پادشاه، فرشته، قدیس

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی

نه فرشته و نه قدیس

نویسنده: ایوان کلیما

مترجم: حشمت‌الله کامرانی

ناشر: نشر نو

تعداد صفحات: ۳۴۴ صفحه

قیمت: ۱۷۰۰۰ تومان

ایوان کلیما در کتاب حاضر ما را به قلب پراگ می‌برد، جایی که در دوره‌ی استالین شبه‌نظامیان خلقی چک نیرومندانه در خیابان‌هایی رژه می‌رفتند که عده‌ای از جوانان ساکن آن در خرابه‌ها و بیغوله‌ها مواد مخدر مصرف می‌کردند. […] نه فرشته نه قدیس کتابی است جذاب و گیرا که نشان‌دهنده‌ی حساسیت و درک عمیق کلیما از تاریخ است، با توده‌ی مردم که همواره گرفتار درد و رنج اند همدردی می‌کند و به شکنندگی و انعطاف‌پذیری حیات بشری توجه و وقوف دارد.»

پادشاه

نویسنده: دونالد بارتلمی

مترجم: مزدک بلوری

ناشر: نی

تعداد تعداد صفحات: ۱۷۶ صفحه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

دونالد بارتلمی در رمان در رمان پادشاه، که بازگویی افسانه آرتور است، شوالیه‌های سلحشور میزگرد را به اوج بی‌رحمی‌های جنگ جهانی دوم می‌آورد. آرتور شاه انگلستان است و وینستون چرچیل نخست‌وزیر او. دانکرک سقوط کرده است، اروپا در آستانه‌ی از هم پاشیدن است، ازرا پاوند و لرد هوهو امواج رادیویی را مسموم می‌کنند، موردرد به آلمان نازی گریخته است و شاه آرتور و شوالیه‌های ستایش‌آمیز، در کنار سایر قوای متفقین، سخت مشغول نبرد با نازی‌ها هستند. «جام مقدس» در این روایت به‌صورت بمب اتم ظاهر می‌شود ـ «ابرسلاحی که با آن می‌توانیم دشمن را گوشمالی دهیم و چوب لای چرخش بگذاریم» ـ و شوالیه‌ها باید تصمیم بگیرند که یا از شیوه‌ی دلاورانه‌ی خود پیروی کنند یا نوعی شقاوت مدرن را برگزینند. نویسنده با به‌کارگیری زیرکانه و خنده‌اور زمان‌پریشی نشان می‌دهد که جنگ در نمایش شقاوت و پوچی انسانی نقشی کلیدی دارد. اما آرتور در تصمیم به روی‌گرداندن از قدرت جام،‌ بی‌میلی خود را به پیش‌رفتن در این راه اعلام می‌کند: «این شیوه‌ی جنگیدن ما نیست. جوهر حرفه‌ی ما رفتار درست است و این جام مقدس دروغین سلاح شوالیه‌ها نیست.»

سلطنت کوتاه پپن چهارم

نویسنده: جان اشتاین بک

مترجم: شهلا طهماسبی

ناشر: گل آذین

تعداد صفحات: ۱۹۲ صفحه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

اشتاین بک در این رمان که بر خلاف سایر آثار واقع گرایانه و جدی اش، تخیلی و طنزآمیز است، برای نشان دادن چند دستگی های سیاسی و فکری و تشت آرا در میان احزاب سیاسی مهم، تصمیم گیرندگان را به این نتیجه می رساند که انقلاب فرانسه که حدود دویست سال پیش رخ داده بود، بی فایده بوده است و لازم است مجددا یک رژیم سلطنتی استبدادی سر کار بیاید بلکه این به هم ریختگی را سامان بخشد، و در این میان به سراغ عضو باقی مانده ی خیالی سلسله ای واقعی می رود که سیزده چهارده قرن پیش چند نفرشان مدتی بر فرانسه حکومت کرده بودند، پپن د ارستال با نصب او به تخت سلطنت و با عنوان پپن چهارم، حوادث جالب و تفکر برانگیزی رخ می دهد که در عین حال نشان دهنده ی بی اهمیتی و عدم تأثیر و نفوذ آدم های معمولی در حیات سیاسی جامعه و کشورشان است.

این‌جا نرسیده به پل

نویسنده: آنیتا یارمحمدی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: ۲۱۶ صفحه

قیمت: ۸۵۰۰ تومان

رمان با استفاده از دیدگاه اول شخص و با رعایت توالی خط زمانی، به برهه‌ای از زندگی سه دختر دانشجو در کلانشهری چون تهران می‌پردازد. سه دختر دهه شصتی که هریک دارای دغدغه‌های ذهنی جداگانه به خود هستند. یکی درگیر مشکلات اقتصادی – مالی برای ادامه تحصیل است و دیگری با کنکاش در روابط عاطفی از دست رفته‌اش روزگارش را به ملال گره می‌زند و سومی درگیر کشمکش‌های خانوادگی – دانشجویی است.

هر کدام از راوی ها سعی دارند واگویه هایشان از زندگی پیرامون خود را به نحوی تصویر کنند تا هر چه واقعی تر به نظر بیاید آنجا که آیدا در دانشگاه وقتی میبیند یک نفر مقابل آسانسور دکمه روشن آسانسور را بارها میفشارد تا آسانسور زودتر به طبقه مورد نظر او برسد آنقدر واقعی بیان می شود که خواننده را با این واقعیت پنهان ولی حقیقی روبرو می کند که حماقت حس می شود ولی هیچگاه اعتراف نمی شود !؟

«عینهو سریال‌های آبکی تلویزیون شد که اگر خودم حکایتش را می‌شنیدم می‌زدم به رگ دلقک‌بازی و «برو بابا کی باور می‌کنه!». برای همین لالمونی گرفتم و حرفی نزدم به کسی. نه مهتاب، نه رویا که داشت حاضر می‌شد تا برود آموزشگاه. اما آخرش دلم تاب نیاورد، چون باورم نمی‌شد امروز منحصرا روز محمد بشود، و توی مخم نمی‌رفت قیافه جدی و عوض‌شده‌اش توی آن عکس و این‌که توی همچی گروهی ایستاده بود و… یعنی این همه پیشرفت یکهویی؟!

آخر به مهتاب گفتم، همین نیم‌ساعت پیش. بغ کرده بود کنج تختش و خرسک جان ناز نازی‌اش را نوازش می‌‌کرد. پک‌های آخر را می‌زدم به سیگار و باد خنک از درز باز پنجره می‌خورد به صورتم. گفتم: «ظهر دم تالار وحدت عکس محمد رو دیدم.» خاک سیگار را تکاندم. سینه سپر کردم؛ شکل خود محمد توی عکس. «آٔقا همچی… لباس فرم پوشیده بود، این جاها همه بته‌جقه، تار به دست و…»

«نه!‌ راس می‌گی؟! اجرا داشته؟» پورخند زدم. «بَ…له! یه ماه پیش، همین بیخ گوشمون. آبان تا آذر هشتاد و نه.» عروسک را نشاند کنارش و دست کشید روی کله خنگ و گردش. گفت: «منتظر بود با تو به هم بزنه، بعد بره بچسبه پی کار؟» خواستم مسخره‌بازی در بیاورم و شست‌ها را بگیرم طرف خودم که: ما باهاش به هم زدیم آبجی، ما به هم زدیم، ولی حسش هیچ‌جوری نبود»…

گاو حیوان تنهایی است

نویسنده: دیوید البحاری

مترجم: علی عبداللهی

ناشر: آموت

تعداد صفحات: ۱۸۴ صفحه

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

این کتاب شامل بیش از ۱۰۰ داستان‌ بسیار کوتاه و داستانک از دیوید البحاری نویسنده صرب است که در کانادا زندگی می‌کند و پیش‌تر داستانی از وی در ایران ترجمه نشده است.

در این کتاب داستان‌های مینیمال و گاه نسبتا بلند، سوررئالیست و به سبک گروتسک گنجانده شده که اغلب آن‌ها افسانه‌وار هستند.

البحاری گاهی داستان‌هایش را به ساده‌ترین زبان ممکن می‌نویسد و در نگاه نخست به نظر می‌رسد که داستان‌هایش بسیار سطحی‌اند، اما وی در عمق آن‌ها به انتقاد از مسائل اجتماعی و تربیتی زیادی می‌پردازد.

از خودبیگانگی و نگاه عمیق به مسایل روز جهان، انتقاد از صنعت‌زدگی و مدرنیسم بخشی از مضامین به کارگرفته شده در داستان‌های این نویسنده صرب است. علاوه بر این، بازگو کردن خاطرات نقش مهمی در داستان‌های وی دارند.

 

 

انسان و کیهان در ایران باستان

نویسنده: فیلیپ ژینیو

مترجم: لیندا گودرزی

ناشر: ماهی

تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه

قیمت: ۱۲۵۰۰ تومان

این کتاب شامل «مجموعه سخنرانی‌های راتانبای کاتراک» نویسنده است که سال ۱۹۹۶ در دانشگاه آکسفورد ایراد شد. موضوعی که برای این سخنرانی‌ها انتخاب شد، انسان‌شناسی کهن ایرانیان است؛ همان تصوری که انسان آن دوره از خود و وضع جسمانی و روحی‌اش و نسبت خویش با جهان داشته است. 

البته این مبحثی بسیار گسترده است که پیش از این چندین محقق به آن پرداخته‌اند اما فیلیپ ژینیو امیدوار است تا با کمک منابع فراوان سریانی که تاکنون توجه لازم به آن‌ها نشده است، در مطالعه تطبیقی با منابع پهلوی نتایج تازه‌ای فراهم شود. 

این مجموعه شامل 6 فصل اصلی با عناوین زیر است: «سه روح نامیرا و وجوه دیگر وجود انسان»، «تن، کالبدشناسی، وظایف الاعضا و پزشکی»، «عناصر کیهان و نظریه عالم صغیر»، «انسان در برابر عالم غیب؛ آیین شمنی در ایران»، «آیین شمنی و جادوگری» و «مساله گروش به دین و هویت زردشتی»


بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران

نویسنده: مسعود چلبی

ناشر: نی

تعداد صفحات: ۲۴۵ صفحه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

در پی ارائه اطلاعات مربوط به مختصات جمعیتی و پیشینه‌ ای نمونه تحقیق، یافته‌های مربوط به عناصر بسیط و شاخص‌های جزء و ترکیبی نظام شخصیت برای نمونه‌ کل تحقیق و زیر مجموعه‌ های آن برای هر شهر گزارش شده است. در ابتدا، توزیع فراوانی گونه ‌های تشکیل‌دهنده هر شاخص جزء نظام شخصیت برای نمونه کل گزارش شده، سپس توزیع فراوانی شاخص‌ های جزء شخصیت بر حسب شهر و کل ارائه می ‌شود. قبلا چارچوب مفهومی تحقیق معرفی و بر اساس این چارچوب مفهومی، شخصیت و ابعاد چهارگانه آن مفهوم‌ سازی شد. به ‌دنبال آن، تعاریف عملیاتی و مجموعه اجزای تشکیل‌ دهنده هر بعد معرفی شدند و گزارش تفصیلی تحلیل عاملی و آزمون یک بعدی بودن هر بعد شخصیت ارائه می ‌شود. در چارچوب نظری این پژوهش، شخصیت به‌ عنوان نظام تمایلات هنجاری معرفی شده و در این الگوی نظری چهار بعد برای نظام شخصیت تمیز داده شده است. در این بخش، ضمن معرفی مجدد اجزای تشکیل‌ دهنده هر بعد شخصیت که در تحلیل عاملی تأیید شده است، به توصیف آماری این چهار بعد پرداخته می ‌شود. در هر بعد ابتدا توزیع فراوانی آن در کل ارائه می ‌شود، سپس در دو مرحله توزیع فراوانی نسبی بعد مربوطه برحسب دو مجموعه متغیرها - متغیرهای جمعیتی و متغیرهای اجتماعی و اقتصادی ـ گزارش می‌ شود. هدف عمده از این کار تشخیص انگاره‌های اصلی شخصیت است. ابتدا طبقه‌ بندی و سنخ ‌شناسی واحدهای تحلیل در کل و برحسب شهر صورت می‌ گیرد. به ‌دنبال آن افراد بر اساس چهار بعد شخصیت برحسب جنس نیز طبقه ‌بندی می ‌شوند.

مسعود چلبی (متولد ۱۳۳۱ در یزد) جامعه ‌شناس و استاد گروه جامعه ‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی است. او دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذراند و در سال ۱۳۶۳ در مقطع دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه میشیگان غربی در امریکا فارغ‌التحصیل شد. از جمله تألیفات این محقق جامعه ‌شناس می‌توان به کتاب‌های: جامعه‌شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی (نشر نی)، تحلیل اجتماعی در فضای کنش (نشر نی)، چارچوب مفهومی پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرح های ملی)، اشاره کرد. این استاد دانشگاه تا کنون چندین جایزه‌ برای آثار پژوهشی‌اش دریافت کرده است که می ‌توان به این موارد اشاره کرد: جایزه پژوهش سال در رشته مطالعات اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۵)، جایزه پژوهشگر سال در علوم اجتماعی، جامعه اسلامی پژوهشگران ایران (۱۳۷۹)، جایزه استاد راهنمای برگزیده در گروه علوم اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۸۳).