جنگل های کردستان در شرف نابودی

نویسنده

kordestanjangal.jpg

سامناک آقایی

بیش از شش هفته از وقوع آتش سوزی های مداوم اما پراکنده در جنگل های استان کردستان می گذرد. بر اساس آخرین اخبار و گزارشات منتشر شده در این باره تاکنون بیش از 2500 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان طعمه حریق شده و در حالی که روزبروز بر وسعت این آتش سوزی افزوده می شود، هنوز هیچ اقدامی برای مهار و خاموشی آتش آنجام نگرفته است.

چنین اتفاقی سال گذشته نیز 2000 هکتار از جنگل های این استان را در شعله های آتش سوزاند و به خاک سیاه نشاند، اما آب از آب تکان نخورد. بروز چنین حادثه تاسف آوری و بی تفاوتی نهادها و سازمان های دولتی نسبت به آن موجب نگرانی شدید نهادهای مدنی و فعالان محیط زیست درغرب کشور است.

براساس گزارش آژانس خبری موکریان تاکنون بخش های وسیعی از مراتع و منابع طبیعی استان کردستان از جمله در اطراف شهرهای سنندج، مریوان و کامیاران که کوه آبیدر سنندج، کوه کیلک مسیر سنندج ـ کامیارن، مناطق جنگلی ره شه ده، عصر آباد و گماره لنگ مریوان و سه راه حزب الله سرو آباد را دربر می گیرد، در آتش سوخته اند. در این گزارش مدیر کل منابع طبیعی استان کردستان با ابراز تاسف از اعلام این خبر، دلیل وقوع آتش سوزی ها را سهل انگاری شهروندان، گرمی هوا و پوشش خاص گیاهی منطقه،عنوان می کند.

در ادامه این گزارش همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان می گوید: “گونه های گیاهی زیست محیطی استان در جهان بی نظیر است، اما بیهوده در حال نابودی است. در اثر این آتش سوزی ها بهترین اراضی جنگلی [بلوط سوزنی برگ ] استان نابود شده است.”

طی هفته های گذشته از سوی فعالان حفظ محیط زیست و فعالان مدنی و دانشجوئی تلاش های زیادی به عمل آمده تا مقامات استانی و کشوری، اقداماتی فوری برای مهار و خاموشی آتش سوزی ها انجام دهند، با این حال تاکنون نه تنها هیج اقدامی صورت نگرفته بلکه حتی به خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری ها هم اجازه حضور در مناطق آتش گرفته را نداده اند.

چنین امری علاوه بر اینکه بر نگرانی های شهروندان و نهادهای مدنی استان کردستان افزوده است، موجب شده که با توجه به فعالیت های نظامی یکی از احزاب کرد [پژاک] و همچنین پیاده کردن طرح های امنیتی نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی برای مقابله با نیروهای این حزب، مساله تاحدودی در بین مردم احزاب و سازمان های مدنی، شکلی مشکوک به خود بگیرد.

هفته گذشته نهاد های مدنی در شهرستان مریوان با انتشار بیانیه ای مشترک ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به گسترش دامنه آتش سوزی ها، به مسولان دولتی هشدار دادند و از آنان خواستند در خصوص این حادثه تاسف بار به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

در قسمت هائی از این بیانیه آمده است: “طبیعت میراث گذشته نیست، بلکه امانت آینده است. طبیعت زیبای استان کردستان به دلایل متفاوتی که آتش یکی از این دلایل است در حال نابودی می باشد. طبق آمارهای منابع طبیعی استان کردستان آتش بزرگترین و پرخطر ترین دلیل نابودی جنگل های زاگروس و غرب ایران و به ویژه شهرستان مریوان است. بنا به آمار اداره منابع طبیعی این شهرستان سال گذشته تنها در جنگل های این شهرستان 47 مورد آتش سوزی روداده است که در کل میزان 9469275100 ریال خسارات درپی داشته است.”

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: “دلایلی همچون تبدل جنگل به باغ، اختصاص دادن زمین ها جنگل به کشت و صنعت، بی احتیاطی شهروندان، منازعات طایفه ای و ازهمه مهمتر اقدامات امنیتی نیروهای انتظامی موجب پیش آمدن چنین حادثه ای شده است. تاکنون 2500 هکتار از این جنگل ها در آتش سوخته است اما با این حال هنوز هیچ اقدامی از جانب دولت برای مهار آتش صورت نگرفته است. این درحالی است که بنابه اصل پنجاه قانون اساسی ایران در چنین شرایط باید تمامی ارگان های نظامی نیز برای جلوگیری بیشتر از خسارات و تلفات وارد عمل شوند.”


قسمت پایانی این بیانیه خطاب به مسولان امر می گوید: “به دلیل نبود بودجه و امکانات لازم، اداره منابع طبیعی این شهرستان تاکنون نتوانسته است مانع گسترش و مهار این آتش سوزی ها شود. عدم شناخت محیط زیست، عدم شناخت فوائد جنگل ها و همچنین بی توجهی جامعه سبب اصلی از بین رفتن منابع طبیعی ملی هستند. امیدواریم که مسولان امر به این فاجعه زیست محیطی توجهات لازم را داشته باشند تا دیگر شاهد وقوع چنین فجایع تاسف آور طبیعی نباشیم در کشور نباشیم.”