هوای گرم کوبا، چشمان مطهری و شکیرا

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پخش والیبال از زبان مدیر عامل صدا و سیما

به دنبال پخش مستقیم دو بازی تیم ملی والیبال ایران در ایتالیا در جریان پیکارهای لیگ جهانی، و پخش تصاویر تماشاگران،عزت الله ضرغامی، مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز سه شنبه درجمع خبرنگاران به اعتراضات مقامات دولتی از یک سو و نارضایتی دوستداران ورزش به پخش ناهماهنگ و پر سانسور این دو بازی، از سوی دیگر، پاسخ داد. او همچنین اعلام کرد که با پیش بینی هوای گرمتر هاوانا و پوشش معمول زنان کوبایی، امکان پخش مسابقه بعدی ایران با تیم ملی کوبا “وخیم تر” شد.

تیم ملی والیبال ایران با جهشی حیرت انگیزبرای نخستین بار در سالهای اخیر توانست به معتبرترین پیکارهای جهانی راه یابد. این تیم پس از دو شکست از روسیه با وجود بازی قابل قبول، در تهران و دو شهر ایتالیا توانست یک پیروزی در مقابل یک شکست در برابر این تیم های مطرح والیبال جهان بدست آورد. پخش مستقیم این رویداد ورزشی که تصاویر زنان ایرانی حاضر دراستادیوم را هم شامل می شد، واکنش های مختلفی بر انگیخت.علی مطهری نماینده مجلس و نامزد احتمالی پست وزارت ارشاد از جمله معترضین بود و در برابر وی تماشاگرانی که به پخش با تاخیر این مسابقات اعتراض داشتند. پس از آن بود که سردار ضرغامی، مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد: “والیبال ایران پیش از این سابقه چنین حضوری را نداشته است. همین عدم حضور در بازی‌های اروپایی باعث شد ما هم با نحوه پخش این مسابقات کمتر آشنایی داشته باشیم. به هر حال تماشاچیان با فرهنگ ها و پوشش‌های مختلف در سالن حضور داشتند که این وضعیت به دلیل گرمای هوا، در سالن مسابقات در کوبا وخیم ‌تر هم می‌شود.”

خبرگزاری مهر، وابسته به قوه قضاییه همچنین نوشته است که “این مدیر رسانه ‌ای با مزاح مطرح کرد: به هر حال ما تصمیم گرفتیم با همکاران فرهنگی خود در کوبا وارد مذاکره شویم تا بتوانیم لباس گرمکن و شلوار بر تن تماشاگران مسابقه والیبال ایران و کوبا کنیم تا دیگر دچار این مشکلات نشویم!”

 

علی مطهری دید، اژه ای ندید

خبرگزاری مهر همچنین یادآور شده که ضرغامی درباره اعتراض تند علی مطهری نماینده مجلس اسلامی به حضور بانوان با پوششهای غیرشرعی در ایتالیا گفته است:‌ “علی مطهری با اینکه از طرفداران فوتبال است و از ما گله دارد که چرا بازی‌ها را بیشتر از این پخش نمی ‌کنیم، گویا همانقدر هم بازی ‌های والیبال را دنبال می ‌کند. اعتراض وی به طور تلفنی هم از سوی ایشان به من منتقل شد که به همین دلیل از او دعوت کردم که در دفتر من فیلم مسابقات را با دور بسیار کند بررسی کنیم. در تصاویر اسلوموشن مشاهده شد که خانمی با لباس آستین کوتاه در میان جمعیت وجود دارد که این تصویر پس از نمایش عادی با دور عادی اصلا مشاهده نمی‌شد و من به آقای مطهری گفتم که شما واقعا چگونه این خانم را دیدید؟!”

ضرغامی اضافه کرده: “البته حجت‌الاسلام اژه‌ای هم در این‌ باره با من صحبت کردند و جالب اینجا بود که ایشان زمان پخش بازی اصلا متوجه این صحنه‌ها نشده بود!”

به نوشته مهر، ضرغامی همچنین درباره روند کنترل بازی‌های ورزشی چنین توضیح داده:‌ “اتاق پخش با هفت ثانیه تاخیر تصاویر را پخش می‌کند و حداقل سه نفر صحنه‌ها را نظارت می‌کنند. من برای نحوه پخش بازی دوم ایتالیا و ایران از اتاق پخش تشکر کردم و گفتم کار شما از پخش مناظره‌های انتخاباتی سخت ‌تر بود.”

 

جنجال همسر فوتبالیست

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد پخش تصویر شکیرا، خواننده سرشناس بین المللی هم گفته است: “درباره پخش تصویر جنجال ‌برانگیز یک خانم در جریان مسابقه فوتبال اسپانیا و ایتالیا از تلویزیون که حاشیه هایی به همراه داشت، مساله این بود که تصویر این خانم که همسر یکی از بازیکنان بود چندین بار نمایش داده شده بود که ما این صحنه ها را حذف کردیم. ولی در یک صحنه تصویربردار خارجی با سرعت این خانم را نشان داد که نتوانستیم برای حذف آن کاری انجام دهیم.”

ضرغامی در مورد خودداری سیما از پخش مستقیم مسابقه های خارج از ایران هم اظهار کرده: “در این جور مواقع دیگر نمی ‌توان کاری انجام داد و تنها راهش این است که ما بازی را اصلا نشان ندهیم. من روز گذشته (دوشنبه)‌ با علما و روحانیون این مسئله را نیز مطرح کردم که ما اگر بخواهیم مرّ قانون شرع را رعایت کنیم باید مسابقه روز شنبه ایران و کوبا را نشان ندهیم چون به دلیل گرم بودن هوا در کوبا وضعیت تصویرها بدتر هم خواهد شد. حالا اگر ما بازی را نشان ندهیم این تماشاگران به سراغ ماهواره‌ها خواهند رفت که این بزرگان گفتند بهترین کار این است که حتما بازی با کنترل تلویزیون پخش شود.”