زلزله در آذربایجان

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

زلزله باز هم کشور را لرزاند و هزاران نفر از مردم آذربایجان عزیز را کشت. باز هم سیستم ما به فکر اصلاح وضع مسکن در کشوری که هر ده سالی یک زلزله عظیم بخشی از کشور را ویران می کند و ده بار بیش از همه جای جهان خسارت جانی و مالی می زند، نیست و باز هم باید گفت و گفت و گفت زلزله یک بلای غیرقابل پیش بینی در کشور ما نیست. زلزله مهمان دائمی کشور است. زلزله های بزرگ ایران در پنجاه سال گذشته چنین است:

-       مهر 1341، حوالی تهران، 11 هزار کشته

-       شهریور 1347، خراسان، 10 هزار کشته

-       اردیبهشت 1351، جنوب ایران، 5 هزار کشته

-       مهر 1357، طبس، 25 هزار کشته

-       تابستان 60، کرمان، 2300 کشته

-       خرداد 69، رودبار، 40 هزار کشته

-       1382، بم، 45 هزار کشته.

اینکه در کشوری زلزله خیز زندگی می کنیم معلوم است. اینکه زلزله صدها برابر یک کشور دیگر در ایران تلفات می دهد هم معلوم است. این که در آینده زلزله خواهد آمد هم معلوم است. ما که تنها کشور زلزله خیز جهان نیستیم. فقیر هم نیستیم. نصف کابینه هم مهندسین راه و ساختمان هستند، چه می شود که نه در مورد مقاوم سازی مسکن و نه در مورد امدادرسانی همیشه دچار تاخیر هستیم؟ مسوولان امدادرسانی اعلام کردند که منتظر دستور ویژه رئیس جمهور برای امدادرسانی به منطقه زلزله دیده در آذربایجان هستیم. خبر مرگش رئیس جمهور معلوم نیست کجاست. چطور می شود رئیس جمهور سه ساعت قبل از پایان رای گیری خودش را رئیس جمهور اعلام کند، قبل از انتخاب شدن خانم مرکل پیروزی او را در انتخابات تبریک بگوید، هنوز یک هفته مانده به اجلاس سازمان ملل هر سال با خانواده در نیویورک پی ولگردی برود، پنج دقیقه بعد از پیروزی وزنه برداران ایرانی به آنها پیام تبریک بگوید مبادا مردم یک ساعت بدون حضور مزاحم از پیروزی ملی شان لذت ببرند، و با گذشت شانزده ساعت از زلزله هنوز هیچ اقدامی از سوی آقای واکنش سریع صورت نگیرد. مطمئنم اگر یک تظاهرات ساده در تبریز و ارومیه برگزار شده بود الآن ده تا لشگر سپاه تبریز و همه شهرهای آذربایجان را قرق می کردند. واقعا یعنی چی؟

باسن لخت و آتش بازی

دولت تصمیم دارد برای اجلاس غیرمتعهدها که یک مشت کشور بی خاصیت و بی ارزش از نظر سیاسی هستند، یک میلیارد دلار هزینه کند تا برای آنها اتومبیل ضدگلوله، سوئیت ویژه، هتل، امکان گردش در کشور، امکان رفت و آمد فراهم کند و علاوه بر اینها پنج روز تهران تعطیل خواهد بود و به مدت یک ماه ویزای کشورهایی که رفت و آمد بدون ویزا صورت می گرفت، لغو می شود. برای تامین هزینه این اجلاس، هزینه ارز مسافرتی لغو شده، ارز دانشجویی پرداخت نمی شود، غذای مسافران هواپیما از برنامه سفر حذف شده و هزینه خاصه خرجی های احمقانه و بی دلیل دولت برای 9000 میهمان یک نشست عادی که حداکثر پانصد نفر باید در آن شرکت داشته باشند، از زندگی مردم در می آید. البته هیچ اشکالی ندارد که یک کشور پولدار برای حیثیت و آبروی کشور هزینه کند. ولی اول اینکه باید پولش را داشته باشد و نان مردم را از سر سفره شان برندارد، دوم اینکه این هزینه کردن حداقل یک فایده دیپلماتیک برای کشور داشته باشد. یک زمانی بود که کشورهای عضو عدم تعهد ارزش سیاسی داشتند، چون به دو قدرت بزرگ جهانی یعنی اردوگاه سرمایه داری و سوسیالیسم تعهد نداشتند، حالا که اصلا کل سازمان مربوطه بی معنی است معلوم نیست این هزینه ها یعنی چه؟

فاروق الشرع هم رفت

نخست وزیر سوریه که هفته قبل به مخالفان دولت پیوست. رئیس دفتر بشار اسد هم که دو روز قبل به مخالفان رئیس اش پیوست. فاروق الشرع مرد دوم سوریه که به عنوان جانشین او هم مطرح بود به مخالفان پیوست. فردا اگر شنیدید صبح اسماء اسد به ارتش آزاد سوریه پیوسته و شب هم بشار اسد انزجار خودش را از دولت سوریه اعلام کرده و از دست ایران به ارتش آزاد سوریه پناهنده شده اصلا تعجب نکنید. آخرش می ترسم بشار اسد و فاروق الشرع جزو رهبری ارتش آزاد سوریه در بیایند و حکومت سوریه به وسیله سپاه کنترل شود و همه آنها را سرکوب کند. یعنی نمی شود؟

منافقان از دیدگاه ایشان

خدابیامرز بنی صدر کتابی داشت به نام “ منافقان از دیدگاه ما” که در سال 1357 یک ربع مانده به انقلاب منتشرش کرد و در آن به تحلیل وضعیت همان آقایی که بعدا دامادش شد، پرداخته بود. چند روز قبل هم آیت الله مکارم در یک گفتار خصوصیات منافقان را بیان کرده. او این خصوصیات را برای منافقان شمرده است:

اول) در میان مومنان هستند، ولی شناخته نمی شوند.

دوم) ظاهری با ایمان دارند، ولی باطنی بی ایمان

سوم) اهل ایثار و مبارزه نیستند

چهارم) دستپاچه هستند که زودتر به منافع شان برسند.

پنجم) از حکومت سهم می خواهند

من نمی دانم چرا این روحانیون هی با علم اشاره به کابینه احمدی نژاد و طرفداران رهبر اشاره می کنند؟ خوب مرد حسابی! یک دفعه بگو احمدی نژاد منافق است خیال خودت را راحت کن. البته آقای مکارم فرمول یک زندگی مناسب برای رسیدن به زندگی باحال و رفتن به بهشت را هم داده است. البته من خودم قصد رفتن به بهشت را ندارم، کلی کار دارم که اکثر همکارانم در جهنم هستند و واقعا نمی رسم به بهشت بروم. ولی از بقیه کسانی که با ما رفیق نیستند، اگر می خواهند به بهشت بروند، لطفا به فرمایشات آقای مکارم گوش کنند که گفت: « اگر کسی تمام عمرش کار نیک انجام بدهد، ولی عاقبت به شر بشود تمام اعمالش از بین خواهد رفت و اگر کسی توبه کند همه گناهانش بخشیده می شود.» پس نتیجه می گیریم:

-       با توجه به اینکه آدمهایی مثل میرحسین موسوی و خاتمی و هاشمی و کروبی و احمدی نژاد که هر کدام بین سی تا پنجاه سال سابقه مثبت الهی داشتند، همه شان می روند جهنم، بیخودی خودتان را علاف نکنید، نه نماز و روزه رعایت کنید، نه تقواح( بقول مرتضوی) داشته باشید، نه الکی ثواب کنید و برای دیسکو نرفتن و شراب نخوردن و ماچ کردن دوست دخترتان بیخودی جلوی خودتان را نگیرید. آخرش یک شعار علیه رهبر بدهید همین آقای مکارم تمام دفتر اعمال تان را جر می دهد و از سر صف بهشت شما را پرت می کند ته صف جهنم.

-       با توجه به خانمها و آقایانی که الکی نگران گناه کردن شان هستند و بیخودی خودشان را عذاب می دهند و ماه رمضان گرسنگی می کشند و صبح زود از خواب بیدار می شوند برای نماز صبح و تا می خواهند دو تا غیبت کنند از ناف تا پیشانی سرخ می شوند و تا می خواهند دختر همسایه را خواب ببینند می روند زیر دوش آب سرد، جهت اطلاع عرض می شود بیخودی خودتان را ضایع نکنید. اصلا برای خدا این چیزها دوزار ارزش ندارد، به گفته آقای مکارم، هر کاری دوست داشتید و عشق تان کشید بکنید، وقتی دیگر کاری نمی توانستید بکنید بلکه جیک ثانیه یک قرآن سربگیرید و یک توبه بکنید. هم حال دنیاتان را بردید، هم هولوپی می روید بهشت آنجا هم که کلیه وسایل پذیرایی آماده است، انگار رفتید اجلاس غیرمتعهدها.

ترکیه عثمانی شد

یک وب سایت امت حزب الله با دادن لقب عثمانی به ترکیه در پاسخ به این گفته یکی از مقامات ترکیه که “ برای مقابله با ایران هر کاری می کنیم” این کشور را پیرو دولت عثمانی خواند. هفته قبل مقامات ایران از دولت ترکیه خواسته بودند که برای آزادی گروگانهای ایرانی تلاش کنند. و یک ماه قبل مقامات ایران گفته بودند که ترکیه مهم ترین شریک سیاسی و اقتصادی ایران است. و در ماه خرداد همین امسال احمدی نژاد گفته بود « هیچ عاملی نباید به روابط صمیمانه ایران و ترکیه آسیب برساند.» و در همین اردیبهشت امسال اردوغان گفته بود: « دولت و ملت ترکیه با صراحت از سیاست هسته ای جمهوری اسلامی حمایت می کند و در آینده هم این سیاست را بطور جدی دنبال خواهد کرد.» و دو سال قبل در تماس تلفنی میان اردوغان و احمدی نژاد طرفین تاکید کردند که « ایران و ترکیه در کنترل بحران لبنان نقش آفرینی می کنند.» و سه سال قبل دولت احمدی نژاد اعلام کرده بود در مورد سیاست های هسته ای ایران به تنها کشوری که اعتماد می کند ترکیه است.

حالا همه این ها به جای خودش، این که ایران دو ماه قبل اعلام کرد روابط ایران و ترکیه روابط دو متحد استراتژیک است و سه ماه قبل ترکیه گفت روابط ما در آینده هم تغییر نمی کند، جهت عبرت گرفتن در طول تاریخ خودش نکته مهمی است. بخصوص اینکه ایران امروز اعلام کرده ترکیه در آستانه جنگ داخلی است و ترکیه اعلام کرده ایران دشمن ماست. منظورم این بود که شما که از قبل در جریان بودید که عثمانی چطوری ترکیه شد، حالا هم در جریان باشید که ترکیه چطوری عثمانی شد.

مبارزان عاقبت به شر

ناصر مکارم شیرازی اعلام کرد « برخی مبارزان انقلاب عاقبت به شر شدند.» از جمله:

 

-       کلیه اعضای دولت موقت انقلاب ایران

-       کلیه کسانی که روز انقلاب طرفدار رهبر آن بودند و بعد با آن مخالف شدند.

-       کلیه اعضای شورای انقلاب ایران

-       اکثریت کسانی که قانون اساسی ایران را نوشتند

-       اکثر اعضای دولت اول و دوم و سوم انقلاب تا قبل از مرگ رهبر انقلاب

-       تمام اعضای خانواده رهبر انقلاب

نتیجه گیری اخلاقی: انقلاب هم فرزندانش را می خورد هم فرزندان بقیه را

نتیجه گیری سیاسی: انقلابی خوب انقلابی مرده است.