حکومت مردم ایران رابه گروگان گرفته است

نوشابه امیری
نوشابه امیری

» محسن مخملباف در پارلمان اروپا:

محسن مخملباف، فیلمساز سرشناس ایرانی دیروز به دعوت کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا درنشست اضطراری این کمیسیون شرکت و ضمن سخنانی تاکید کرد که ملت ایران را به گروگان گرفته اند. وی همچنین با اشاره به ضرورت تحریم “کودتا گران انتخاباتی” توسط پارلمان اروپا و لزوم عدم شناسایی دولت احمدی نژاد، خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: اسلحه ای که امروز به سوی مردم ایران نشانه رفته است، فردا جهان را تهدید خواهد کرد.

مخملباف در این جلسه که در محل پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد و مسئولان میز ایران در اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای مختلف عضو این اتحادیه در آن شرکت داشتند، سخنان خود را چنین آغاز کرد: “من به عنوان یک ایرانی، یک هنرمند و نماینده مردمی که به خاطر دمکراسی در ایران کشته  می شوند در این جا حضور دارم تا از شما بپرسم: اگر سرنشینان هواپیمایی توسط یک هواپیما ربا به گروگان گرفته شوند، آیا دولت های جهان هواپیما ربا را به رسمیت می شناسند یا مسافران گروگان گرفته شده را؟ آیا ملت ها و دولت های جهان اعلام خواهند کرد که این یک مسئله داخلی است بین مسافران و هواپیما ربا و یا آنکه برای نجات مسافران اقدام خواهند کرد؟”

وی سپس ادامه داد: “ما ملت ایران امروز توسط دولت احمدی نژاد و خامنه ای به گروگان گرفته شده ایم و از شما ملت ها و دولت های جهان می خواهیم  گروگانگیران ما را به رسمیت نشناسید. احمدی نژاد تنها کودتایی علیه دمکراسی در ایران نیست. او در قدم بعدی صلح جهان را به مخاطره می اندازد. اگر امروز کشتار مردم ایران را بر او ببخشید، فردا با کشتار مردم جهان توسط او چه خواهید کرد؟”

مخملباف افزود: “تصور نکنید که جنبش مردم ایران با سرکوب، کشتار، زندان وشکنجه به پایان رسید. جنبش ما علیه دولت کودتا، دیگر بخشی از زندگی روزمره مردم ما شده است. شما خواهید دید که مردم ایران با مخالفت مدنی خود و با مبارزات غیر خشونت آمیز خود این دولت را در نهایت ساقط خواهند کرد.”

وی آنگاه خطاب به نمایندگان مردم اروپا در پارلمان این قاره، گفت: “شما می دانید که ده ها نفر را کشته اند. هزاران نفر را دستگیر و شکنجه کرده اند. خبرنگاران، حتی خبرنگاران خارجی را دستگیر کرده اند. رجال سیاسی معترض به تقلب و دیکتاتوری را دستگیر کرده اند، حتی به کارمندان محلی سفارتخانه ها که کارشان همان است که کارمندان سفارت خانه های جمهوری اسلامی، رحم نکرده و آن ها را دستگیر کرده اند. هر کس با یک رادیو و یا تلویزیون، یا نماینده یک رسانه غیردولتی مصاحبه کند در خطر است.”

 

مردم نباید فدای نفت شوند

وی آنگاه با تاکید بر اینکه “مردم ایران حق دارند به جهان نگاه کنند و کسانی را که با این دولت کودتا همکاری می کنند و به تداومش یاری می رسانند دشمن خود بدانند” اظهار داشت: “مردم ایران نباید فدای نفت خود شوند که تا هست و تا نیاز به مصرف آن در جهان هست، دولت های دیگر به خود حق می دهند با کلیددارش مذاکره و معامله کنند. خشمی که نسل گذشته ایرانیان از آمریکا و بریتانیا داشت به خاطر کودتای 28 مرداد و همکاری با دولت کودتایی بود. این خشم بیش از نیم قرن مانع از آن شد که ایرانیان با غرب دوست باشند، و به حکومت عوام فریب ایران فرصت داد با استفاده از همین خشم بر آنان حکومت کنند و جهان متمدن را هم از یک متحد با فرهنگ محروم کرد. کاری نکنیم که باز هم نسل های آینده ایرانیان به همین چشم به اروپا نگاه کنند. به مردم ایران پیام برسانید که جهان امروز جهانی انسانی است که همه مردم جهان از درد هم باخبرند و هیچ عاملی نمی تواند آن ها را نسبت به درد همدیگر بی اعتنا کند. مردم ایران خود تکلیف کودتاگران را روشن خواهند کرد، از دولت های اروپائی توقع اسلحه و کمک های مادی ندارند اما این انتظار که دولت کودتارا دوست و شریک خود ندانند به نظر نمی رسد چندان انتظار غیرمعمولی باشد. مردم ایران یک بند سبز به مچ خود بستند و یک شعار هم بیشتر نداشتند رای ما را اعلام کنید نه رای خودتان را. و به همین اتهام الان زیر شکنچه و در زندانند. آیا شما آسوده و ساکت خواهید ماند تا با پول حاصل از فروش نفت باز هم دولت احمدی نژاد مردم ایران را شکنجه کند و برای تمام منطقه تروریست پرورش دهد و دیگران را با موشک تهدید کند.”

مخملباف ادامه سخنانش را به نقل بخشی از اظهارات میرحسین موسوی اختصاص داد و به نقل از وی گفت: “اعلام نتیجه انتخابات ایران بهت آور است. مردمی که رای داده اند خود می دانند که به احمدی نژاد رای نداده اند. مردم ایران آگاهند و در برابر کسانی که با تقلب روی کار بیایند تمکین نخواهند کرد… آنها ابتدا با استفاده بی حساب از امکانات دولتی برای تبلیغ احمدی نژاد کوشیدند. سپس با تقلب گسترده رای مردم را وارونه نشان دادند. بعد با باتون و شوک الکتریکی به جان اعضای ستاد این جانب افتادند. بعد به جای اجازه راه پیمائی قانونی به مردمی که احمدی نژاد را رئیس جمهور مشروع نمی دانستند، فضای کشور را نظامی کردند و با حالتی کودتاگونه، با تیراندازی در خیابان ها به صورتی دلخراش گروهی از مردم را کشتند، هزاران نفر را زخمی، دستگیر و شکنجه کردند و حتی نام و نشان شهیدان، مجروحان و بازداشت شدگان را به خانواده های آن ها اطلاع ندادند… وتمامی رسانه هایی که از طریق آنان ارتباط این جانب با جامعه برقرار می شد را مسدود کردند… حتی اگر کسی به نشانه اعتراض پارچه سبزی به دست خود بست را مورد ضرب و شتم قرار دادند… آن ها از من خواستند از حق شخصی خود بگذرم. مسئله انتخابات، مسئله شخصی من نیست و من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پایمال شده مردم، معامله یا مصالحه کنم… آن چه اتفاق افتاده است فراتر از تحمیل یک دولت ناخواسته به ملت، که تحمیل نوع جدیدی از زندگی سیاسی بر کشور ایران است.”

وی آنگاه وضعیت امروز ایران را بعد از کودتای انتخاباتی چنین ترسیم کرد: “رای های دزدیده شده، دولتی بی مشروعیت سیاسی، مردمی مورد ستم و اهانت قرار گرفته، جوانانی زخمی و دستگیر و شکنجه شده، خون هایی به زمین ریخته شده، قلم هایی شکسته، روزنامه هایی بسته و فضای امنیتی و کودتاگونه و بی اعتمادی تلخ و گسترده مردم.”

پایان بخش سخنان محسن مخملباف نیز به طرح خواست هایی که میرحسین موسوی مطرح کرده، اختصاص داشت:

1- “اکثریت جامعه ایران که این جانب میرحسین موسوی نیز یکی از آنان هستم مشروعیت سیاسی دولت ایران را نمی پذیریم.” و از مردم جهان می خواهیم که همراه مردم ایران دولت غیر مشروع احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند.

2- “ما خواستار جلوگیری از برخوردهای نظامی و امنیتی  دولت غیر مشروع ایران هستیم” و ازملت ها و دولت های آزاد و سازمان های سیاسی و مدافعان حقوق بشر در جهان می خواهیم تا با حمایت از مردم ایران مانع از ادامه کشتار، دستگیری و شکنجه مردمی شوند که به خاطر رای دادن برای تعیین سرنوشت خویش سرکوب می شوند.

 

حمایت نمایندگان اروپا

پس از سخنان مخملباف که با استقبال حاضران مواجه شد، خانم آنجلیکا بییر، مسئول میز ایران در اتحادیه اروپاضمن سخنانی با تاکید بر اینکه “ما اوضاع ایران راجدی می گیریم” از لزوم کمک به مردم ایران برای دستیابی به حقوق فردی شان سخن گفت و سپس افزود: آقای خامنه ای و احمدی نژاد تنها از طریق اعمال خشونت می توانند حکومت کنند. بحث ما در پارلمان اروپا بیشتر بر سر این است که چگونه به بهترین راه برای یاری رسانی به مردم ایران دست یابیم.

خانم بییر در ادامه با اشاره به اینکه “دولت احمدی نژاد بیش از هر دولتی به مردم ایران صدمه زده واعتماد مردم از این دولت سلب شده” از موضع باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی حمایت و تاکید کرد “اگر بگذاریم پنجره ها را ببندند، باز کردن آن سخت خواهد بود.”

پس از سخنان خانم بییر، نمایندگان کشورهای مختلف اروپایی در مورد وضعیت امروز ایران سخن گفتند و همگی با تاکید بر اینکه “تقلب در انتخابات ایران، امری آشکار است”.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین پیشنهادات مختلف خود را در ارتباط با بهترین نحوه برخورد با جمهوری اسلامی و کمک رسانی به مردم ایران مطرح کردند که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:ممانعت از سفر عاملان کودتای انتخاباتی به غرب، تشدید تحریم ها، حمایت از جنبش مدنی ایران، کمک برای آنکه صدای مخالفان شرایط موجود بیشتر شنیده شود، تشدید فشاردیپلماتیک….

 

امروز ایران؛ فردا دنیا

در ادامه این جلسه برخی از این نمایندگان سئوالاتی در ارتباط با وضع موجود مطرح کردند که محسن مخملباف در پاسخ به آنها از جمله گفت: “امروز سرنوشت دمکراسی در ایران با صلح در جهان گره خورده است. امروز یک دیکتاتور، یک رژِیم مستبد اسلحه اش را به سوی مردم خود گرفته، همین رژِیم، فردا جهان را نشانه خواهد گرفت. لذا دنیا باید در برابر این حکومت کودتاچی بایستد. جمهوری اسلامی  با ترفندهای مختلف وقت می خرد، و غرب نیز این وقت را می فروشد؛ اما باید بدانید که اگر امروز دموکراسی در ایران سرکوب شود، به زودی بمب جمهوری اسلامی، رو به جهان شلیک خواهد شد. تا دیروز ما به عنوان مردم ایران متهم بودیم که احمدی نژادرا انتخاب کرده ایم؛ امروز اما نشان داده ایم که چنین نیست. در چنین لحظه تاریخی، خواست ما از جهانیان این است که دولت احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند، وبه ما در برگزاری انتخاباتی آزاد با نظارت بین المللی یاری رسانند.”

از نماینده جمهوری اسلامی در بروکسل هم برای شرکت در این جلسه دعوت شده بود؛ اما صندلی وی خالی بود. خانم بییر در این مورد گفت: جلسه ام را با سفیر ایران، قطع کردم برای اینکه خود او هم نمی دانست چه موضعی دارد.