مایکل مور هم به ایران نیامد

نویسنده

michelmore.jpg

رضا جهانی

مایکل مور کارگردان منتقد آمریکائی هم مانند دیگر بزرگان سینمای جهان از سفر به جمهوری اسلامی خود ‏داری کرد و درآخرین لحظه انصراف خود را از حضور در نخستین جشنواره جهانی سینمای مستند که این ‏هفته د رتهران برگزار شد، اعلام داشت.‏

نخستین جشنواره جهانی فیلم های مستند:سینما حقیقت دوشنبه این هفته افتتاح شد. برگزارکنندگان جشنواره در ‏تبلیغات دامنه داری اعلام کرده بودند که مایکل مور کارگردان منتقد سیاست های آمریکا در این جشنواره ‏حضور خواهد یافت.‏

کارگردان آمریکائی در آخرین لحظه انصراف خو درا از حضور در جشنواره اعلام داشت و تنها اجازه داد ‏فیلمی از او به نمایش در بیاید.‏

پیشتر از این مسئولین جشنواره های مختلف دولتی با تبلیغات گسترده خبر حضور بزرگان تئاتر جهان ماتنند ‏آرین موشکین، پیتر بروک و فرناندو آرابال را اعلام کرده بودند. اما این کارگردان های جهانی د راعتراض ‏به سانسورو سرکوب حاکم بر جمهوری اسلامی از شرکت در جشنواره های مختلف تئاتری سر باز زد ند.‏

به گزارش خبر نگار روز از تهران پس از نمایش مستند های بلند در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مسئولین ‏دولتی تصمیم گرفتند این جشنواره مستقلی را برای فیلم های مستند برگزار کنند. از روز های اول هم بحث ‏در این بود که جشنواره در شکل بین المللی و در حد جشنواره های الف دنیا برگزار شود. این در حالی بود که ‏در نیمه اول امسال جایزه بزرگ شهید آوینی به بهترین مستند ها اعطا شده بود و در واقع پس از تمرینی ملی ‏مسئولین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برآن شدند تا اولین جشنواره بین المللی فیلم های مستند را ‏برگزار کنند.‏

به گفته ژاله صفا منتقد فیلم:‏‎ ‎‏”اولین جشنواره دو بخش ملی و بین المللی دارد. هریک از این بخش ها نیز خود ‏شامل دو گروه فیلم های بالا و زیر 60 دقیقه طبقه بندی می شوند. در کنار بخش های اصلی، چند عنوان ‏جانبی نیز وجود دارد که بیشتر به نمایش مستند های بین المللی اختصاص دارد. از آن جمله می توان به ‏بخش‌های “میراث نبوی”، “مولانا؛ حکیم و شاعر پارسی گوی”، ‌”مسابقه بین الملل”، “شمال و جنوب”، ‏‏”شرق و هویت”، “دوهمسایه، عراق و افعانستان”، “آفریقا”، “چشم انداز سینمای مستند سوریه”، “مرور 14 ‏فیلم برگزیده دو جشنواره معتبر سینمای مستند جهان” و “نمایش های ویژه” شامل 8 فیلم مستند برتر جهان‌، ‏اشاره کرد.“‏

در بخش مسابقه ملی نیز 10 فیلم مستند بلند و 50 فیلم کوتاه از آثار برگزیده 2 سال اخیر مستندسازان ایرانی ‏برای نمایش پیش بینی شده بود.‏

در بخش ملی، نمایندگان وزارت ارشاد با مداخله در آرای هیات انتخاب، بسیاری از آثار برتر و معترض ‏ایرانی را از جشنواره حذف کردند و فیلم های مستند گزارشی درباره لبنان و عراق و…. به جای آنها در ‏برنامه نمایش قرار دادند.‏

برگزارکنندگان جشنوراه کوشیدند با تکیه بر بخش بین المللی بر وجه تبلیغاتی آن بیفرایند. محور اصلی تبلیغ ‏هم حضور مایکل مور ونمایش آخرین ساخته اش ‏Sicko‏ در جشنواره بود.‏

‎ ‎بخش های جنبی‎ ‎

جشنواره در کنار نمایش فیلم چند بخش جنبی دیگرداشت که از آن میان می توان به برگزاری بازار فیلم مستند ‏اشاره کرد. در این بازار که به نمایش و فروش آثار ایرانی اختصاص داشت. سیستم هایی همانند بازار فیلم ‏جشنواره ای –مانند بازار فیلم جشنواره کن- طراحی شده بود که علاقمندان می توانستند با رزرو نوبت در ‏یک باکس ویدئویی به تماشای فیلم مورد نظر خود نشسته و برای خرید آن با نماینده کمپانی موردنظر وارد ‏مذاکره شوند. این بازار در مرکز فرهنگی هنری صبا مقابل سینما فلسطین که مرکز نمایش فیلم ها بود بر پا ‏شد.‏

برپایی 4 کارگاه آموزشی از دیگر برنامه های این جشنواره بود. این کارگاه ها که به همت انجمن مستند ‏سازان خانه سینما برگزار شد، شامل کارگاه مستند انیمیشن با حضور محمدعلی صفورا و رخساره قائم ‏مقامی، کارگاه مستند داستانی با شرکت محمد تهامی نژاد و ابراهیم مختاری، کارگاه مستند گزارشی با حضور ‏پیروز کلانتری و سیف الله صمدیان و کارگاه فیلمنامه در سینمای مستند با شرکت رخشان بنی‌اعتماد و ‏شادمهر راستین بود.‏

این جشنواره درحالی روزهای برگزاری خود را پشت سر گذاشت که به نظر می رسید نیازمند آزمون و ‏خطاست. جشنواره مهمی همچون مستند کیش که کامران شیردل با مرارت آن را بنا نهاد و در میان علاقمندان ‏سینمای مستند به یک مرکز مهم تبدیل شده بود و بسیاری از مستند سازان برای آن جشنواره فیلم می ساختند، ‏تعطیل شد تا چنین جشنواره هایی جای آن را بگیرند. هیچ جشنواره ای از بدو کار شکل بین المللی به خود ‏نمی گیرد بلکه در ابتدا سینمای ملی خود را محک می زند تا سراغ عرصه های جهانی برود. سینمای مستند ‏ایران در داخل دچار ضعف هایی است. سینمای مستند در ایران یک سینمای دولتی است که اگر حمایت های ‏دولتی را از آن قطع کنیم دچار رکود و شکست می شود. هنوز امکان گسترده اکران فیلم های مستند وجود ‏ندارد و سینماگران در عزلت فیلم می سازند و این فیلم ها با جامعه ای که بستر تغییرات ان بسیار گسترده ‏است اندکی ناموزون می نماید. گونه هایی در سینمای مستند وجود دارد که از شکل های جذاب مستند سازی ‏است و تقریباً در سینمای مستند امروز ایران جایگاهی ندارد. مستند سیاسی که تقریباً وجود ندارد و مستند های ‏اجتماعی هم تنها به نمایش وضعیت کودکان بزهکار محدود می شود. فرم فیلم ها جز معدودی تبعیت از شیوه ‏های کلاسیک مستند سازی است و آنها هم که دست به بداعت هایی می زنند از سوی دولت حمایت نمی شوند.‏

‎ ‎در باره مستند مایکل مور‎ ‎

‏”سیکو” چهارمین اثر مستند مطرح مایکل مور است. اگر کارگردان در سه اثر قبلی خود برای دریافت پاسخ ‏‏ و در جستجوی علل حوادث به سراغ پرزیدنت کمپانی ها و سازمان ها می رفت در “سی کو ” یک قدم فراتر ‏می رود و سیستم را باز خواست می کند. در “راجر و من” پس از توضیح عواقب به تعطیل کشاندن کارخانه ‏جنرال موتورز در فلینت میشیگان، دربدر به دنبال راجر پرزیدنت کمپانی جنرال موتورز می گردد تا از او ‏بپرسد چرا کارخانه را تعطیل کرده و موجب بدبختی و بیکاری هزاران کارگر و ورشکستگی شهر فلینت در ‏ایالت میشیگان شده است. در “بولینگ در کلمباین” مایکل زنگ خانه چارلتون هستون را به صدا در می ‏آورد. هستون پرزینت سازمان ( ان. ار. ا ) است که از کمپانی های اسلحه سازی دفاع می کند. ‏

در‎ ‎‏”فارنهایت 9-11” مایکل به سراغ کاخ سفید و سناتور ها می رود. با استفاده از یک بلند گو و یک ماشین ‏بستنی فروشی از بوش می خواهد تا جواب دهد چرا اینقدر در مورد خطر تروریسم‎ ‎و عراق و ضرورت ‏جنگ دروغ تحویل مردم داده است. او از سناتور هایی که به لایحه جنگ رای مثبت داده بودند می پرسید آیا ‏حاضرند فرزندانشان را به عراق بفرستند.‏

‏ ‏

روش مایکل در فیلم جدیدش تغییر کرده است.او به دنبال کسی یا فردی نمی گردد.در خانه پرزیدنت کمپانی ‏دارو سازی و بیمه های سلامتی را هم نمی کوبد. این بار مایکل به سراغ کل سیستمی می رود که موجب این ‏همه مشکلات است. خودش می گوید: “وقتی کمپانی های بیمه و داروسازی خبر دار شدند که قصد ساختن ‏چنین فیلمی را دارم دچار هول و هراس شدند. به نگهبانان و محافظین گفته بودند که اگر آدم چاقی را با این ‏مشخصات و دوربین و بلند گو دیدید دست به سرش کنید و ردش کنید برود. ولی حالا اگر بیایند و فیلم را ببینند ‏آرزو می کنند که ایکاش در خانه یا اداره شان را زده بودم. چون مستند جدید من مسئله را به طور ریشه ای ‏در نظر گرفته است”. “سی کو” سیستم را نشانه گرفته است. ‏

‏ ‏

در آمریکا سالانه 18000 نفر به دلیل نداشتن بیمه درمانی می میرند. خیلی ها هم که بیمه دارند از پس هزینه ‏های اضافی بر نمی آیند. چون بیمه تنها بخشی از هزینه را می پردازد. پیش بینی می شود از آنجایی که “سی ‏کو” یکی از مهمترین مسائل روزمره جامعه آمریکا را مطرح کرده است با استقبال وسیع مردم روبرو شود. ‏بخصوص که این فیلم در فصل تابستان و در گرماگرم مبارزات مقدماتی ریاست جمهوری روی صحنه می ‏رود. از نکات قابل توجه آن است که کاندید دمکرات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون از جمله کاندید هایی ‏است که مبالغ کلانی از کمپانی های دارویی دریافت کرده است.کار آخر مایکل مور بیننده را می تواند به این ‏نتیجه گیری صحیح برساند که احزاب بورژوایی جز به منافع کمپانی های بزرگ نمی اندیشند. توده های مردم ‏به حزب انقلابی خودشان که برای اهداف آنها بجنگد احتیاج دارند. ‏