الف.ر.میم و م.ر متهمان جدید پرونده های فساد

نویسنده
نازنین کامدار

» حلقه پیرامون احمدی نژاد تنگ تر می شود

طی 48 ساعت گذشته از اسفندیار رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی، چهره های جنجالی دولت محمود احمدی نژاد که  از آن دو به عنوان “خط قرمز” خود یاد کرده ، با اتهاماتی چون “اختلاس گر”، “رشوه گیر” و “کار چاق کن” در دو دادگاه پرونده فساد 3هزار میلیاری و خانه فساد فاطمی و همچنین در مراسم تودیع و معارفه پر حاشیه سازمان حج زیارت نام برده شده است.

رسانه های محافظه کار مخالف محمود احمدی نژاد نام این دو را به صورت “الف.ر.م” و “م.ر” منتشر کرده اند، اما  یک روزنامه راستگرای مخالف دولت وعده داده است که “بزودی کار آنها تمام می شود”.
این روزنامه، “تهران امروز” است که مهرداد بذرپاش، مدیرمسئول آن در زمانی نه چندان دور از دوستان نزدیک مشایی بود اما هم اکنون به عنوان “اصولگرا” در فراکسیون جبهه متحد یا همان منتقدان دولت به مجلس نهم راه یافته است.
بر اساس گزارش ها، هجمه جدید به “خط قرمز” های احمدی نژاد در حالی شدت گرفته است که او بارها تهدیدکرده در صورت افزایش فشارها افشاگری خواهد کرد.هر چند  اینبار  به نظر می رسد مقامات عالی رتبه حکومت تصمیم گرفته اند   به این احتمال بی توجه بمانند.

 

مشایی و پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی
بنا به نوشته خبرگزاری فارس، نام اسفندیار رحیم مشایی به عنوان “عامل اختلاس” برای نخستین بار به طور رسمی در جلسه روز دو شنبه دادگاه پرونده اقتصاد 3 هزار میلیاردی برده شد.
در این جلسه از دادگاه، فردی به نام “م. گ”(محمدرضا گلزاری) که متهم ردیف اول معرفی شده، بارها نام مشایی را به عنوان “عامل اصلی” بر زبان آورد.
او که به عنوان “مدیرعامل وقت شرکت تراوس” محاکمه می شود، گفته است: “به خدا من نمی دانستم این پول ها از کجا می آید. من مدیرعامل خط و ابنیه بودم. گره های راه آهن جمهوری اسلامی را حل کردم و رکورد زدم. ببینید محور شلمچه خرمشهر را چه کسی احداث کرد. من صادقانه می گویم 6 محرم 89 بود که آقای «الف. ر. م» که خواهر زاده اش هم اعتراف کرد جلسه ای در هتل لاله تهران تشکیل داد و من از سوی خسروی دعوت شدم. نکته جالب اینجا بود که دفتر وی در پاستور بود ولی جلسه ما در اتاق خواب برگزار شد. فکرش را بکنید در مورد بزرگترین پروژه کشور باید در اتاق خواب هتل لاله تصمیم گیری می کردیم.خلاصه خبر دادند آقای «الف. ر. م » به حضور پذیرفتند. به خدا همین آقا در کل جلسه خواب بود. جلسه صوری بود و یک شرکت داشت پرزنت می کرد”.
 خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از اعترافات “ع. ر”(عنایت الله ریاحی) به عنوان “خواهرزاده الف.ر.م” در جلسه دادگاه خبر داده و به نقل از وی نوشته است: “بیشتر از آنکه مردم با اسم من آشنا باشند بر این نکته تاکید دارند که خواهر زاده آقای «الف.ر.م» هستم. تمام سخنانی که به عنوان مطلع می گویم را به عنوان وظیفه و اینکه یکی از سربازان نظام هستم بیان می کنم و تحت هیچ فشاری نیستم. من 7 سال است که خون دل می خورم و 7 ماه است که دندان روی جگر گذاشته ام. من با آقای « الف.ر.م » 3 سال است قطع ارتباط کرده ام و امروز پس از 7 ماه بازداشت می خواهم نقدی بر عملکرد وی داشته باشم”.
خواهر زاده مشایی افزوده است: “برخی از مشاوران آقای «الف.ر.م » دیپلم و یا دیپلم ردی بودند. این اتفاقات فضا را برای ما تنگ کرده بود.تخلفاتی که مدیر دفتر الف.ر.میم انجام داد را شرم می کنم که نمی گویم و زمانی که کارهای این افراد را اطلاع می دادم بدتر بر علیه من پرونده سازی می شد. زمانی که در خصوص تخلف ایشان در خصوص پروژه گردشگری بلوار کشاورز به آقای «الف.ر.م» اطلاع دادم وی به من گفت به جای این کارها دلت را بزرگ کن”.
به نوشته مهر، وی از همکاری های نزدیک “پ”(پور محمدی) قائم مقام وقت بانک مرکزی و “الف”( اصغر ابوالحسنی) معاون وقت بانک و بیمه وزارت اقتصاد با “الف.ر. م” هم خبر داده و گفته است: “تمامی این افراد در این پرونده به عنوان متهم حضور دارند”.
او درباره فردی به نام “یگ که او را “مدیر آقای الف.ر.میم” معرفی می کند چنین گفته است: “وقتی از تخلفات این افراد گله کردم به جای حذف ایشان پست بالاتری به وی داده شد که این به ارتباط این فرد با آقای «الف.ر.م» مربوط می شد. این در حالی بود که وزیر سابق راه به شدت از عملکرد این فرد انتقاد و جلوه وی را برای من مخدوش کرده بود. وقتی وزیر راه سابق از عملکرد آقای «ی» ابراز ناراحتی کرد و حتی وی را دزد خطاب کرد او فهمید بزودی برکنار می شود و تلاش کرد به طور مستقیم با خسروی ارتباط برقرار کند و واسط این ارتباط جدید معاون گردشگری وقت آقای «م. م»(محمد شریف ملک زاده) بود. آقای «م. م » از آدم ها به عنوان پله و ابزار استفاده می کرد حتی وقتی به دایی ام از عملکرد این تیم انتقاد می کردم نمی پذیرفت که سبب قطع رابطه من با وی شد”.
او در ادامه گفته است: “از اینکه خواهرزاده آقای «الف.ر.م» هستم خجالت می کشم و همین جا اعلام می کنم دیگر پیوند خواهرزادگی میان ما نیست. من نباید 7 ماه بازداشت باشم افرادی که این حمایتها را می کنند و مانند اختاپوس در دولت و بخش خصوصی سایه افکنده اند و هر جا پول و مال است حضور دارند باید تاوان پس بدهند. خود آقای «الف.ر.م» باید تاوان این کارها را بدهد. من 3 سال است که با وی ارتباطی ندارم. من دارم تاوان یک جسم و یک نسبت را می دهم. اگر همان زمان که مقام معظم رهبری تذکراتی در رابطه با آقای “الف.ر.م” داده بودند این تذکرات عملی می شد اینها اینگونه دچار توهم قدرت نمی شدند”.
علاوه بر وی، مه آفرید امیر خسروی، متهم ردیف اول این پرونده نیز یک روز قبل از اظهارات این دو متهم درباره مشائی گفته بود: “چرا آقای «م» را بازداشت نکرده‌اید؟ او در حال حاضر به راحتی در خیابان‌ها می‌چرخد و دستگیر نشده است. من در این 10 ماه به خیلی از مسائل فکر کرده‌ام. دادستانی صداقت لازم را ندارد. شما می‌توانید جلسه غیر علنی برگزار کنید و من در آن جلسه به طور کامل صحبت خواهم کرد”.

 

محمد رضا رحیمی متهم  رشوه خواری 800 میلیونی

همزمان با تکرار نام اسفندیار رحیم مشائی در جلسات دادگاه پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی، نام محمدرضا رحیمی نیز در جلسه دادگاه پرونده فساد خانه فاطمی، به عنوان گیرنده رشوه برده شد.
بنا به گزارش سایت جهان نیوز، در جلسه دوشنبه این محاکمه، متهمی به نام “س” در دفاع از خود گفته است: “در اواخر سال 86 آقای «ج - ع»(جابر عبدالی) به دفتر من آمد و گفت آقای « م -ر»(محمدرضا رحیمی) سرپرست وقت دیوان محاسبات احتیاج فوری به 400 میلیون تومان پول دارد. «ج -ع» همان جا با آقای «م -ر» تماس گرفت و گفت که من 300 میلیون تومان پول گرفته‌ام اما آقای «م -ر» به او گفت این میزان کم است و باید 500 میلیون تومان دیگر هم بگیری. به سرعت به طبقه پایین دفترم رفتم و 500 میلیون تومان دیگر در قالب تراول‌های 500 هزار تومانی تهیه کرده و به آقای «ج - ع» دادم. او هم همان جا با « م - ر» تماس گرفت و گفت که پول را گرفتم و دارم پیش شما می‌آیم”.
او افزوده است: “من دسته چکم را در آستانه انتخابات دور قبلی مجلس شورای اسلامی به آقای «م.ر» داده بودم که در دولت سمتی دارد و قرار بود این فرد با دسته چک من با هر میزان نیاز است به نمایندگان کمک مالی کند. من دسته چکم را با رضایت خودم و بدون فشار و بدون داشتن هیچ گونه چشم‌داشتی به آقای «ر» دادم و خدا رو شکر تاکنون هم نه وامی بر اساس آن دسته چک گرفته‌ام و این در حالی است که کسی هم نمی‌تواند من را مورد بازخواست قرار دهد که چرا دسته چکم را به این فرد داده‌ام”.

 

مشایی و اتهام کارچاق کنی

بناراین گزارش و همزمان با این تحولات، نام مشایی در جلسه جنجالی تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان حج و زیارت به عنوان “فردی که دو نفر را برای گرفتن پست توصیه کرده” هم به میان آمده است.
بنا به گزارش مهر، علی اکبر لیالی، رئیس برکنار شده سازمان حج و زیارت گفته است: “در طول این 29 ماه دولت و دولتمردان کمترین فشار را بر من وارد کردند. ما در مجموع این دوره 29 ماهه فقط دو نیرو را در این سازمان به کار گرفتیم که با توصیه دولتمردان بود. این مطالب را می‌گویم چرا که ذهنیت‌‌ها شاید اتفاقاتی دیگری را رقم بزنند. این دو نفر که از سوی دولتمردان توصیه شده بودند یکی آقای علیزاده بود که به توصیه بقایی معاون رئیس جمهور و دیگری حسن محمدی مدیرعامل شرکت شمسا بود که به توصیه مشایی به من معرفی شدند و در سازمان از آنها استفاده کردیم”.
آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، نام بردن از مشایی موجب اخلال در مراسم شده است.
آفتاب در اینباره نوشته است: “افشاگری لیالی در مراسم تودیع خود در سازمان حج باعث ترک مدیر عامل شرکت شمسا از سالن و همچنین اعتراض تند عضو هیات مدیره این شرکت شد. به گزارش مهر، در مراسم تودیع علی لیالی و معارفه موسوی رئیس جدید سازمان حج و زیارت پس از آنکه لیالی عنوان کرد که حسن محمدی با سفارش اسفندیار رحیم مشایی به عنوان مدیرعامل شرکت شمسا انتخاب شده همهمه ای در سالن به پا شد و سپس  حسن محمدی نیز سالن را به نشانه اعتراض ترک کرد. اما پارسایی عضو هیات مدیره شمسا نسبت به گفته لیالی اعتراض تندی کرد بطوریکه با نشستن کنار قاضی عسگر و حسینی وزیر ارشاد سعی در رد گفته های لیالی داشت. وی به این کار بسنده نکرد و پس از پایان یافتن سخنرانی وزیر ارشاد با صدای بلند در سالن عنوان کرد که این گفته لیالی بزرگترین دروغ تاریخ بوده است و همین موضوع چند دقیقه ای برنامه را مختل کرد”.
برده شدن نام مشایی و رحیمی و بقایی که به اصلی ترین نزدیکان احمدینژاد مشهورند در کمتر از 48 ساعت و در سه جای مختلف، برخی ناظران را به این نتیجه رسانده که حلقه فشار بر احمدی نژاد در حال تنگ تر شدن است.
جوابیه روزنامه “وطن امروز” به شکایت دفتر مشایی هم این شائبه را تقویت می کند. در این جوابیه آمده است: “وکیل آقای مشایی خبر داده که از روزنامه تهران‌امروز شکایت کرده‌اند. من که نمی‌دانم روزنامه چه کرده و باید مسئولانش بروند و جواب دهند تا احقاق حق شود. اما می‌دانم که تا چندی دیگر که کاملا دست جریان انحرافی نزد مردم رو شود و دیگر کبکبه و دبدبه امروز را نداشته باشند آن وقت شکایت کردن آنها از هر فرد و گروهی، سند افتخاری خواهد شد برای آن فرد و گروه. بگذریم از این دعواهای سیاسی، مردم با جریان‌های انحرافی و لطماتی که آنها به پیکره نظام در این سال‌ها زدند حالا حالاها کار دارند. وقتش که برسد، آنها که امروز همچنان می‌تازند باید در پیشگاه عدالت پاسخگو باشند”.