نگرانی از افشای اسامی بلاگرهای ایرانی

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتوراز احتمال روابط یاهو و دولت ایران

یکی از جنبش های مخالف حکومت تهران شرکت یاهو را به دادن اسامی وبلاگ نویسان ایرانی به دولت جمهوری اسلامی متهم کرده است. تعداد این وبلاگ نویسان به ۲۰۰ هزار نفر می رسد. گفته می شود که یاهو در ازای این کار از دولت تهران خواسته بود در زمان تظاهرات سپتامبر ۲۰۰۹ اتصال مردم به این شبکه را قطع نکند.

 

یاهو این اتهام را که توسط یک وبلاگ ایرانی مخالف دولت عنوان شده رد کرد. این درحالی است که این اتهامات در ایالات متحده در سایت ZDNet توسط روزنامه نگار ریچارد کومان به صورت عمومی اعلام شده است. او می گوید در زمان تظاهرات معترضان دولت جدید در ماه سپتامبر ۲۰۰۹، شرکت یاهو پذیرفته که اسامی برخی از وبلاگ نویسان ایرانی را در ازای حفظ اتصال مردم به این شبکه، به دولت جمهوری اسلامی بدهد.

 

تظاهرات سپتامبر

 

ریچارد کومان بیش از هر چیز به ادعاهای یک سازمان مخالف ایرانی به نام “جنبش همبستگی دانشجویان ایران” اشاره می کند. در این وبلاگ آمده است: “در تاریخ ۲۷ شهریور [۱۸ سپتامبر]، زمانی که مردم ایران در خیابان ها تظاهرات می کردند، دولتمردان جمهوری اسلامی علاوه بر بسیاری از سایت های اینترنتی، سایت یاهو و گوگل را در کلیه نقاط ایران به شدت فیلتر کرده بودند. گوگل در این مورد واکنشی نشان نداد و مشکلات آن طی ۴۸ ساعت برطرف گردید، ولی یاهو نمایندگانی را به وزارت ارتباطات ایران اعزام کرد تا این مشکل را به طور مستقیم حل کند.

 

به نوشته “جنبش همبستگی دانشجویان ایران”، در زمان جلسه مسؤولان ارتباطات و اینترنت ایران، از نمایندگان یاهو خواسته شد اسامی تمامی دارندگان ایرانی ایمیل یاهو را تحویل دولت دهند تا این سایت از فیلتر خارج شود. نمایندگان یاهو در ابتدا مخالفت کردند و اظهار داشتند که تعداد این افراد بیش از ۲۰ میلیون نفر است. سپس مسؤولان انتظار خود را کمتر کرده و فقط خواستار اسامی دارندگان وبلاگ شده اند.

 

گروهی از مخالفان نفوذی

 

ازطرف دیگر، ریچارد کومان خاطرنشان می سازد “منابع”ی به او گفته اند که این اطلاعات از سوی گروهی از مخالفان نفوذی در ادارت دولتی جمهوری اسلامی به دست آمده. با این حال، او در مقدمه یادداشت خود در خصوص این اطلاعات می نویسد: “من باور دارم که واقعیت هایی در این مسأله وجود دارد و به همین دلیل اقدام به انتشار آن می کنم. تلاشم این است که تا حد ممکن مدارک و شواهدی در این زمینه ارائه دهم.”

 

از سوی دیگر، یاهو نیز بیانیه ای در تکذیب این ادعاها چاپ کرده. در این بیانیه آمده است: “کلیه اتهامات وارده علیه یاهو اشتباه است. نه شرکت یاهو و نه هیچ نماینده ای از این شرکت با شخصیت های دولتی ایران در مورد کاربران یاهو جلسه یا تماس نداشته. یاهو همچنان بر تعهدات خود مبنی بر محرمانه بودن اطلاعات استفاده کنندگان و همچنین حق آزادی بیان پایبند است. به منظور شناخت بهتر خط مشی یاهو درخصوص حقوق اشخاص لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید:

humanrights.yahoo.com

 

منبع: نوول ابزرواتور، ۹ اکتبر