حضور پررنگ رهنورد؛ نه به سنت های رایج

نویسنده

» نگاه فایننشال تایمز به انتخابات ایران

با اعلام فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، 4 داوطلب مرد برای احراز کرسی ریاست جمهوری در انتخابات 12 ژوئن با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. با این حال به نظر می رسد جالب ترین پدیده این دوره از انتخابات حضور و نقش پررنگ یک زن باشد: همسر میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلبان

 

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفهوم بانوی اول در ادبیات سیاسی ایران جای خود را از دست داد و به همین دلیل همسران روسای جمهور طی سی سال گذشته همواره نقشی حاشیه ای داشته و کمتر در کنار همسرانشان در مجامع عمومی دیده شده اند. با این وجود به نظر می رسد پیروزی میرحسین موسوی در انتخابات پیش رو مقدمه ای باشد برای تغییر این رویه از سوی همسر وی زهرا رهنورد که تا این مرحله با حضور مستمر در همه نشست ها و فعالیت های انتخاباتی همسرش ،سنت های موجود را زیر پا گذاشته است.

هر چند زهرا رهنورد بخاطر این سنت شکنی ها هنوز از سوی جامعه روحانیت مورد انتقاد قرار نگرفته است. در عین حال نتایج نظرسنجی های غیر رسمی نشان می دهد محمود احمدی نژاد رییس جمهور اصول گرا از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است. اگر آمارها غیر از این بود و موسوی از احمدی نژاد پیشی می گرفت، در آن صورت نقش رهنورد بیشتر از سوی دیگران زیر ذره بین قرار می گرفت و موشکافی می شد.

اعلام شرکت در این دوره از انتخابات از سوی موسوی، موجب شگفتی افراد بسیاری – از جمله دیگر نامزدهای اصلاح طلب- شد. حضور پررنگ زهرا رهنورد در کنار همسرش در کلیه فعالیت های انتخاباتی در تهران و شهرستان ها موجب شده حتی طرفداران نامزد رقیب وی را یک سرمایه واقعی برای موسوی بدانند.

در یکی از نشست های انتخاباتی اخیر موسوی ،مردم با شور و هیجان فراوان از حضور خانم رهنورد استقبال کردند. زهرا رهنورد انگیزه همسرش برای شرکت در انتخابات دهم را “احساس تعهد برای سربلندی همه مردم” عنوان کرده است. به گفته وی “روی سخن من و همسرم ملت ایران است به ویژه زنان، جوانان و دانشجویان. پیام ما در این انتخابات آزادی عقیده، باز کردن فضای سیاسی کشور، برپایی یک اقتصاد سالم ، افزایش مشارکت عمومی، رفع تبعیض علیه زنان و فراهم کردن فرصت های شغلی است.”

میر حسین موسوی نخست وزیر سال های 60 در ایران که به مدت 20 سال از صحنه سیاسی کشور بدور و مشغول فعالیت های هنری بوده ، تنها با هدف سامان بخشیدن به اقتصاد لجام گسیخته دولت احمدی نژاد و برقراری عدالت اجتماعی پا به عرصه انتخابات امسال گذاشته است. این غیبت 20 ساله از صحنه سیاسی، وی را تبدیل به چهره ای ناشناخته برای جمعیت عمدتا جوان ایران کرده است. با این حال همسر وی زهرا رهنورد نویسنده و مجسمه ساز، الگویی است شناخته شده برای زنان و جوانان رای دهنده.

خانم رهنورد بر این باور است در صورت پیروزی همسرش – که وی را تبدیل به بانوی اول ایران می کند- پرداختن به مسائلی همچون رفع تبعیض علیه زنان، حل مشکلات حقوقی خانواده و حمایت از زنان خانه دار و سرپرست خانواده ، برای وی راحت تر خواهد بود.

آن سو تر، همسر محمود احمدی نژاد که مدیر یک دبیرستان در تهران است به ندرت در کنار همسرش در مجامع عمومی ظاهر شده است. در عین حال خانم رهنورد معتقد است حضور وی در کنار موسوی ، مشارکت همسران دیگر نامزدها- از جمله محسن رضایی فرمانده سابق سپاه-  در فعالیت های انتخاباتی را در پی داشته است.

زهرا رهنورد که با روسری گلدار، ژاکت آبی و چادر در کنار همسرش دیده می شود، در مورد گذشته خود صادق است و اذعان دارد قبل از انقلاب بدون حجاب بوده است. مساله ای که برخی از هواداران موسوی نگرانند دستمایه جناح رقیب قرار گیرد و آنها علیه موسوی از آن استفاده کنند که خوشبختانه گویا هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

خانم رهنورد که در هنرش و در خلق صدها اثر نقاشی و مجسمه های برنز، چوب، شیشه و سنگ ، سنت و مدرنیته را در هم می آمیزد تاکید می کند به هیچ کلیشه ای معتقد نیست و در طبقه بندی های مرسوم جا نمی گیرد.

با این حال خانم رهنورد قبول دارد که در صورت پیروزی همسرش، زندگی خانوادگی 20 سال گذشته دستخوش تغییر خواهد شد. وی همچنین می افزاید “حالتی که در آن بسر می برم اندکی گیج کننده است و این برخلاف زندگی هنری است که لازمه آن ظرافت و زیبایی است. با این حال من و همسرم برای رفع کاستی های سیاسی و اقتصادی به صحنه انتخابات آمده ایم.”

 

منبع : فایننشال تایمز ، 22 مه