مذاکرات تهران قبل از ماه مه

نویسنده

» گزارش دی‌ان‌ای ایندیا

بازرس هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه گفت، رئیس این آژانس پیش از مهلت میانه ماه مه ایران برای پاسخگویی به سئوالاتی در باب چاشنی‌هایی که می‌تواند برای وسایل انفجاری اتمی بکار برود، در تهران مذاکراتی «غیررسمی» برگزار کرده است.

آژانس بین‌المللی انر‍ژی هسته‌ای که سال هاست در مورد برنامه هسته‌ای ایران تحقیق می‌کند، جزئیات بیشتری در مورد دیدار از پیش تعیین نشده‌ ترو واجورانتا، معاون دبیرکل آژانس، اعلام نکرد.

سرج گاس، سخنگوی آژانس در ایمیلی گفت، او “آخر هفته گذشته برای مذاکرات غیررسمی، به عنوان بخشی از تماس‌های عادی بین آژانس و ایران” به تهران سفر کرده است.

گاس گفت، یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس، در هفته‌های آینده در مورد پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات با ایران به اعضای آژانس گزارش خواهد داد.

دولت جمهوری اسلامی اواخر سال گذشته موافقت کرد که به آژانس هسته‌ای اجازه بدهد دسترسی بیشتری به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد و اطلاعات افزون‌تری در مورد برنامه اتمی این کشور که تهران می‌گوید تماما صلح‌آمیز است ارائه کند.

طبق این چارچوب، ایران همچنین قبول کرد تا در مورد تردیدها در مورد طراحی سلاح هسته‌ای توسط این کشور توضیح بدهد.

قرار است ایران تا ۱۵ ماه مه ، در مورد نیاز یا کاربرد چاشنی‌های انفجاری به آژانس اطلاعات بدهد. این چاشنی‌ها با عملکرد سریع خود استفاده غیر هسته‌ای دارد ولی می‌تواند در ادوات هسته‌ای نیز بکار رود.

مذاکرات آژانس با ایران جدا از مذاکرات بین شش قدرت و تهران است، اما با این حال بسیار به هم وابسته است، چراکه هر دو بر کاهش نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تهران ممکن است به دنبال دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای باشد متمرکز است. ایران چنین ادعایی را رد می‌کند.

قدرت‌های جهانی، آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه، می‌خواهند ایران در چارچوب پیمان جامع‌تر دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه ده ساله بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، به نگرانی‌های آژانس هسته‌ای پایان دهد.

منبع: دی‌ان‌ای ایندیا - 28 آوریل 2014