باز انگشت اتهام به سوی ضدانقلاب گرفته شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصلحی عاملان قتل صانع ژاله را معرفی کرد

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد وزارتخانه تحت امر او موفق به شناسایی عوامل قتل صانع ژاله، دانشجوی کشته شده در روز ۲۵ بهمن شده است.حیدر مصلحی با تاکید مجدد بر هویت بسیجی صانع ژاله و کشته شدن وی توسط ضد انقلاب اعلام کرد: “کسانی که در این قضیه نقش داشتند، شناسایی شده و اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته است.”

مصلحی که ظهر روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌کرد، در تشریح چگونگی کشته شدن صانع ژاله ‌‌در راهپیمایی معترضان به حکومت گفت: “روز 25 بهمن دقیقا ضد‌انقلاب به میدان آمده بود و منافقان نیز به صورت فعال حضور داشتند.”

به گزارش فارس، خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی و نظامی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: “هسته‌های امنیتی و اطلاعاتی موفق به شناسایی اقدامات لازم در خصوص کسانی که شهید ژاله را ترور کردند، صورت گرفته و اقدامات بعدی به اطلاع مردم خواهد رسید.”

صانع ژاله، دانشجوی رشته نمایش دانشکده هنر دانشگاه تهران به همراه محمد مختاری در جریان تظاهرات اعتراضی مخالفان حکومت روز 25 بهمن به ضرب مستقیم گلوله کشته شدند.

رسانه ها و تشکل های وابسته به جمهوری اسلامی در روز 26 بهمن با “بسیجی” خواندن صانع مسئولیت مرگ وی را به “منافقین” و “ضد انقلاب” منتسب کردند؛ ادعاهایی که همزمان از سوی تشکل های دانشجویی و نزدیکان  این شهروند کرد اهل پاوه تکذیب شد.

قانع ژاله برادر صانع در مصاحبه با رسانه ها هر گونه ارتباط او با نیروهای بسیج را تکذیب کرد. او ساعاتی بعد از این مصاحبه ها توسط نیروهای امنیتی در  شهر پاوه بازداشت شد.

با این حال وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تحت عنوان آنچه “شکست جریان ضد‌انقلاب در رسیدن به اهداف خود از ترور شهید صانع ژاله” خوانده، گفته است: “ضد‌انقلاب نهایت تلاش ‌را در رسیدن به هدف خود با ترور شهید ژاله و پس از آن با تهدید و تطمیع خانواده این شهید انجام داد که به نتیجه نرسید، چرا‌که خانواده این شهید یک خانواده مذهبی بوده و از همراهی با جریان نفاق اعلام برائت کردند.”

در همین حال فعالان شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری از صانع نزدیکی وی به جنبش اعتراضی ایران را نشان دادند. در برخی از این تصاویر صانع ژاله در کنار چهره های منتقد حکومت از جمله آیت الله حسینعلی منتظری دیده می شد.

روز 25 بهمن هزاران ایرانی به دنبال فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حمایت از قیام مصر و تونس به خیابان آمدند و درعین حال در انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

وزیر اطلاعات اما راهپیمایی 25 بهمن را “تکاپوی جریان ضد انقلاب” نامید و گفت: “وضعیت کشور در آن روز عادی بود اما باتوجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد، آنها در تلاشند هرگونه حرکت عادی را بزرگ جلوه دهند.”

گفته های آقای مصلحی در مورد تظاهرات روز 25 بهمن و تاکید وی بر بسیجی  بودن و کشته شدن صانع در شرایطی صورت می گیرد که معترضان به قتل دو شهروندروز یکشنبه 1 اسفند به اعتراضات خود ادامه دادند.امادر نتیجه این تظاهرات هم که برخی از شهرهای ایران را فراگرفت، حامد نورمحمدی، دانشجوی دانشگاه شیراز در این شهر کشته شد.

به دنبال این حادثه، دانشجونیوز، از وبسایت های دانشجویی منتقد به سیاسیت های دولت، به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که آقای نورمحمدی، اهل خرم آباد و ساکن خوابگاه دستغیب دانشگاه شیراز”از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی شیراز، توسط ماموران امنیتی به پایین پرت شده و پس از برخورد با ماشین در سطح خیابان پایین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است”.

محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز اما در مصاحبه با خبرگزاری فارس ضمن تایید کشته شدن حامد نورمحمدی در روز اول اسفند گفت که او در تجمعات شرکت نداشته و دلیل مرگ او “تصادف با یک دستگاه خودروی سواری شخصی” بوده است.