درخواست تأمین امنیت اردوگاه اشرف

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند

نمایندگان شورای اروپا روز چهارشنبه سی ام سپتامبر از سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا خواستند امنیت ساکنان اردوگاه اشرف عراق درپی درگیری های ماه ژوئیه این اردوگاه را تضمین کنند.

درگیری میان نیروهای پلیس عراق با ساکنان اردوگاه اشرف یازده کشته و 500 زخمی برجای گذاشت و 36 تن از پناهندگان اردوگاه نیز دستگیر شدند.

هفتاد و سه نماینده پارلمان شورای اروپا با انتشار بیانیه ای در استراسبورگ خواستار آن شدند که نیروهای آمریکائی مستقر در عراق” ضمن تضمین حقوق ساکنان اردوگاه از آنان در برابر خشونت و بدرفتاری حمایت کنند”. عراق پس از خاتمه مهلت تعیین شده از جانب سازمان ملل برای اداره اردوگاه اشرف توسط سربازان آمریکائی در ماه ژانویه، اداره این اردوگاه را مستقیماً برعهده گرفته است.

نمایندگان حدود پانزده کشور عضو اتحادیه اروپا که بیانیه را امضاء کرده اند همچنین خواستار” استقرار ناظران سازمان ملل” در اردوگاه شده و از عراق خواسته اند” تسهیلات لازم را در این زمینه فراهم کند”. آنان همچنین خواستار آزادی دستگیر شدگان که” علیرغم دو حکم صادره از سوی دستگاه قضائی عراق مبنی بر آزادی آنان” همچنان در بازداشت به سرمی برند شده اند.

سازمان عفو بین الملل نیز روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای ضمن درخواست” آزادی فوری 36 نفری” که از سوی پلیس عراق دستگیر شده اند مقامات عراقی را از اجبار آنان برای بازگشت به ایران برحذر داشته است زیرا به گفته این سازمان بازگشت به ایران ممکن است” امنیت جانی آنان را در معرض خطر قرار دهد”.      

اردوگاه اشرف که در هشتاد کیلومتری مرز ایران واقع شده است در سالهای 1980 ساخته شد و 3500 نفر ساکن آن هستند. صدام حسین این اردوگاه را در اختیار مجاهدین قرار داد تا از همکاری آنان در جنگ با ایران بهره مند شود.

در سال 2003 و درپی سقوط صدام حسین نیروهای آمریکائی کنترل اردوگاه را به دست گرفتند و مجاهدین ضد حکومت ایران را خلع سلاح کردند.   

 

لوموند: 30 سپتامبر