تقویت موشکی حزب الله توسط تهران و دمشق

نویسنده

» گزارش تریبون دوژنو از زراد خانه های موجود در لبنان

الیویه بوت

حزب الله چهار سال پس از جنگ با اسراییل مجدداً از سوی پدرخوانده های خود، ایران و سوریه، مسلح شده و امروز تعداد موشک و راکت های آن سه برابر تعدادی است که در سال ۲۰۰۶ دراختیار داشت.

حسام فکیه، یکی از شیعیان جنوب لبنان که در مراسم عزاداری آیت الله محمد فضل الله در حومه بیروت شرکت کرده، می گوید: “او بود که جنبش مقاومت را آغاز کرد. او اولین رهبر حزب الله است.” تمامی فراکسیون های لبنانی نیز در مراسم عزاداری ملی یاد و نام او را گرامی داشتند.

این دین پژوه بزرگ که سال ها از زندگی سیاسی فاصله گرفته بود و خواستار انجام گفتمان با جامعه مسیحیان بود، تأثیر متقابلی با حزب الله حسن نصرالله نداشت. این سازمان دینی- سیاسی به طور روزافزون از زمان تأسیس در سال ۱۹۹۲ به جایگاه خود در کشور برتری بخشیده است. و حتی اگر در انتخابات مجلس در سال گذشته ناکام مانده باشد، ولی هنوز از نظر سیاسی و نظامی یک نهاد پرقدرت محسوب می شود.

ژان رنه بلیار، از لبنان شناسان معروف، دراین خصوص می گوید: “امروز در لبنان هیچ کس جرأت رویارویی با حزب الله را ندارد. چنین اقدامی سال ۲۰۰۸ از سوی طرفداران سعد حریری که سنی هستند انجام شد.” او می افزاید: “این سازمان که بی شک قدرتمندتر از ارتش لبنان است، تنها قدرتی است که توان مقابله با اسراییل را دارد.” روز یکشنبه حزب الله “پیروزی” خود در برابر نیروهای مسلح اسراییل را که در سال ۲۰۰۶ بیهوده تلاش کرد تا این “سازمان تروریستی” مورد حمایت ایران و سوریه را ازبین ببرد، جشن می گیرد.

حزب الله از آن زمان تاکنون، علی رغم تلاش هایی که برای خلع سلاح شبه نظامیان شیعه انجام شده، خود را بیش از پیش مسلح کرده است. رنه بلیار می گوید: “چنین خلع سلاحی دیگر در برنامه نیست. اصلاً چه کسی می خواهد این کار را انجام دهد؟ نه ارتش لبنان، نه نیروهای چندملیتی فینول که در مرزهای جنوبی لبنان و اسراییل مستقرند، و نه خود اسراییل، هیچ یک حاضر به انجام چنین کاری نیستند.”

 

زرادخانه ای که ۳ برابر شده

زرادخانه موشک و راکت حزب الله از آخرین جنگ لبنان در چهار سال پیش، سه برابر شده و اکنون به ۴۰ هزار می رسد. او در ادامه می افزاید: “در آغاز سال جاری، موشک های M600 طراحی شده توسط سوریه که درواقع از روی موشک های “فاتح ۱۱۰” ایرانی کپی برداری شده، در لبنان مستقر شدند. این موشک ها، دارای بردی معادل ۲۵۰ کیلومتر، به خوبی می توانند بخشی از خاک اسراییل را در صورت حمله پوشش دهند. و به ویژه، در مقایسه با کاتیوشا، دارای یک سیستم رهگیری اند که امکان هدف گیری مناطق نظامی و همچنین مسکونی جلیله را به وجود می آورد؛ در این منطقه همچنین اعراب اسراییلی زندگی می کنند.”

با این حال، این کارشناس سرزمین سدر معتقد نیست که حزب الله باعث وقوع درگیری با کلاه آبی ها طی چند روز گذشته باشد. او می گوید: “شبه نظامیان درحال حاضر علاقه ای ندارند با نیروهای بین المللی یا اسراییلی درگیر شوند. سوریه هم برای این کار حاضر نیست، زیرا در تلاش است تا به غرب نزدیک شود.”

به گفته او، “این اتفاقات ازسوی گروه های سنی نزدیک به القاعده روی می دهد. این گروه ها به واقع یکی از عوامل مهم در ایجاد بی ثباتی در این منطقه هستند. حزب الله اکنون به دنبال افزایش قدرت خود است و تهران تصمیم گیرنده اصلی در فعالیت های آن می باشد.”

 

 منبع: تریبون دوژنو، ۷ ژوئیه