رایس از ایران خواست در کنفرانس شرم الشیخ شرکت کند

نویسنده

رابین رایت

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست کنفرانس شرم الشیخ در هفته آینده را که کشورهای منطقه برای تصمیم گیری در مورد آینده عراق در آن شرکت دارند، تحریم نکند.. این کنفرانس امکان گفتگو میان مقامات بلند پایه ایران و آمریکا را فراهم می آورد.

محمود احمدی نژاد روز گذشته گفت ایران در حال “مرور” مساله شرکت در این کنفرانس است. وی از سوی دیگر، در میان روابط گاه عجیب ایران و آمریکا خواستار گفتگو مستقیم با بوش شد. وی گفت: “ سال گذشته برای مناظره تلویزیونی با آقای بوش اعلام آمادگی کردیم و اکنون هم آماده ایم در باره مسائل دو جانبه و مسائل منطقه ای و جهانی با ایشان مذاکره کنیم.” سخنان وی از تلویزیون ایران پخش شد. وی اظهارات مشابه ای در مصاحبه با خبر گزاری رویتر نیز بیان کرده بود.

آمریکا و مقامات خاورمیانه این پیشنهاد را رد کردند و گفتند این خواسته خود پسندانه است.

در مصاحبه ای با فاینانشال تایمز رایس گفت این یک “فرصت از دست رفته” است اگر منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در کنفرانس مصر با وزرای خارجه 5 کشور همسایه ونیز کشورهای آمریکا و اروپا و سازمان ملل ملاقات نکند. مقامات ایرانی گفته اند متکی ممکن است در این کنفرانس شرکت نکند چون آمریکا از آزاد کردن 5 عضو سپاه پاسداران دستگیر شده در عراق سرباززده است.

دولت بوش در حال حاضر به دنبال کمک از سوی کشور های منطقه برای ایجاد ثبات در عراق است چرا که مقامات آمریکایی می گویند طرح جدید امنیتی در بغداد نتایج ضدونقیضی داشته است. نقش ایران در این میان از آن جهت مهم است که این کشور به گروه های شیعه عراق و نیز به گروه های کرد در این کشور کمک کرده است. آمریکا اخیرا تهران را به تامین اسلحه برای گروه های سنی نیز متهم کرده است.

خانم رایس قرار است در سوم و چهارم ماه مه در کنفرانس شرم الشیخ در مصرشرکت کند. نوری الملکی و مقامات بلند پایه عراقی نیز در این کنفرانس شرکت خواهند داشت.

یک مقام بلند پایه ایرانی دیروز گفت هوشیار زبری، وزیر خارجه عراق در این هفته سفری به تهران خواهد داشت تا ایران را متقاعد سازد مقام های بلند پایه خود را به این کنفرانس بفرستد.

تصمیم آقای متکی مبنی بر فرستادن دیپلمات های رده پایین تر به این کنفرانس باعث کاهش تاثیر همسایگان عراق در سرنوشت این کشور خواهد شد.

رژیم تهران احساس می کند گول خورده است چرا که ماه گذشته نیز قرار بود با شرکت ایران در کنفرانس مشابهی دربغداد، اما رده پایین تر، پنج ایرانی دستگیر شده آزاد شوند. ولی دولت بوش بر خلاف توصیه های وزارت خارجه این کشوراز آزاد کردن 5 ایرانی سرباززد.

پنج ایرانی دستگیر شده در اربیل درشمال عراق، که نام اربیل- 5 بر آن ها گذاشته اند، در حال حاضر در موقعیتی مشابه 250 خارجی دیگر دستگیر شده در عراق به سر می برند.

ایران نیز از اینکه در مورد محل کنفرانس و دستور جلسه آن مورد مشورت قرار نگرفته است ناخرسند است، در حالیکه بیشترین سهم و نقش را در عراق می تواند داشته باشد.

رایس در مصاحبه ای گفت آمریکا حاضر است در مورد هر موضوعی با ایران گفتگو کند به شرط اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را که می تواند منجر به تولید سلاح هسته ای شود متوقف کند. وی گفت اگر ایران به قطعنامه های سازمان ملل عمل کند “من هم به میز مذاکره خواهم رفت و روند 27 ساله را تغییر خواهیم داد.”

احمدی نژاد در مصاحبه با رویترز گفت ایران حاضر به مذاکره است به شرط آن که: “مذاکرات با حضور رسانه های بین المللی و بطور زنده پخش شود.” وی گفت: “ایران خاطرات خوبی از مذاکرات محرمانه گذشته ندارد.”

واشنگتن پست، 24 آوریل