاه معروف قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران و نزدیک به محمود احمدی نژاد و حزب الله لبنان سعی دارند بطور قاچاق اسلحه وارد عراق کنند و به شبه نظامیان عراقی تعلیمات نظامی بدهند.

نگرانی اصلی آمریکایی ها از تحویل مواد منفجره ای است که قادر است به درون ذره پوش های نظامی نفوذ کند (EFP ).

بوش در فوریه گذشته با اشاره به سپاه قدس گفت علیه تحویل این مواد به شورشیان عراقی اقدام خواهد کرد، ولی از اقدام مشخصی در این زمینه نام نبرد.

وی گفت: “زمانی که شبکه ای را پیدا می کنیم که در حال انتقال این مواد به داخل عراق است با آن ها برخورد می کنیم. همچنین اگر افرادی را بیابیم که در انتقال این مواد دست دارند با آن ها نیز برخورد می کنیم.”

نیروهای آمریکا در ماه ژانویه 5 ایرانی را در اربیل دستگیر و آن ها متهم به داشتن ارتباط با سپاه قدس کردند. ایران گفته است این عده دیپلمات بوده اند و خواستار آزادی آن ها شده است.

شان مک کورمیک، سخنگوی وزارت خارجه هفته پیش گفت نیروهای آمریکا “بر علیه هر فردی که به آن ها صدمه بزند اقدام خواهند کرد.”

وی اضافه کرد: “اگر این کار مستلزم در هم نوردیدن شبکه های قاچاق مواد منفجره EFP باشد این کار را خواهیم کرد… اگر ایرانیان به حمایت از این شبکه ها ادامه دهد به دنبال آن ها هم خواهیم رفت.”

آنتونی کوردزمن از مرکز مطالعات استراتژیک گفت عملیات مورد نظر به مراتب وسیع تر از آن چیزی است که بطور عمومی مطرح شده است. وی گفت: “این موضوع در اولویت جمع آوری اطلاعات قرار دارد و به مراتب وسیع تر از دنبال کردن صرف عوامل اجرایی است.”

در گزارشی که در ماه ژانویه از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران (که اولین بار برنامه هسته ای ایران را بر ملا کردند) منتشر شد جزئیات عملیات شبکه قدس تشریح شده است.

بنا بر این گزارش عوامل این سپاه اغلب تحت پوشش موسسات فرهنگی کار می کنند.

گروه مجاهدین خلق به دلیل فعالیت های تروریستی بعد از سقوط شاه ایران، از سوی آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته است، ولی اعضای این سازمان که در اردوگاهی در 60 مایلی مرز ایران مستقر هستند، تحت حمایت نیرو های ائتلاف می باشند.

کوردزمن گفت: “مساله اصلی آن است که اگر گروه های شیعه عراق به ایران وابسته شوند آنگاه دخالت ایران در عراق بسیار جدی تر می شود. اگر نیرو های آمریکا زودتر از عراق خارج شوند، ایران از خلاء قدرت به وجود آمده استفاده خواهد کرد.”

منبع : واشنگتن تایمز - 11 ژوئیه 2007