البرز محمودی
از قم خبر می رسد حسابهای بانکی آیت الله بهجت، از مراجع تقلید بسته و علت آن هم “مخالفت” های ضمنی این مرجع تقلید با نظرات آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی عنوان شده است.
“صبح نیوز” در اشاره ای مستقیم در این مورد نوشته: “در پی نظر مخالف آیت الله بهجت با آیت الله خامنه ای در مورد قمه زنی، حسابهای بانکی آیت الله العظمی بهجت(دامت برکاته) مسدود شده است.” سایت “البرز” نیز در این مورد گزارش داده است موضوع انسداد این حسابها با “مباحث اخیر ایشان درخصوص قمه زنی ودیدار بابرخی مسوولین” مربوطه مرتبط است.
دفترآیت الله بهجت سه حساب به شماره های 5200 درشعبه مرکزی بانک ملی قم و همین شماره درشعبه مرکزی بانک صادرات و 0100444500003سیبای فراگیر بانک ملی دارد که تمامی این حسابها برای واریز وجوهات شرعی مورد استفاده قرارمی گرفت. اکنون هر چند امکان واریز به حساب وجود دارد اما دفتر این مرجع امکان برداشت از حساب را ندارد.
به گفته یکی از نزدیکان آیت الله بهجت، چندی پیش و پس از مباحثات گوناگون در زمینه قمه زنی و حسن وقبح آن گروهی از سازمانهای امنیتی در ملاقات با وی نسبت به موضع گیری مثبت او شدیداً انتقاد کردند تا جایی که پس از ممانعت آیت الله بهجت از “بازگشت از نظرشان در مورد قمه زنی”، این گروه، وی را تهدید به انسداد حساب های بانکی کردند.
این شاگرد آیت الله بهجت همچنین به خبرنگار “صبح” در قم گفته است: ”این تهدید چندی است که عملی شده ولی بی اثر و بی نتیجه مانده است چراکه پیش از اقدام این افراد، آیت الله بهجت در دستوری اعلام کردند تا تمام موجودی حساب ها به عنوان شهریه طلاب به شاگردان ایشان پرداخت شود تا حسابها درصورت انسداد خالی از پول باشد.“
چندی پیش سایت “فردا” در مطلبی از اجازه شرعی آیت الله بهجت در مورد قمه زنی سخن به میان آورد اما به فاصله اندکی ، خبرگزاری فارس در مصاحبه ای “نامفهوم با ایشان” این موضوع را رد کرد.این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که آیت الله خامنه ای در سالهای اخیر نظراتی در مورد شریعت داده که گاه برخلاف نظر مراجع قدیمی تر است.
از سید ابوالحسن اصفهانی تا بهجت
موضوع ممنوعیت قمه زنی در حالی از سوی آیت الله خامنه ای بیان شد که دو سال پیش عدهای به عنوان حامی قمهزنی در اصفهان برای ترویج این عمل اقدام به ساخت سیدی کردند. در این سیدی سخنانی به آیت الله بهجت از مراجع تقلید نسبت داده شد. سخنران در این سی دی مدعی شده بود که “حدود سی سال قبل در روضهای که در منزل آیت الله بهجت تشکیل شده بود از ایشان شنیده است که فرمودهاند: در زمان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی آن زعیم بزرگ به جهت سخنان یکی از روشنفکران پیرامون حرمت قمهزنی فتوا به وجوب قمهزنی داده و فرمودند هرکس توانایی دارد باید امسال قمهبزند. در آن سال حدود 700مجتهد به اطاعت از حکم سید قمه زدند اما من(آیت الله بهجت) چون دیدم هم میترسیدم و بنیه و هنر این کار را ندارم برای اینکه مخالفت با مرجعم سید ابوالحسن نکنم لباسی پوشیده و به میان قمهزنان رفتم و آن لباس من خونی شد و آن را نشُستم و وصیت کردهام آن را با من دفن کنند چون به امر مرجعم چنین کردم.“
آنچنان که سایت صبح اشاره می کند پس از این بود که گروهی از نیروهای امنیتی از آیت الله بهجت خواستند نظر خود را تغییر دهد. برخی سایت های همسو با رهبرجمهوری اسلامی نیز در این ارتباط به نقل از آیت الله بهجت نوشتند:“آیت الله العظمی بهجت ضمن دستخطی ضمن تکذیب این ادعا فرمودند: آنچه من فرمودهام آن است که مرجع بزرگوار آیت الله العظمی سید ابوالحسن مدیسهای اصفهانی با قمهزنی مخالف بودهاند و تا پایان حیات خود نیز بر این رأی و نظر باقی بودند. و چنین لباسی نیز هماکنون نزد من وجود ندارد.“
دو عید فطر
اختلاف نظر بین آیت الله بهجت از مراجع قدیمی تر قم با آیت الله خامنه ای سابقه ای پیش از این دارد. اوج این اختلاف سلیقه در نمازهای عید فطر پس از ماه رمضان دیده شد. در چند سال اخیر که آیت الله خامنه ای سعی کرده است نظر نهایی و حجت را در مورد رویت حلال ماه شوال و پایان ماه رمضان بدهد، همواره با برخی مراجع اختلاف نظر داشته است بطوریکه مقلدین آیت الله بهجت معمولا در روزی که او به عنوان عید معلوم می کند نماز می خوانند و سایرین به گفته آیت الله خامنه ای در روز دیگر. پیش از این در رمضان سال 1383 در حالی از سوی آیت الله خامنه ای روز سه شنبه عید فطر اعلام شد که مقلدین آیت الله بهجت روز دوشنبه نماز عید فطر خود را خوانده بودند.
پس از این بود که در بخشنامه ای از سوی دفتر آیت الله خامنه ای رهبر ایران از مراجع تقلید خواسته شد در جهت “وحدت حوزه” پیش از اعلام عید به این دفتر اعلام کنند.