میرحسین، رایتو پس گرفتم

نویسنده
حمید احدی

» شهرها در تصرف شعارهای سبز

مردم تهران و بیشتر شهرهای کشور دیشب تا پاسی از صبح به شادمانی و پایکوبی و رقص در خیابان ها مشغول بودند و پلیس چنان که گوئی از پیش آمادگی داشت ناظر بر آنان بود و ممانعتی از جهت پایکوبی شان ایجاد نکرد.

به گزارش شاهدان عینی این شادمانی خبرنگاران خارجی حاضر در تهران را یکسره به تعجب واداشته بود، در خیابان ولیعصر خبرنگار و عکاسی آمریکائی را مردم شناخته و شعارهای خود را به انگلیسی بیان می کردند. شعارهائی همانند  “زنده باد آزادی” “احمدی بای بای” “پایان دوران دروغ”.

به نظر می رسد در چند نقطه شهر تهران وقتی شعارها تند شد و خطاب به رهبر ایران، بخش هائی از جمعیت خود با شعار “تندروی کار ما نیست” مانع از ادامه این ساختار شکنی ها و تکرار حوادث خرداد 88 شدند. در چند جا ماموران لباس شخصی امنیتی وظیفه آرام کردن شعارها را به عهده داشتند. رایج ترین شعارها یار دبستانی من بود.از دیگر شعر و شعارهای دیشب این ها بود: ندای ما ندا بود/ بزرگ ترین صدا بود، ندای ما نمرده/ این دولته که مرده، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، یا حسین میر حسین/ میرحسین کروبی آزاد باید گردند/ میرحسین رایتو پس گرفتیم، سبز به خون نشسته/بنفشه بنفشه، هر که از این جا گذشت/ به یاد هشتاد و هشت، برادر رفتگر/ احمدو بردار ببر، خس و خاشاک تویی/ دشمن این خاک تویی و  استقلال آزادی جمهوری ایرانی…

در میدان هفت تیر نارمک دختری جوان اعلام کرد که شعری از شاعر حدیث لرز غلامی می خواند و بالای سقف اتومبیلی رفت و از روی کاغذ خواند :
انگشت های جوهری ام را ببخش میر
احساس نابرادری ام را ببخش میر

من هیچ وقت از تو جدا می شوم مگر؟
آغاز این جداسری ام را ببخش میر

در آسمان گمشده ای بال می زنم
سرگیجه ی کبوتری ام را ببخش میر..

با خواندن این شعر جمع فریاد میرحسین آزاد باید گردد، مادر جنبش سبز آزاد باید گردد، کروبی دلاور آزاد باید گردد…

شب پیروزی

به گزارش رادیو فردا  صد ها نفر از طرفداران حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب، با تجمع مقابل ستاد انتخاباتی وی در خیابان کریمخان تهران، شادی خود را از این انتخاب اعلام کردند

این گزارش اضافه کرده است که طرفداران حسن روحانی هم اکنون در مسیر خیابان ولی عصر به سمت ونک در حرکت هستند.

یک روزنامه نگار از ، خیابان پاسداران تهران خبر داده:  آدمها می‌دوند به سمت خیابان اصلی. گویی دوباره خیابان مال آنها شده است. بوق می‌زنند و می‌خندند. شادباش می‌گویند. موزیک ماشینها را تا نهایت بلند کرده‌اند. آهنگهای زندانی، آزاد شده‌اند! سربازی بی‌خیالِ توبیخ و عتاب مافوقان، از پیکان «پلیس پیشگیری» بیرون آمده و می‌رقصد. پیرمردی از روی دوچرخه برای دخترهایی که توی پورشه جیغ می‌کشند، بوس می‌فرستد. یک دربان افغانی گوشه‌ی خیابان ایستاده و به پهنای صورت مهربانش اشک می‌ریزد؛شادی همگانی از یادش برده است که اینجا کشور دیگران است نه سرزمین خودش. دختری محجّبه به دوست چادری‌اش می‌گوید: “بریم جلوی ستادش، حتمن اونجا رقص و پایکوبی بیشتره!” انگار به تماشای چیزی می‌رود که سالها از خودش دور است. انگار دلش هوای تازه می‌خواهد


 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، طرفداران حسن روحانی  مناطقی چون خیابان‌های کریمخان، جمهوری، ولیعصر، فاطمی، میدان فلسطین، بلوار کشاورز و خیابان انقلاب در مسیر شرق حضور بیشتری داشته اند.

گزارش ها حاکی است که شماری از هواداران حسن روحانی عکس هایی از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و حسن روحانی را به همراه خود داشته اند.

به گزارش «کلمه»  طرفداران حسن روحانی شعارهایی مانند،‌ «گفته بودم  میمیرم، رایمو پس میگیرم»،« موسوی زنده باد خاتمی پاینده باد» و «یا حسین، میرحسین» سر داده اند.

در ویدئوهایی که در شبکه اجتماعی «یوتیوب» منتشر شده ، حاکی از ان است  که طرفداران حسن روحانی شعارهایی چون :«موسوی، موسوی رای تو پس گرفتیم»، «احمدی، احمدی، جنبش سبز زنده است» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر می دهند.
آمنه شیرافکن در روزنامه شرق نوشت:  لبخند و شادی و اشک میهمان شنبه‌شب ایران شد. 25خرداد است و شهرهای یکپارچه شعف. این شب، قرار است به‌نام روزی ماندگار در تاریخ معاصر ایران ثبت شود تا تاییدی باشد بر اندیشه‌های «اصلاح‌طلبانه» که گاه‌وبیگاه کمرنگ و پررنگ در فضای سیاسی کشور به چشم می‌آید. شور و نشاط «زندگی شبانه‌ای» که همیشه در روزهای مانده به انتخابات در شهر طنین‌انداز است، این‌بار در شب پیروزی طرفداران «حسن روحانی»، ساعت‌ها میهمان خیابان‌های شهر می‌شود. میدان هفت‌تیر، صادقیه، ولیعصر، ستارخان، انقلاب و خیابان، خیابان شهر پرشده از شکوه یک پیروزی. از بسیاری از شهرهای دیگر ایران‌زمین نیز خبرهای مشابهی می‌رسد. خیابان‌ها پر شده از شادی‌هایی که مدتی است کمرنگ‌تر از هر زمان دیگری بر چهره شهروندان ایرانی نقش بسته و حالا آغازی است برای همدلی. آنها به‌دنبال ردپای تازه‌ای می‌روند که قرار است آنها را به سر مقصد «اعتدال» و «تدبیر» رهنمون کند.

سونامی روحانی

 

صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد نوشت: اگر کسی انتخابات 24 خرداد 92 را انتخاباتی توصیف کند که همه را غافلگیر و شگفت‌زده کرد، سخنی به گزاف نگفته. البته با مشخص شدن این که حسن روحانی توانسته در همان دور اول کار را تمام کند، صدالبته که بر شگفتی آن بیشتر هم افزوده  شد.. بگذارید به آنچه دیروز اتفاق افتاد، بگذارید که به سونامی‌ای که روحانی به راه انداخت قدری از نزدیک‌ نگاه کنیم.

شاهین یاسمی در روزنامه بهار گزارش داد  خبر امیدوار‌کننده و تاثیر‌گذار بود. روحانی رییس‌جمهور شد. مردم به تدبیر و امید بنفش، چراغ سبز نشان دادند و به نامزد مورد نظر خاتمی و هاشمی رای دادند. دیروز بازار سبز شد و به انتخاب مردم لبخند زد. از ساعت 6 صبح روز گذشته اولین نتیجه شمارش آرا اعلام شد و نامزد اصلاح‌طلبان با اختلاف در صدر قرار گرفت تا از همان ابتدای صبح، بازار پس از مدت‌ها به سیاست لبخند بزند و به دنبال آن لبخندی امیدوارانه بر لبان مردم نقش ببندد. پس با ما همراه شوید تا به این بازارها سری بزنیم و ببینیم دلالان بازار چه می‌کنند و استراتژی‌شان برای روزهای پیش‌رو چیست! با ما بمانید تا با هم به چهارراه استانبول و زیر پل حافظ سری بزنیم و ببینیم بازار و اهالی آن‌چه حال و روزی دارند. سرمایه‌گذاران و فعالان و کارشناسان تاثیر انتخاب مردم برای اقتصاد و بازارهای سرمایه را چگونه ترسیم می‌کنند؟! به‌طور کلی می‌خواهیم بدانیم بازار چه واکنشی به انتخاب یازدهم مردم نشان می‌دهد و با تغییر سیستم مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور موافق است یا مخالف؟!