سوریه به کمک ایران احتیاج دارد

نویسنده

basharasadb.jpg

هر چند دمشق از بسیاری جهات شهر مدرنی محسوب می شود، ولی شعله های خصومت و نفرت قومی از گوشه و کنار آن و از مرز های ایران واسرائیل و لبنان زبانه می کشد. بعضی معتقدند بشار اسد مسئول این نا آرامی ها در منطقه است. این اتهام اززمان پدر وی به او به ارث رسیده است. حافظ اسد، پدر او و رئیس جمهور سابق سوریه، به قول ریچارد نیکسون دارای نبوغی بود که با بازی شطرنج سه بعدی توانسته بود سوریه را در خاورمیانه ایمن نگاه دارد.

اکنون بشار 41 ساله، در مرکز انتقاداتی است که حتی ممکن است سیاست های پدر او را نیز زیر سوال برد. ظرف چند ماه آینده دادگاه سازمان ملل او و احتمالا شوهر خواهر و رئیس اطلاعات ارتش وی را به اتهام قتل های سیاسی در لبنان محکوم خواهد کرد.

درهمان حال که آمریکاییان سعی دارند سوریه را از اقدامات مداخله جویانه ایران جدا سازند، اسد می گوید کشورش از دوران ریاست جمهوری پدرش، از 25 سال پیش، دوست و متحد ایران بوده است.

وی در مصاحبه اختصاصی با دایان سایر از خبر گزاری ای بی سی نیوز گفت سوریه به ایران نیاز دارد و هیچ مدرکی دال بر دخالت سوریه در قتل رئیس جمهور وجود ندارد. خلاصه ای از این مصاحبه در زیر می آید.

اسد: آیا باید به ایران بگوییم: “از ما فاصله بگیرید، ما به حمایت شما احتیاج نداریم”، در حالیکه تمام دنیا می خواهند سوریه را منزوی کنند ؟ مسلما نه. ما به حمایت ایران احتیاج داریم. ما به حمایت هر کشور دیگری هم نیاز داریم.

سایر: ایالات متحده قرار است هفته آینده مدارکی دال بر دخالت ایران در آشوب های عراق ارائه دهد. شما به این مساله اعتقاد دارید؟

اسد: ما نمی توانیم به درستی دریابیم در عراق چه می گذرد. قبل از جنگ می گفتند عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد ولی چیزی پیدا نشد. همچنین گفتند صدام با القاعده ارتباط دارد ولی اثبات نشد. چرا باید به آن ها اعتقاد داشته باشیم؟

سایر: در مورد لبنان. همان طور که می دانید سازمان ملل در حال تحقیق در مورد قتل رفیق حریری است. اگر شواهدی بر دخالت مقامات سوری پیدا شود آیا شما آن ها را تحویل سازمان ملل می دهید؟

اسد: قبلا هم اعلام کرده ام که اگر افرادی در این جنایت شرکت داشته اند آن ها خائن هستند و پیش از آن که تحویل داده شوند توسط خود ما محاکمه خواهند شد.

سایر: قبل از تحویل آن ها ؟

اسد: بله؛ در دادگاه های خودمان. این یک مساله ملی است.

سایر: آن ها در مورد مدارکی علیه شوهر خواهر شما صحبت می کنند. نظر شما چیست ؟

اسد: اگر مدرک معتبری دارند باید نشان دهند. ما چنین چیزی نداریم. فقط اتهام.

سایر: در مورد این خبر که رفیق حریری با شما ملاقاتی داشته است و شما به ایشان گفته بودید “لبنان را بر سرش خراب خواهید کرد”، و ایشان با فشار خون بالا از اینجا رفته بودند، چه نظری دارید؟

اسد:من این داستان را چند بار شنیده ام. این تنها یک اتهام سیاسی است. این قصه ها بعد از قتل او مطرح شد. چرا قبل از آن چنین داستان هایی نمی گفتند؟ تمام این ها فریب است.

سایر: شما به اسرائیل گفته اید “ بلوف من را جواب بگویید”. منظور از این حرف چه بوده است؟

اسد: مساله اصلی روند صلح است و سرزمینی که برای صلح لازم است. آیا آنها زمین های ما را پس می دهند و از آن ها خارج می شوند؟ من بارها خواستار مذاکره از اولمرت شده ام ولی جواب داده اند که ما با سوریه مذاکره نمی کنیم.

سایر: البته ظاهرا دلیل آن سازمان حماس است که نه تنها رهبر آن در اینجا زندگی می کند بلکه از شما پشتیبانی سیاسی و مالی نیز دریافت می کند. در حالیکه اتوبوس حامل بچه ها یا فلان رستوران یا بازار را منفجر می کنند… شما آن را محکوم می کنید؟ آیا این تروریسم نیست؟

اسد: اول از هر چیز ما با خشونت مخالف هستیم و به آن اعتقادی نداریم. ولی این کافی نیست. مهم ترین عامل برخورد با اتفاقات است. بعضی ها اسرائیلیان را می کشند ولی آن ها نیز فلسطینیان را در سرزمین خودشان می کشند.

سایر: اسرائیل می گوید شما می توانید کشتار را با توقف حمایت های مالی و سیاسی خود از حماس متوقف کنید.

اسد: اول آنکه حمایت مالی درکار نیست. آن ها از فلسطین تغذیه می شوند. تنها حدود 10 نفر از آن ها در سوریه هستند.

سایر: وقتی به اینجا می آمدم فهرستی از زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران زندانی را به من دادند. افرادی که تنها به دلیل نوشتن و انتقاد از دولت زندانی شده اند.

اسد: این صحت ندارد. ما چنین زندانیان سیاسی نداریم. ما دو نوع زندانی داریم: یا آنهایی که در عملیات تروریستی شرکت داشته اند ویا آن هایی که قانون سوریه را زیر پا گذاشته اند.

سایر: این همان چیزی است که سازمان ناظر بر حقوق بشر به آن انتقاد دارد.

اسد: بله، ما بی نقص نیستیم و من همیشه گفتم که در آغاز راه هستیم. راه زیادی در پیش است. اخیرا بخصوص پس از جنگ عراق دموکراسی حرکتی به عقب داشته است. مساله فقط خواست ما نیست. مساله پایبندی به قانون، تحول و پیشرفت جامعه وداشتن فضای سیاسی و امنیت است.

سایر: شما در انگستان درس خوانده اید و آزادی بیان و آزادی سیاسی را دیده اید. چرا آن گونه دموکراسی را در این کشور برقرار نمی کنید؟

اسد: من در سوریه درس خواندم و 27 سالگی به انگستان رفتم. دموکراسی ابزاری برای زندگی بهتر است ولی بخشی از تحول و پیشرفت سیاسی جامعه است. تحول سیاسی خود مستلزم تحول اجتماعی است و این نیازمند زمان است. جامعه را نمی توان به این آسانی عوض کرد. در کشورشما و اروپا هم دموکراسی نتیجه تاریخ طولانی است. مساله زمان است. در اینجا هم دموکراسی خواهد بود ولی نه با معیار های غربی بلکه با استاردهای ما.

منبع: ای بی سی نیوز، 7 فوریه