وکلا ممنوع الخروج، پرونده ها مفقود

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

با گذشت ده ماه از بازداشت فله ای معترضان به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، همچنان وکلای این بازداشت شدگان از دسترسی به پرونده ها و ملاقات با موکلان خود محروم هستند؛ تا بدانجا که این وکلا با انتقاد از رویه فعلی دستگاه قضایی اعلام کرده اند که از زمان استقرار شعب بازپرسی و ایجاد دادسرا در زندان اوین، هیچ گونه امکانی برای آنها وجود ندارد تا بتوانند کوچکترین خبری از موکلان و پرونده هایشان بگیرند.

همزمان خبرها از ممنوع الخروجی 7 تن از وکلا و اعضای کانون مدافعان حقوق بشر حکایت دارد. عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه، نسرین ستوده، محمدسیف زاده و نرگس محمدی، اعضای ممنوع الخروج این کانون هستند که هادی اسماعیل زاده نیز به جمع آنها ها اضافه شده است.

 

دسترسی به پرونده باقی 

فریده غیرت، عضو هیات مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان و نایب رییس سابق کانون وکلای ایران اعلام کرد که دسترسی به پورنده عمادالدین باقی برای او امکان پذیر نیست.

این وکیل دادگستری توضیح داد: “متاسفانه نه تنها من، حتی وکیل مستقیم پرونده هم اطلاعی از روند پرونده ی آقای باقی ندارند. من از پرونده ی موکلین خودم هم تا زمانی که در بازپرسی هستند اطلاعی ندارم. مگر زمانی که کیفرخواست برای آن ها صادر می شود و من اجازه ی وکالتنامه گذاشتن در پرونده دارم و اجازه ی مطالعه پرونده و دفاع خواهم داشت. بخصوص در مورد پرونده ی آقای باقی من از همسر ایشان سئوال کردم و احوال ایشان را می پرسیدم گفتند ایشان همچنان بلاتکلیف هستند و تکلیف پرونده ی ایشان هم هنوز روشن نیست و قطعا پرونده به دست وکیل ایشان هم هنوز نرسیده است.”

وکیل عمادالدین باقی که وکالت تعدادی دیگر از بازداشت شدگان بعد از 22 خرداد را برعهده دارد، به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: “بعد از حوادث عاشورا و قبل تر از آن در جریان حوادث انتخابات، شعب بازپرسی را در محل زندان اوین مستقر کرده اند و به جز یکی دو شعبه که در دادگاه انقلاب هستند بقیه همه در اوین هستند و دسترسی به این دادسراها برای ما وکلا به هیچ وجه میسر نیست و وکلا و بقیه را راه نمی دهند. در نتیجه ما حتی همان خبر ساده و ناقصی را که قبلا می توانستیم از پرونده ها به دست بیاوریم، دیگر امکان چنین کاری هم وجود ندارد.”

 

تمدید قرار بازداشت کبری زاغه دوست

قرار بازداشت کبری زاغه دوست، زندانی گمنامی که در مراسم چهلم شهدای انتخابات دستگیر شده بود، بعد از گذشت بیش از ۹ ماه تمدید شد.به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، وکیل این زندانی سیاسی در این باره گفته است:” متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۹ ماه، بازهم قرار بازداشت وی تمدید شده و به علت استقرار دادسرا در داخل زندان اوین، و عدم امکان ورود به آن، حتی امکان اعتراض به تمدید قرار بازداشت، که در قانون برای متهمین به رسمیت شناخته شده دیگر امکان پذیر نیست. اتهاماتی که به موکلم تفیهم شده، مربوط به شوهرشان است که به ایشان ارتباط ندارد و در محدوده صلاحیت دادسرا نیز قرار ندارد.”

وکیل زاغه دوست با اشاره به “گمنام بودن” موکلش اضافه کرده: “طی ۹ ماه گذشته، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت، محاکمه و آزاد شدند اما موکل من هنوز در بازداشت به سر میبرد و تحقیقات در خصوص او پایان نپذیرفته و همچنان بلاتکلیف، در زندان اوین رها شده است.”

وکیل این زندانی سیاسی در ادامه گفته: “موکلم هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و مشخص نیست چرا قرار بازداشت او به قرار سبکتری تبدیل نمیشود. کبری چه خطری برای جامعه میتواند داشته باشد؟ این سئوالی است که جواب آن را نمی دانم.”

 

ادامه بازداشت یک فعال سیاسی

مهندس محمد صابر عباسیان رئیس ستاد ۸۸ و عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت منطقه  فارس از ۱۷اسفند تاکنون در بازداشت به سر می برد.علت بازداشت این فعال سیاسی و هم چنین وضعیت پرونده وی که از 17 اسفند ماه دربازداشت به سر می برد نا معلوم است. وی هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ در وضعیتی نامعلوم به سر می برد.

 

سه سال حبس قطعی برای یک زندانی گمنام

دادگاه تجدید نظر، عذرا سادات قاضی میرسعید را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد.به گزارش سایت زندانیان سبز، عذراسادات قاضی میرسعید که روز 30 خرداد در جریان اعتراضات مسالمت آمیز مردمی، در میدان انقلاب بازداشت شده، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، تایید شد.

به گفته خانواده قاضی میرسعید، عذرا اکنون در حالی در بند عمومی نسوان زندان اوین زندانی است که چند ماه در بند 2 الف سپاه زیر شکنجه های جسمی و روحی شدیدی قرار داشته است.

این زندانی سیاسی، که به گفته خانواده اش هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است از سوی نماینده دادستان به “محاربه و افساد فی الارض از طریق تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی منافقین و همکاری با این سازمان” متهم شده بود.

عذرا این اتهامات را به شدت رد کرده و درگفتگو با سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر، ‌اعلام کرده بود که به دلیل شکنجه‌های شدید در بازداشتگاه سپاه تن به اعترافات دروغ داده بود.

او افزوده بود: “تنها جرم من این است که در روز 30 خردادماه در محل درگیری و تجمع بودم”.

 

4 سال زندان برای حضور در یک تجمع

کیارش کامرانی از بازداشت شدگان روز عاشورا به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. این دانشجو که روز عاشورا بازداشت شده از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام شرکت در تجمعات به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده اما با اعتراض این دانشجو حکم صادره در مرحله تجدید نظر است.

 کیارش کامرانی اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد و خانواده او به سایت “زندانیان سبز” گفته اند که به شدت نگران وضع جسمی و روحی او هستند.

 به گفته خانواده کامرانی، این دانشجو در تجمعات مسالمت آمیز حضور داشته و هیچ عمل خلاف قانونی انجام نداده است. خانواده ی این زندانی سیاسی به شدت نگران وضعیت جسمی و روحی فرزندشان هستند و به “زندانیان سبز” گفته اند که فرزندشان تنها به دلیل حضور در تجمعات قانونی حبس طویل المدت محکوم شده است.