مذاکرات هسته‌ای مقامات بلندپایه

وال استریت ژورنال
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال درباره ادامه مذکرات هسته‌ای ایران

جان کری وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرات تازه هسته‌ای با همتای ایرانی خود دیدار کرده است و در همین حال، رهبر اسرائیل انتقاد از دیپلماسی را شدیدتر و “شگفتی” خود را از ادامه مذاکراتی که به زعم او منجر به توافقی خطرناک می‌شود ابراز کرده است.

گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جدیدترین حملات در میانه تنش‌های فزاینده بین دولت او و دولت اوباما بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. این بیانات پیش از انتخابات ماه آینده اسرائیل و سفر نخست‌وزیر به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره آمریکا به درخواست جمهوریخواهان صورت گرفته است.

مقامات ایران و آمریکا از روز جمعه در سوئیس با یکدیگر دیدار کرده‌اند که بتوانند تا آخر ماه مارس دست‌کم بتوانند در مورد چارچوب توافق هسته‌ای نهایی مصالحه کنند.

جان کری و جواد ظریف به همراه ارنست مونز وزیر انرژی آمریکا و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه دیدار و گفتگو کردند. هنوز جزئیات این بحث‌ها منتشر نشده است.

یک از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: “دیدار امشب قدمی دیگر در یک مسیر طولانی و سخت است.”

 کری روز شنبه، به همراه فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: “هنوز شکاف‌های بزرگی وجود دارد. هنوز باید مسیری طولانی طی شود.”

 وزیر خارجه آمریکا گفت “تیم آمریکا و سایر قدرت‌های حاضر در مذاکرات با ایران، ایده‌های خلاقانه‌ای برای از بین بردن شکاف‌ها ارائه کرده‌اند. وی گفت، حالا خواهیم فهمید که آیا ایران مصمم است که نشان دهد برنامه‌اش صلح‌آمیز است یا خیر.”

ایران با آمریکا، فرانسه، آلمان، چین، بریتانیا و روسیه بر سر برنامه هسته‌ای خود مذاکره می‌کند.

آقای نتانیاهو، در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل به گزارش اخیر آژانس اتمی سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران، که سئوالات جدیدی در مورد گذشته فعالیت‌های هسته‌ای این کشور مطرح کرده اشاره کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سال‌هاست در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران که بسیاری از مقامات غربی اعتقاد دارند با هدف دستیابی به دانش تولید سلاح انجام شده است، ابراز نگرانی می‌کند. به رغم وعده تهران برای رسیدگی به این موضوع، هنوز پیشرفت‌های کمی صورت گرفته است.

با این حال، در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، که اوایل این هفته برای اعضای سازمان فرستاده شد، اطلاعات جدید کمی وجود دارد.

آقای نتانیاهو گفت: “شگفت‌انگیز است که پس از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که گفته، ایران به پنهان کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، مذاکرات هسته‌ای… هنوز ادامه می‌یابد.”

وی گفته است، ماه‌های آینده برای مذاکرات بسیار حیاتی است چون “«چارچوب توافقی در حال امضاء شدن است که به ایران اجازه گسترش توانایی‌های هسته‌ای را می‌دهد که موجودیت ما را به خطر می‌اندازد.”

رییس دولت اسرائیل مدت‌هاست که خواستار از کار افتادن تمام زیرساخت‌های مورد نیاز ایران برای غنی‌سازی اورانیوم است. با این حال، مقامات غربی قبول کرده‌اند که ایران تحت یک توافق حق ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی در آینده را داشته باشد. سئوال کلیدی مذاکرات این است که میزان غنی‌سازی چقدر باشد.

 

منبع: وال استریت ژورنال - 22 فوریه 2015