جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

 از جایزه ی گلشیری تا توقف مراسم بزرگداشت فردوسی…

 

فردوسی: ممنوع

 

طبق گفته ی یاسر موحدفرد دبیر کل بنیاد فردوسی همه طرحهای مربوط به بزرگداشت فردوسی در هزارمین سال سرایش شاهنامه (2010) به دلیل همکاری نکردن دستگاههای اجرایی با این بنیاد متوقف شده است: “تقریباً تمامی طرحهای ما برای برپایی جشنهای جهانی به مناسبت هزارمین سال سرایش شاهنامه به دلیل عدم همکاری نهادهای مسئول در کشور متوقف شده است. طرحهایی از قبیل تاسیس موزه فردوسی در تهران، احیاء و بازسازی آرامگاه فردوسی در زادگاهش (دهکده پاژ)، تاسیس شهرک شاهنامه در حوالی طوس و تاسیس فرهنگسرای فردوسی در تهران و چندین پروژه مدون دیگر عملاً متوقف مانده است.”

دبیرکل بنیاد فردوسی درباره واکنش این بنیاد به عدم همکاری دستگاههای ذیربط برای اجرای این طرحها همچنین گفت: وقتی ما نامه  می‌نویسیم و جوابی نمی‌گیریم عملاً امیدمان را حتی برای پیگیری‌این طرحها حداقل در داخل از دست می‌دهیم. به عبارت دیگر قصد داریم برنامه‌هایمان را روی خارج از کشور متمرکز کنیم.

 

 فرزانه طاهری: برگزاری جایزه ی گلشیری

فرزانه طاهری- دبیر جایزه ادبی گلشیری- که سال گذشته به دلیل ضعف کیفی آثار منتشر شده از یک سو و از سوی دیگر به دلیل محدودیت آثار منتشر شده، تصمیم بر عدم معرفی اثر برگزیده گرفته بود اعلام کرد که این جایزه امسال برگزار خواهد شد: “سعی ما بر این است که این دوره از جایزه گلشیری را برگزار کنیم. اما در این هفته، جلسه‌‌ای خواهیم داشت که اعلام خبر قطعی را به پس از این جلسه موکول می‌کنم.” وی درباره داوری آثار سال پیش گفت: جایزه گلشیری دوسالانه نشده است. سال پیش هم تصمیم هیئت داوران براین بود که هیچ اثری به عنوان برگزیده اعلام نشود. یعنی کارهای سال پیش داوری شده‌اند و برگزیده‌ای از میان آنها انتخاب نشده است.

 

فتح‌الله بی نیاز: نامعلوم بودن برگزاری جایزه ی مهرگان

فتح‌الله بی نیاز - دبیر جایزه ادبی مهرگان- که سال گذشته به دلیل محدودیت آثار منتشرشده در این سال، تصمیم بر دوسالانه شدن گرفته بود برگزاری جایزه ی مهرگان را وابسته به چونگی اوضاع سیاسی کشور دانست: “ همه چیز بستگی به اوضاع سیاسی دارد. یعنی اگر قرار باشد این بحث‌ها ادامه پیدا کند و هر روز خبر مرگ چند نفر را بشنویم، در چنین فضایی اصلا نمی‌شود کتاب خواند، در چنین جامعه‌ای دیگر کتاب ارزشی که باید را ندارد.” بی نیاز در مورد مشکلات برگزاری مراسم گفت: ما از این نظر مشکلی نداریم. هیچ جایی هم که نباشد، در دفتر یکی از ناشران یا خانه یکی از دوستان این مراسم را برگزار می‌کنیم یا در بدترین حالت، بیانیه را منتشر و افراد و آثار برگزیده را معرفی می‌کنیم. بحث بر سر این است که در این شرایط اصلا ادبیات زنده هست یا خیر؟

 

اصغر الهی: دو مجموعه‌ی داستان کوتاه

اصغر الهی از پایان نگارش دو مجموعه‌ی داستان تازه‌اش خبر داد. مجموعه‌های “ما این‌ایم” و “در راه” که هر کدام 10 داستان را شامل می‌شوند، با تمی اجتماعی همراه‌اند. به گفته‌ی الهی، فضای مجموعه‌ی اول به حوادثی که برای مردم یک روستا اتفاق می‌افتد، می‌پردازد و داستان‌های مجموعه‌ی دوم نیز وقایع پس از جنگ را روایت می‌کنند.

 

 

همچنین به گفته‌ی این نویسنده، رمان “سالمرگی” او که در هفتمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری در سال 86 برگزیده شد، بیش از دو ‌سال است که اجازه‌ی تجدید چاپ ندارد.

دو رمان‌تازه‌ی “به نام فصول” و “دخترکی با چشم‌های سبز مشوش” الهی هم که مدتی است نگارش‌شان به پایان رسیده است، هنوز به چاپ سپرده نشده‌اند.

از سوی دیگر، از آثار این داستان‌نویس، مجموعه‌ی داستان “حکایت عشق و عاشقی ما” با هشت داستان از سوی نشر چشمه زیر چاپ است.

 

شماره‌ی جدید مجله‌ی “شعر”:

شصت‌وششمین شماره‌ی فصلنامه‌ی “شعر” با نگاه ویژه و تفصیلی به موضوع “روزمر‌گی و شعر” منتشر شده است.

شماره‌ی جدید مجله‌ی “شعر”، که با کادر تحریریه‌ی جدید منتشر شده است، تلاش دارد موضوع “روزمر‌گی” را به عنوان یک بحث ویژه بازکاوی کند؛ بحثی که به عنوان یکی از موضوعات مهم فلسفه‌ی مدرن مورد توجه صاحبان‌نظر است.

در این شماره از فصلنامه‌ی “شعر”، گفتارهایی از: مصطفی ملکیان، محسن حامدی، سیدحسن امین، کاووس حسنلی، علیرضا فولادی، هانس یانه، میکلن بگه، محمدرضا تقی‌دخت، محمدکاظم کاظمی، مریم جعفری آذرمانی، اسماعیل امینی، حمیدرضا شکارسری، علیرضا بهرامی و… آمده است.

“شعر” 66 اولین شماره‌ای‌است که با تحریریه‌ی جدید منتشر می‌شود و مسؤولیت دبیری تحریریه‌ی آن با محمدرضا تقی‌دخت است.

 

ضیاء موحد نقدهایش را بر شعر معاصر منتشر می‌کند:

این مجموعه‌ی نقد‌ها که به گفته‌ی موحد، با رویکردی فلسفی - ادبی نوشته شده است، توسط نشر هرمس منتشر خواهد شد.به گفته‌ی او، این نقد‌ها پیش‌تر در نشریات و روزنامه‌ها منتشر شده است که از جمله‌نقدهای ارائه‌شده در این مجموعه، نقدی بر شعر‌های هوشنگ ابتهاج (ه.ا. سایه‌) است.

موحد از این مجموعه‌ی نقد‌هایش در ادامه‌ی مجموعه‌ی مقالاتش با عنوان «شعر و شناخت» یاد کرد و گفت، هنوز به نامی ‌نهایی برای این مجموعه‌نرسیده است.

 

بهاره رهنما: چاپ دومین مجموعه داستان

بهاره‌ رهنما که به تازگی اولین مجموعه‌ی داستانش را منتشر کرده، به نگارش دومین مجموعه‌ی داستان و اولین رمانش مشغول است.

 

“چهار چهارشنبه و یک کلاه‌گیس” شامل 11 داستان است که نویسنده از سال 70 آن‌ها را نوشته و به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

او این روزها به نوشتن دومین مجموعه‌ی داستانش با نام “امضاء، عاشق” مشغول است که این اثر را تا پایان شهریورماه به چاپ خواهد سپرد. این مجموعه به گفته‌ی نویسنده، شامل 10 تا 15 داستان است که همگی عاشقانه‌اند.بهاره رهنما همچنین در حال نوشتن رمانی است که چند سالی است مشغول نوشتن آن بوده و این ‌روزها به فصل آخرش رسیده است؛ اما نمی‌داند چه زمانی ممکن است آن را به پایان برساند. او دو نام “هوای هوایی شدن” و “ابرهای همه عالم” را برای این اثر انتخاب کرده است که به زودی یکی از آن‌ها را نهایی خواهد کرد.

 

حبیب باوی ‌ساجد: “درباره‌ی احمد ‌محمود”:

حبیب باوی ‌ساجد از دریافت مجوز چاپ برای کتاب “درباره‌ی احمد محمود” خبر داد.

به گفته‌ی نویسنده، کتاب “درباره‌ی احمد محمود” شامل گفت‌وگوهای او با تعدادی از اهالی سینما و ادبیات درباره‌ی احمد محمود است که به تازگی مجوز نشر دریافت کرده و قرار است از سوی نشر افراز به چاپ برسد.

این اثر احتمالا دوازدهم مهرماه امسال و به مناسبت هفتمین سال‌روز درگذشت محمود به چاپ برسد.

محمود دولت‌آبادی، داریوش مهرجویی، سیمین بهبهانی، مسعود کیمیایی، عدنان غریفی، مسعود میناوی، مینو فرشچی، محمدعلی سجادی، نجف دریابندری، محمد محمدعلی، منوچهر آتشی، یوسف عزیزی بنی‌طرف، بهزاد فراهانی، بابک اعطاء، احمد آقایی، ابراهیم یونسی و جواد طوسی از جمله کسانی هستند که در این اثر با آن‌ها گفت‌وگو شده است. به گفته‌ی باوی ساجد که پیش‌تر فیلم “قلمرنج” را درباره‌ی احمد محمود ساخته، کتاب یادشده حاصل این فیلم مستند است که به علت ایجاز در فیلم، بسیاری از صحبت‌های نویسندگان و سینماگران حذف شده؛ اما در کتاب نسبت به این نویسنده نگاه جامع‌تری شده است.

او کتاب را در پنج فصل به همراه یک فصل عکس‌های منتشرنشده‌ی احمد محمود در 300 صفحه منتشر می‌کند.

چندی پیش نیز اولین مجموعه‌ی داستان حبیب باوی‌ساجد با عنوان “عصابه” شامل 13 داستان از سوی نشر یادشده منتشر شد که قرار است برای نوبت دوم تجدید چاپ شود.

عصابه به معنای پارچه‌ی سیاهی است که زنان داغ‌دار عرب روی پیشانی خود می‌بندند.

 

سپانلو: “قایق سواری در تهران”

جدیدترین دفتر شعر محمدعلی سپانلو با عنوان “قایق سواری در تهران” این هفته از سوی نشر افق روانه بازار کتاب می شود. “ قایق سواری در تهران” قرار بود در نمایشگاه کتاب منتشر شود اما بر سر صدور مجوز طرح جلد این کتاب مشکلاتی پیش آمد. با اعلام این که درج تصویر چهره مولف زنده روی جلد کتاب ممنوع است این کتاب امکان توزیع پیدا نکرد اما با حل این مشکل آخرین دفتر شعر سپانلو که شامل مقدمه‌ای به قلم سیمین دانشور نیز هست در روزهای آینده به ویترین کتابفروشیها راه می یابد.

سپانلو از شاعران، مترجمان و پژوهشگران پیشکسوت ایران است که آثار ادبی متعددی را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.