فست‌فود آمریکایی ترکی از آب در آمد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کی‌اف‌سی حلال تعطیل؛ سرنوشت دیگر برندها در ایران چه می‌شود؟

از افتتاح مک‌دونالد، معروف‌ترین فست‌فود آمریکایی تا “سفورا”، از محبوب‌ترین برندهای فرانسوی لوازم آرایشی، در ایران سخن می رود. یکی از بحث‌هایی که بعد از توافق هسته‌ای بین بخشی مردم و به ویژه جوانان و صاحبان سرمایه شکل گرفت، ورود برندهای خارجی و رستوران‌های زنجیره‌ای بود. هرچند برخی از این شرکت‌ها نرسیده، بسته می‌شوند. کی‌اف‌سی (KFC) تازه‌ترین نمونه از اخبار مربوط به ورود شرکت‌های زنجیره‌ای جهانی به ایران است که چند روز بعد از بازگشایی یک شعبه آن در شهرک غرب تهران پلمپ شد. هر چند بعد از توضیحات صاحبان آن مشخص شد، نسخه حلال این فست‌فود آمریکایی متعلق به ترکیه است و شعبه‌ای هم که در ایران باز شده از نمایندگی ترکی آن است؛ موضوعی که به تائید کی‌اف‌سی حلال هم رسید.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان‌ نیز از رئیس اتاق اصناف تهران نقل کرده که صاحب کی‌اف‌سی حلال در ایران برای کسب پروانه، امضای او را جعل کرده است. اما عباس پازوکی، مدیرعامل این رستوران دلیل مهر و موم آن را “ناشی از سوءتفاهم به‌دلیل تشابه اسمی با کی‌اف‌سی آمریکا” اعلام کرده است.

پیش از این نیز بارها بحث باز شدن مک‌دونالد (McDonald’s) در ایران داغ شده بود، اما به‌رغم شایعات فراوان، پای این فست‌فود فراگیر آمریکایی هم هنوز به تهران نرسیده است.

با این حال مدتی پیش آکور یکی از بزرگترین شرکت‌های هتلداری جهان که در ۹۶ کشور جهان نماینده دارد، دو شعبه از هتل‌های نووتل و آیبیس خود را در نزدیکی فرودگاه امام افتتاح کرد.

آگهی پذیریش میهمان در این هتل‌ها در وبسایت‌های گردشگری مربوط به ایران فعال است.

اما غیر از این، به نوشته خبرآنلاین شرکت فرانسوی سفورا(Sephora)، برند محبوب لوازم آرایشی نیز قرار است از اوایل سال۲۰۱۶ در ایران شعبه باز کند. این برند ۴۵ ساله، در کشورهای آمریکا، استرالیا، برزیل، دانمارک، کانادا، چین، چک، اسپانیا، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالزی، مکزیک، لهستان، پرتغال، رومانی، سنگاپور و ترکیه شعبه دارد. سفورا، بخشی از کنسرسیوم صنایع لوکس “ال‌وی‌ام‌اچ” است.بر اساس این گزارش مارک های معروف زیادی مانند شنل، گوچی و… هم اعلام کرده‌اند منتظرند تا ببینند روابط جهانی ایران چگونه خواهد شد تا پس از آن درباره ورود رسمی به بازار تصمیم بگیرند.

حالا با پلمپ‌ شدن کی‌اف‌سی حلال، در تهران بار دیگر صدای محافظه‌کاران در آمده است. به گزارش ایسنا ۱۶ نماینده مجلس به وزرای کشور و صنعت و معدن و تجارت در خصوص بازگشایی کافه و‌ رستوران‌هایی به سبک غربی، بخصوص رستوران‌های آمریکایی عرضه مرغ سوخاری تذکر کتبی داده اند.

محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در مرداد ماه ۹۴ گفته بود: “آمریکایی‌ها حتی از طریق ایجاد شرکت‌ها و کارتل‌ها و راه‌اندازی برخی بنگاه‌های اقتصادی مانند مک دونالد به دنبال ترویج فرهنگ و سبک زندگی خود هستند.”

آیت‌الله خامنه‌ای بعد از توافق هسته‌ای بارها نسبت به آنچه او “نفوذ غرب و آمریکا” می‌خواند هشدار داده است. او در اواخر مهرماه، در نامهای که درباره اجرای برجام به حسن روحانی نوشت به صراحت به او توصیه کرد مراقب باشد “وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود.”

یکی از وعده‌های حسن روحانی “تقویت صنعت گردشگری کشور و جذب بیشتر گردشگر به ایران” است. سرازیر شدن رستوران‌های زنجیره‌ای و برندهای سرمایه‌داری جهانی به ایران ممکن است رغبت گردشگران غربی را برای سفرهای توریستی به ایران بیشتر کند.