تلاش اصول‌گرایان برای ارائه لیست واحد

نویسنده
شیرین کریمی

» لاریجانی در کنارروحانی؟

با آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس و فاصله دو ماهه تا این انتخابات، ائتلاف‌های سیاسی بیشتر شکل می‌گیرند. در این میان اصول‌گرایان ماه‌هاست تلاش می‌کنند برخلاف چند انتخابات پیشین، با یک لیست واحد وارد عرصه شوند. آن‌ها عدم ائتلاف را دلیل اصلی شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند.

اصول‌گرایان از چند ماه پیش تلاش کردند با محوریت سه روحانی (محمدتقی مصباح‌یزدی، محمدعلی موحدکرمانی و محمد یزدی) در انتخابات لیست واحدی ارائه دهند. هم‌زمان شورایی هشت نفره نیز تشکیل شده تا سازو کار سیاسی لازم برای انتخاب لیست واحد را فراهم کند.

نگرانی عمده اصول‌گرایان عدم حضور علی لاریجانی و حامیان او در این ائتلاف است. این مساله بخصوص از آن جهت برای اصول‌گرایان اهمیت بیشتری دارد که در ماه‌های اخیر اخباری از امکان ائتلاف لاریجانی با حامیان دولت روحانی در انتخابات منتشر شده است.

برخی رسانه‌های اصول‌گرا گزارش داده‌اند که پس از تماس روحانیون مسئول برای ائتلاف اصول‌گرایان و جلسه لاریجانی و موحدکرمانی، رئیس مجلس اعلام کرده به ائتلاف اصول‌گرایان خواهد پیوست. علی لاریجانی و حامیان او حاضر به ائتلاف با جبهه پایداری - نزدیک به محمدتقی مصباح‌یزدی – نیستند؛ مساله‌ای که باعث شده در مجلس نیز اصول‌گرایان دو فراکسیون عمده - رهروان ولایت و اصول‌گرایان - تشکیل دهند.

 علی‌اکبر ولایتی - مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای - و محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - نیز از دیگر اصول‌گرایانی هستند که به شورای ائتلاف پیوسته‌اند. وب‌سایت پارس - نزدیک به اصول‌گرایان - نوشته که این دونماینده‌های خود را نیز معرفی کرده‌اند. قرار است علاالدین بروجردی - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس - به نمایندگی از ولایتی و مهدی ذاکری - مدیر موسسه همشهری - به عنوان نماینده قالیباف در این نشست‌ها حضور پیدا کنند.

شورای هشت نفره ائتلاف اصول‌گرایان به پیشنهاد غلام‌علی حدادعادل تشکیل شد و مرتضی آقاتهرانی، ‌صادق محصولی، محمدنبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، حسین فدایی، لطف الله فروزنده، علیرضا زاکانی و محمدرضا باهنر دیگر اعضای آن هستند. براساس تصمیم این شورا افرادی که توسط شورای سه نفره روحانیت تایید شوند، به این جمع اضافه خواهند شد. براساس ادعای اصول‌گرایان تاکنون علاوه بر ولایتی و قالیباف، لاریجانی نیز دعوت این جمع را پذیرفته است.

با این حال ابتدای هفته منصور حقیقت‌پور، از اعضای فراکسیون رهروان ولایت - گفت که این فراکسیون در انتخابات مجلس آینده به شکل مستقل حضور پیدا خواهد کرد. به گفته حقیقت‌پور “اعضا با رای قاطع براین موضوع حکم دادند که ما می‌خواهیم مستقل عمل کنیم و فراکسیون رهروان ولایت مجلس در انتخابات آینده به صورت فراکسیونی مستقل و به عنوان یکی از جریانات اصولگرایی وارد عرضه می‌شود”.

آن‌چه که احتمال ائتلاف میان علی لاریجانی و حامیان حسن روحانی را قوت می‌بخشد، انتشار اخباری درباره رایزنی لاریجانی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها است. پیش از این خبرگزاری آریا - متعلق به امیر محبیان، تحلیل‌گر اصول‌گرا - به نقل از عبدالله ناصری، از نیروهای اصلاح‌طلب، نوشته بود: “آقای لاریجانی برای جلوگیری از رد صلاحیت‌ها بحث‌ها و رایزنی‌هایی داشته و در آینده هم به این رایزنی‌ها ادامه خواهد داد تا چهره‌های دلبسته به نظام مورد بی‌مهری قرار نگیرند و فضای انتخابات به گونه‌ای باشد که همه جناح‌ها امکان حضور در عرصه انتخابات را داشته باشد… یکی از نگرانی‌های آقای لاریجانی موضوع رد‌صلاحیت‌هاست که برای حل این مشکل فعالیت‌هایی هم انجام می‌دهند”.

شاید همین نگرانی‌ها باعث شده محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس، در این‌باره موضع بگیرد. باهنر با اشاره به درگیری‌هایی که میان اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی در مقام رئیس سازمان صدا و سیما وجود داشت، در این‌باره گفته: “جریان اصلاحات اگر بتواند لیستی ارائه دهد، حتما تخم مرغ‌های خود را در سبد لاریجانی نمی‌گذارد و داستان صدا وسیما و دوران اصلاحات یادشان نرفته است”.

لاریجانی که از جمله منتقدان اصلی محمود احمدی‌نژاد و نیروهای حامی او - از جمله جبهه پایداری – است، تاکنون چندین بار به انتقاد از احمدی‌نژاد و دولت او پرداخته. دو سال پیش نیز در جریان سخن‌رانی رئیس مجلس در شهر قم به مناسبت روز ۲۲ بهمن، برخی نیروهای حامی جبهه پایداری، با پرتاب کفش و مهر،‌ مانع از سخن‌رانی او شدند. رئیس مجلس نهم همچنین از جمله مسئولانی است که در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای به حمایت از دولت روحانی پرداخت؛ حمایت‌هایی که البته با انتقاد برخی نمایندگان اصول‌گرا هم مواجه شد.

روزنامه دولتی ایران هفته پیش در سرمقاله خود درباره اختلاف میان طیف‌هایی از اصول‌گرایان و علی لاریجانی، چنین نوشت: “نزاع تندروها با لاریجانی ماهیت و ابعادی فراتر از موضوع هسته‌ای دارد و در واقع قضیه هسته‌ای بازتابی از تضادهای عمیق است… بنابراین تضاد و ناسازگاری جریان تندروها با لاریجانی پیشتر از حضور روحانی در صحنه سیاست آغاز شد. در گرماگرم قدرت یابی جریان حامی دولت گذشته، لاریجانی در صف افرادی بود که با صدای افراط به مخالفت برخاست و به صراحت گفت که از مدار و چرخه سیاست کشور بوی خطر انحراف و افراط را استشمام می کند”.