جامعه بهاییان: اگر دولت صادق است رسیدگی کند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش به حمله فرد ناشناس‌ به خانواده ای در بیرجند

جامعه جهانی بهاییان ایران با صدور بیانیه‌ای حمله به یک خانواده بهایی در بیرجند و زخمی کردن اعضای آن را محکوم کرد. دایان علایی، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل، گفته این حمله با “انگیزه‌های مذهبی” صورت گرفته و از دولت روحانی خواسته است به این پرونده و پرونده‌های مشابه رسیدگی کند.

بر اساس برخی گزارش‌ها روز دوشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه “یک فرد ناشناس نقابدار” حدود ساعت ۸ شب به منزل قدرت‌الله مودی و همسرش، طوبا سبزه‌جو “با چاقو یا یک ابزار برنده دیگر” حمله و آقای مودی، همسرش و دختر آنها اعظم مودی را زخمی کرده است.

جامعه جهانی بهایی با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید جزئیات این خبر اعلام کرده که هر سه عضو این خانواده در نتیجه حمله فرد ناشناس زخمی شده اند و در حال حاضر در بیمارستانی در نزدیکی منزلشان در شهرستان بیرجند تحت مراقب شدید پزشکی قرار دارند.

بر اساس این بیانیه، آقای مودی از ناحیه پهلو و شکم و خانم سبزه‌جو نیز از ناحیه گردن زخمی و به خاطر از دست دادن خون بیهوش شده‌اند اما دختر آنها اعظم مودی گرچه با جراحت‌های جدی مواجه بوده اما توانسته است با پلیس تماس بگیرد و آنها را در جریان این رویداد قرار دهد.

دایان علایی، نماینده جامعه جهانی بهاییان در سازمان ملل گفته است هدف فرد مهاجم کشتن این افراد بوده و “حمله بدون تردید با انگیزه‌های مذهبی صورت گرفته است”.

به گفته این عضو جامعه جهانی بهاییان قدرت‌الله مودی به عنوان رهبر جامعه بهایی در بیرجند شناخته شده بود.

جامعه جهانی بهایی در بیانیه خود گفته است انتظار دارد مقامات رسمی جمهوری اسلامی به سرعت به این پرونده رسیدگی کنند و شخص مهاجم محاکمه شود. آنها همچنین از واقعیت “غم انگیزی” خبر داده‌اند که بر اساس آن از سال ۲۰۰۵ تا کنون بهاییان ایران در ۵۰ نمونه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته‌اند که در هیچ مورد مهاجمان تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته‌اند.

جامعه جهانی بهاییان ایران در بیانیه خود از عطا‌الله رضوانی به عنوان یکی از قربانیان چنین حملاتی یاد می‌کند. این بیانیه همچنین افزوده است که در نتیجه این حملات دست کم ۹ شهروند بهایی تحت شرایط بسیار مشکوک به قتل رسیده و قاتلان آنها هم به طور مشابه از مصونیت برخوردار بوده‌اند.

جنازه آقای رضوانی، شهروند ۵۴ ساله و بهائی ساکن بندرعباس در یکی از جاده‌های متروکه و خارج از شهر پیدا شد.

پیشتر کورش رضوانی، فرزند عطالله رضوانی و همچنین نوید اقدسی، پسرخاله مقتول با تشریح جزئیات این قتل به روز گفته بودند هیچ انگیزه شخصی برای چنین قتلی وجود نداشته و خانواده، بستگان و آشنایان آن‌ها معتقدند این قتل با مسائل عقیدتی مرتبط بوده است.

آقای رضوانی، از بهائیان شناخته شده شهر بندرعباس،به گفته خانواده‌اش، بار‌ها از سوی اداره اطلاعات این شهر تحت فشارهای مختلف قرار گرفته بود.

مقامات دولتی تا کنون به پرونده آقای رضوانی رسیدگی نکرده‌اند.

جامعه جهانی بهایی در خاتمه بیانیه خود با اشاره به وعده‌های حسن روحانی در خصوص رعایت حقوق شهروندی گفته است “اگر دولت جدید و رئیس جمهور آن، حسن روحانی، واقعا در ادعای خود پیرامون برخورداری همه شهروندان ایران از حقوق مساوی صادق است، باید رویداد اخیر با جدیت زیاد دنبال شده و تلاش‌ها برای یافتن فرد مهاجم به خانواده مودی به سرعت آغاز شود”.

به گفته جامعه بهاییان ایران پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ شهروند بهایی از سوی جمهوری اسلامی کشته و هزاران نفر از اعضای این جامعه دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

بهاییان در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌ و در طول ۳۰ سال اخیر مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند.

حسن روحانی علاوه بر وعده‌های پی در پی خود در جهت ایجاد بستر مناسب برای احقاق حقوق همه شهروندان ایران، دستیار ویژه ای هم برای رسیدگی به امور اقلیت‌های قومی و مذهبی منصوب کرده است.