هشدار نسبت به سناریوی جدید حکومت

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

آزادی امید منتظری و فیض الله عرب سرخی و بازداشت مجدد محمد غزنویان، مهم ترین اخبار روز گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود. از سوی دیگر فشار بر محمد داوری برای مصاحبه تلویزیونی و تعیین وثیقه های سنگین برای زندانیان گمنام و ناشناس از دیگر اخبار دیروز زندانیان بود.مجموعه ای از فعل و انفعالات که موجب شد سایت وابسته به مهدی کروبی در مورد “سناریوی جدیدحکومت” هشدار بدهد.

محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز است که از 7 ماه پیش در زندان و تحت فشارهای شدید برای حضور در برنامه ای تلوییونی قرار دارد. وی به اتهام جمع آوری و تهیه مدارک مربوط به تجاوزات جنسی در کهریزک بازداشت شده و روز گذشته وب سایت  سحام نیوز که ارگان رسمی حزب اعتماد ملی است، هشدار داده که جریان حاکم با اعمال فشارها بر محمد داوری قصد دارد تا وی در یک مصاحبه خبری و جنجالی صحت ادعاهای مهدی کروبی در خصوص تجاوزات جنسی را زیر سئوال ببرد.

 طی 7 ماه بازداشت محمد داوری، هر ۳ماه یکبار تنها به مادر وی اجازه دیدار و ملاقات کوتاه با وی داده شده و او از هرگونه مرخصی و دیدار با دیگر اعضای خانواده خود محروم است.

براساس این گزارش در حال حاضر شرایط جسمی و روحی محمد داوری بسیار وخیم است .  وی پیش از این در بند عمومی بوده اما به دلیل اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی در گفت و گو با معاون وزیر اطلاعات که چندی پیش از بند او دیدار داشته، بلافاصله و پس از خروج این مقام دولتی از بند عمومی به سلول انفرادی منتقل شده است . پس از آن بود که داوری برای دومین مرتبه اقدام به اعتصاب غذا کرد. در حال حاضر هیچ گونه اطلاعی از وضعیت داوری در دست نیست.

 

آزادی امید منتظری و عرب سرخی

امید منتظری که اسفند سال گذشته به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده بود روز گذشته با قرار وثیقه به مرخصی ده روزه  آمد.او دانشجوی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی است که هفتم دی ماه در پی مراجعه به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شد.

فیض الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز روز گذشته با تودیع وثیقه و برای 5 روز به مرخصی آمد. این فعال سیاسی نیز که از 9 ماه پیش در بازداشت به سر می برد، به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

بازداشت محمد غزنویان

محمد غزنویان، فعال حوزه کودکان به دلیل عدم توانایی در پرداخت وثیقه سنگین تعیین شده از سوی بازپرس پرونده در دادگاه انقلاب بازداشت و روانه زندان شد.او پیش از این روز 19 بهمن بازداشت و در اول اسفند با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی آزاد شده بود اما روز گذشته که به اتفاق وکیل خود برای پی گیری پرونده اش به دادگاه مراجعه کرده بود مجددا بازداشت و به زندان چوبین قزوین فرستاده شد.

براساس گزارشها روز گذشته وثیقه این فعال حوزه کودکان را به  صد میلیون تومان افزایش داده بودند و او به دلیل عدم توانایی در تودیع این وثیقه مجددا بازداشت شد.

 

انتقال درسا سبحانی به سلولی چند نفره

درسا سبحانی، طی تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به سلولی چند نفره خبر داد.
درسا سبحانی، ۲۵ روز را در سلول‌های انفرادی بند متعلق به سپاه سپری کرده و در تماس تلفنی با خانواده اش از محل نگهداری خود سخنی نگفته است.
گفتنی است تا این لحظه وکیل پرونده وی، مینا جعفری موفق به مطالعه پرونده و ملاقات با موکلش نشده و از اتهامات سبحانی اطلاع دقیقی در دست نیست.
درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا در ۱۶ اسفندماه سال گذشته در منزل پدری‌اش در ساری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در ۱۱ اسفند نیز نیروهای امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی ۲۰ ساله، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی او اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضورش در منزل موفق به بازداشت وی نشدند.
روز ۱۳ اسفند نیز پدر درسا سبحانی، زمانی که قصد خروج از منزلش را داشت با هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت کردند و به مدت ۴ ساعت، مورد بازجویی و تهدید جهت تحویل دخترش به وزارت اطلاعات قرار دادند.
لازم به ذکر است این فعال اجتماعی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

 

 وثیقه دویست میلیونی یک زندانی ناشناس

اکبر اجدادی،یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات است که از نه ماه پیش در زندان اوین به سر می برد و از آن تاریخ تاکنون نتوانسته از آزادی با وثیقه و یا امکان مرخصی استفاده کند.

دادستانی تهران هفته گذشته به خانواده اجدادی اعلام کرد که فرزندشان با تامین وثیقه دویست میلیون تومانی می تواند برای یک هفته به مرخصی بیاید. این درحالی است که خانواده اجدادی از قشرمحروم جامعه هستند، در جنوب شهر تهران و درخانه ای اجاره ای زندگی می کنند .پدر اکبر اجدادی یک کارگر ساده است که در واپسین روزهای زمستان سال پیش از کار بیکار شد و نه فقط امکان تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی را ندارد که بر اساس گزارشات رسیده حتی توان تامین وثیقه ای بسیار کمتر از این را هم ندارد و حداکثر می تواند برای به مرخصی آمدن فرزندش کفیل یا ضامن معرفی کند.

اکبر اجدادی، فروشنده یک مغازه و یکی از معترضان ساده و به گفته رایج “ناشناس” به نتایج انتخابات است که در تظاهرات مسالمت آمیز مردم در ۲۵ خرداد شرکت داشته و به اتهام شرکت در این تظاهرات به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

جمعی از زندانیان ناشناس حوادث پس از انتخابات در هفته اول بهار نامه ای نوشتند که در بخشی از آن آمده بود :“ما فقط معترضانی ساده به نتایج انتخابات بودیم ورسانه ای نبود که کلامی از ما بنویسد. حق داشتند . چه کسی ما را می شناسد؟ از میان مردم ساده کوچه و خیابان بودیم که به قول بازجوهایمان که خود را کارشناس می خوانند. حالا کف روی آب هستیم و شده ایم سنگر مخالفان رژیم که پشت آن حکومت را نشانه رفته اند. سنگرهایی بودیم که به قول بازجوها یکی یکی دارند فتحمان می کنند.”

 

خلع لباس یک روحانی

سید احمد رضا احمد پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت منطقه قم که توسط دادگاه ویژه روحانیت قم بازداشت شده بود  دردادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام، نشراکاذیب و هتک حیثیت روحانیت به یک سال حبس و خلع لباس دائمی محکوم شده است.

براساس گزارش سایت نوروز این روحانی از خرداد 76 با ستادهای سید محمد خاتمی در قم و خوزستان همکاری داشته و در زمره روحانیون اصلاح طلبی به شمار می رود که از بدو تاسیس جبهه مشارکت با این تشکل اصلاح طلب همراهی و در آن عضویت داشته است.

 

تمدید قرار بازداشت برای 6 ماه

قرار بازداشت عباس کاکایی که پیش از روز دانشجو و در پی احضار به دادگاه انقلاب تهران بازداشت شده بود به مدت 6 ماه دیگر از سوی بازپرس پرونده تمدید شد.این فعال مدنی که هم اکنون در زندان اوین بسر می برد، معلم دبیرستانهای تهران است. وی هیچ یک از اتهامات مندرج در پرونده را نپذیرفته و بنا به گفته خانواده اش، علت تمدید قرار بازداشت نامبرده اعمال فشار مضاعف بر این زندانی است.

هرانا خبر داده است که عباس کاکایی از بیماری دستگاه گوارشی رنج می برد و قبل از بازداشت نیز تحت معالجات پزشکی قرار داشته است. خانواده کاکایی نیز نسبت به وضعیت جسمانی این فعال مدنی ابراز نگرانی کرده اند.