هراس محافظه کاران از تجمع مخالفان دولت

نویسنده

برای اولین بار پس از بیست سال که برگزاری مراسم شب احیا در حرم آیت الله خمینی می گذرد مسوولین از عدم برگزاری این مراسم خبر   دادند.

طی هفته های گذشته اخباری غیر رسمی مبنی برفشار برسید حسن خمینی برای حذف سیدمحمدخاتمی از لیست سخنرانان شب های احیا مطرح شده بود. در پی ادامه این فشارها بود که روابط عمومی حرم آیت الله خمینی اعلام کرد که مراسم احیای امسال را به علت “مشکلاتی که حرم مطهر امام با آن رو به روست” لغو می کند. به گفته ناظران این موضع گیری به آن معناست که بازماندگان آیت الله خمینی ترجیح داده اند که اگر سیدمحمد خاتمی مجاز به سخنرانی در مراسم احیای آرامگاه آیت الله خمینی نباشد، میزبان هیچ کس دیگری نیز برای سخنرانی در این مکان نباشند.

در اطلاعیه “روابط عمومی آستان مقدس امام خمینی”آمده است: “به اطلاع روزه‌داران و شهروندان مومن تهران می‌رساند آستان مقدس امام خمینی متاسفانه امسال به واسطه مشکلاتی که حرم مطهر امام با آن روبروست از برگزاری مراسم روح‌بخش شب‌های احیا معذور می‌باشد.”

حسن خمینی که با عدم شرکت در مراسم تنفیذ محموداحمدی نژاد نام خود را درمیان مخالفان نتایجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر مطرح کرده بود نزدیکی بسیاری به سیدمحمدخاتمی دارد. منابع خبری در اثنای انتخابات ریاست جمهوری از حمایت بیت آیت الله خمینی از میرحسین موسوی خبر داده بودند.

طی هفته های گذشته هواداران کاندیداهای اصلاح طلب برنامه ریزی واطلاع رسانی گسترده ای برای حضور هر چه بیشتر در مراسم شب احیا کرده بودند. طرفداران موسوی وکروبی تجمع در مناسبت های مذهبی از جمله شب های احیا ونیز مناسبت هایی همچون روزقدس را یکی از راه های دور زدن فشارهای مقامات برای دادن اجازه برای تجمع های مسالمت آمیز می دانند.

اگر چه معلوم نیست با لغو مراسم شب های احیا که طی سالهای گذشته افرادی چون خاتمی، علی اکبرناطق نوری ودر برخی موارد نیز سیدحسن روحانی را به عنوان میهمان در خود پذیرا بوده مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی چه تدبیری برای روز قدس خواهند اندیشید که به گفته مهدی کروبی قراراست سران اصلاح طلب در آن شرکت کنند.

با توجه به اینکه مراسم شب احیاهمواره به صورت مستقیم از صداوسیما پخش می شود حضور چهره های برجسته اصلاح طلب که هم اکنون به نوعی جزو لیست سیاه تلویزیون دولتی ایران به شمار می روند عملا پخش مستقیم این برنامه ها را برای مدیران هواداردولت آنان با مشکل مواجه کرده بود. اگر چه امسال خبری از برنامه های شب احیا در مکان های پرطرفدار دیگری همچون کانون توحید ویا حسینیه ارشاد هم نیستو گفته می شود  قراراست صدا وسیما پخش زنده مراسم احیا را از دانشگاه امام صادق)ع(، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری و مهدیه تهران دنبال کند.