نگرانی از سلاح شیمیایی افزایش یافت

نویسنده

» گزارش بنیاد میراث از نقش فزاینده ایران در سوریه

جیمز فیلیپس و آدام جینلا

 

یکی از افرادی که از سوریه گریخته است و قبلا در برنامه سلاح های شیمیایی سوریه فعالیت می کرده است، گفته که رژیم اسد در حال بررسی کاربرد سلاح شیمیایی علیه نیروهای مخالف است؛ او پیش بینی کرده است که رژیم اسد به عنوان آخرین راه حل به این سلاح ها متوسل خواهد شد.

سرلشگر عدنان سیلو، که سه ماه پیش به نیروهای مخالف اسد در سوریه پیوست، همچنین گفته است که رژیم اسد در نظر دارد سلاح های کشنده شیمیایی را به حزب الله لبنان تحویل دهد؛ این گروه تروریست لبنانی که مورد حمایت ایران است، در سرکوب مخالفان سوریه به رژیم اسد کمک می کند.

ازسوی دیگر اسرائیل هشدار داده است که هر گونه نقل و انتقال سلاح های شیمیایی به حزب الله لبنان با واکنش نظامی اسرائیل روبرو خواهد شد. استیون بوچی، متخصص مسائل دفاعی از بنیاد میراث فرهنگی، در شهادت خود در برابر کمیته فرعی مطالعات تروریسم و خلع سلاح اتمی کنگره آمریکا گفت نیروهای مسلح آمریکا باید برنامه ای برای واکنش سریع در مقابله با کاربرد احتمالی سلاح های شیمیایی توسط رژیم سوریه داشته باشند.

مجله آلمانی اشپیگل نیز روز دوشنبه گزارش داد ارتش سوریه در ماه اوت در مکانی در نزدیکی شهر حلب، دست به آزمایش سلاح های شیمیایی زده است. شاهدان عینی گفته اند این آزمایش ها - که شامل شلیک پوکه های شیمیایی خالی توسط تانک و هواپیماهای جنگی بوده است - مورد نظارت هئیتی از افسران ایرانی، که گفته می شود از اعضای نیروی ویژه قدس سپاه پاسداران بودند، قرار گرفته است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این هفته اعلام کرد که تهران اعضای نیروی ویژه قدس سپاه را به سوریه اعزام کرده است تا به رژیم اسد در سرکوب مخالفان کمک کنند. سردار محمد جفعری، فرمانده سپاه پاسداران گفت این کار “افتخاری برای ایران است.”

جعفری شبه نظامیان  سوری موسوم به شبیهه را، که خشن ترین حملات را علیه مخالفان انجام داده اند، به عنوان “بسیجی های سوریه” توصیف کرد، که ظاهرا اشاره ای است به نیروهای شبه نظامی بسیج که در سرکوب مخالفان در ایران شرکت دارد.

گزارش شده است که نیروهای ویژه قدس به گروه شبیهه، که به خشونت، تجاوز، شکنجه و قتل عام مردم معروف شده است، آموزش می دهد.

در این زمینه جای تعجی ندارد که  سپاه پاسداران به تعلیم چنین گروه هایی افتخار کند، زیرا سپاه   جنایات مشابهی را در داخل ایران مرتکب شده است.

 

منبع: بنیاد میراث -  22 سپتامبر