اعتراض به فیلترینگ و تهدید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پلیس فتا و برخورد با رسانه ها

در روزی که خبرگزاری‌های رسمی، فیلتر شدن سایت تابناک، نزدیک به دبیر شورای تشخیص مصلحت نظام و سپس رفع این “مشکل” را گزارش کردند، شماری از فعالان رسانه‌ای کرمانشاهی، در نامه‌ای با انتقاد از فیلترینگ وبسایت‌های این استان، احضار و تهدید روزنامه‌نگاران گفته‌اند: “آنچه این روزها در کرمانشاه میگذرد موجب دلسردی اهالی قلم و رسانه است.”

این اتفاقات در روزی افتاده که حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مصاحبه با روزنامه ابتکار،کارنامه خود در دولت یازدهم را تشریح کرده اما حتی یکبار هم به امکان بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به عنوان یکی از خواست های جامعه مطبوعات کشور اشاره نکرده است.

در ادامه محدود کردن فعالیت‌های رسانه‌ای، روز سه شنبه، ۱۳ مرداد ماه خبرگزاری مهر، ارگان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از فیلتر شدن سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، دبیر شورای تشخیص مصلحت نظام خبر داد. مهر به نقل از یک منبع آگاه بدون توضیح بیشتر نوشته بود که تابناک با “دستور مقام قضایی فیلتر شد اما تلاشها برای رفع فیلتر آن در حال انجام است.”

تابناک درسالهای گذشته هم در موارد مختلفی فیلتر و بارها از دسترس خارج شده اما خبرگزاری‌های رسمی و حکومتی به ندرت نسبت به ایجاد محدودیت برای این تارنمای نزدیک به فرمانده سابق سپاه پاسداران واکنش نشان داده‌اند.

مسئولان تابناک به طور معمول توضیح چندانی در مورد دلایل فیلتر شدن این سایت نمی دهند،این بار اما مدیر مسئول این سایت با اشاره به اینکه “انتظار سعه صدر بیشتری از پلیس فتا داشتیم” خبر داده که این سایت بعد از ساعاتی “با نظر دادستان محترم رفع انسداد” شده است.

 

تهدید؛ هدیه استانداری به خبرنگاران

اما این تنها تحول مربوط به محدود کردن آزادی بیان در ایران نبود. شماری از روزنامه‌نگاران کرمانشاهی در نامه‌ای به گسترش فیلترینگ و فشار بر روزنامه‌های این استان اعتراض کرده‌اند.

امضاکنندگان این نامه که در سایت “کرمانشاه پست” منتشر شده، نوشته‌اند: “پس از گذشت یک سال از وزیدن نسیم اعتدال و تدبیر در سرزمین اسلامی ایران و در آستانه روز خبرنگار آنچه این روزها در استان کرمانشاه می‌گذرد، موجبات دلسردی اهالی قلم و رسانه را فراهم نموده است. برگه‌های احضاریه دادگاه، فیلتر سایت‌های منتقد و تماس‌های تهدید آمیز، هدیه‌ای است که این روزها از جانب استانداری به روزنامه‌نگاران کرمانشاهی پیشکش می‌شود.”

روزنامه‌نگاران کرمانشاهی معتقدند که برخی اقدامات صورت گرفته در این استان، “علاوه بر دلسردی مردم از بهار اعتدال و امید، موجبات سوء استفاده رسانه های بیگانه را نیز فراهم آورده است.”

آنها در این نامه از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند با “پیگیری و رصد امور اجرایی و سیاستگذاری این استان فرصت پاک کردن صورت مسئله را از این مجموعه گرفته و با شفاف سازی امور، برای این استان در پی بنیانی تازه‌تر باشند”.

سازمان گزارشگران بدون مرز، از نهادهای جهانی دفاع از آزادی بیان و اطلاع رسانی می‌گوید شورای عالی فضای مجازی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، سه نهاد اصلی مجری سیاست سرکوب آنلاین در ایران هستند.

گزارشگران بدون مرز این سه نهاد را به عنوان دشمنان اینترنت در ایران معرفی کرده است.

 

سرنوشت مبهم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

همزمان با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی، او در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که در دوران احمدی نژاد رخ داده بود گفت معتقد است نه تنها انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، که هر انجمنی را طبق قانون باید فعال کرد و وعده داد که برای بازگشایی این انجمن تلاش خواهد کرد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در مرداد ماه ۱۳۸۸ به دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران پلمب شد اما برغم وعده های روحانی و پیگیری اهالی مطبوعات هنوز مشخص نیست سرنوشت این تشکل صنفی روزنامه‌نگاران به کجا ختم خواهد شد.

برخی منابع پیشتر به روز گفته بودند که در داخل دولت نسبت به این موضوع دو دستگی وجود دارد و به نظر می‌رسد چربش با آن گروهی است که نمی‌خواهند انجمن دوباره راه‌اندازی شود؛ گروهی که حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری در آن قرار می‌گیرند.

در اسفندماه گذشته ۴۰۰ روزنامه‌نگار در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیاست‌های اعمال شده توسط حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی انتقاد کرده بودند.

اما هیچ مقام رسمی به این نامه واکنشی نشان نداد و حالا حسین انتظامی در مصاحبه با روزنامه ابتکار با تشریح فعالیت‌های خود در دولت یازدهم بدون اشاره به مساله بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران گفته است: “در موضوعات صنفی، اجماع وجود ندارد. البته بخش قابل توجهی از این عدم اجماع به چالش قبلی برمی‌گردد. یعنی از آنجا که بلافاصله همه‌چیز دو قطبی می‌شود حتی موضوعات صنفی و نظام‌نامه‌های استاندارد صنفی و اخلاق حرفه‌ای هم به اجماع نمی‌رسد و این سبب می‌شود مطالبه متمرکز و همت متمرکز برای حل چالش‌های صنفی به وجود نیاید.”

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در همین مصاحبه گفته است “تشکل های صنفی ضامن هویت و شفافیت و تمرکز مطالبات هستند. عملاً ساز و کار نظارتی هم دارند زیرا می‌توانند عملکرد دولت را به چالش بکشند و نقدهای معطوف به ارائه راه حل داشته باشند.”

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی هم در تیرماه گذشته گفته بود امکان دارد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با این اسم رخ ندهد، اما اینکه جامعه روزنامه‌نگاران حق دارد که یک تشکل صنفی قدرتمند داشته باشد‌، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.

با این همه تاکنون انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگشایی نشده و تشکیل یا تقویت انجمن‌های دیگر از سوی معاونت مطبوعاتی در دستور کار قرار گرفته که از سوی برخی روزنامه‌نگاران، سدسازی در مقابل بازگشایی انجمن صنفی تعبیر می‌شود.