تجمع دلواپسان؛ قانونی یا غیرقانونی؟

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش‌ها به راه‌پیمایی منتقدان مذاکرات هسته‌ای

برگزاری تجمع‌ها و راه‌پیمایی‌های منتقدان مذاکرات هسته‌ای در برخی شهرهای کشور، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته. برخی هم‌چون محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، آن را غیرقانونی و غیرشرعی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند برای برگزاری چنین تجمعاتی نیاز به مجوز نیست.

برخی منتقدان سیاست دولت در مذاکرات هسته‌ای، تجمع‌‌ها و راه‌پیمایی‌هایی در روزهای گذشته برگزار کرده‌اند. ازآن جمله تجمعی در مشهد با عنوان “اجازه نمی‌دهیم”، تظاهرات در تهران پس از برگزاری نماز جمعه با عنوان “اعتراض به توافق به هر قیمتی” و در نهایت تجمع در مدرسه فیضیه قم و مسجد اعظم اهواز. برگزاری این تجمع‌‌ها بازتاب‌های زیادی دررسانه‌های داخلی و خارجی داشته است.
در برخی از این تجمع‌ها، اصول‌گرایان و منتقدان دولت سخنرانی کردند؛ منتقدانی که عموما یا عضو جبهه پایداری هستند یانزدیک به این گروه. از آن جمله می‌توان به سخنرانی غلام‌‌علی حدادعادل،‌رییس فراکسیون اصول‌گرایان در شهر قم اشاره کرد.
اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، درباره برگزاری این راه‌پیمایی‌ها و تجمع‌ها گفته است: “این تجمع‌هاغیرقانونی بود و باید بدانند این کار غیرقانونی بنا به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حتی رهبر معظم انقلاب خلاف شرع است”. به گفته نوبخت “انتظار می‌رفت کسانی که دغدغه دارند یا اصطلاحاً دلواپسند، فرصت داشته باشند دغدغه‌های خود را که برای دولت محترم و شنیدن آن لازم است، منعکس کنند”.
پیش از این حسین‌‌علی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور،‌گفته بود که رحمانی‌فضلی، وزیر کشور،‌دستوری صادر کرده که براساس آن نباید هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای صادر شود.
این مساله البته با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. برای مثال فاطمه آلیا، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری، گفت: “تجمعات هسته ای به مجوز نیازی ندارد،به دلیل اینکه جلسات بحث و گفتگو و نقد است. بنابراین وزیر کشور و یا هر مسوول دیگری باید مبنای سخنانش قانون باشد… وقتی درجامعه اسلامی ما نقد و گردهمایی آزاد است اینگونه اظهارات سلیقه ای است و این نگرانی وجود دارد که کم کم جامعه ما به سمت تک صدایی برود”.
عدم نیاز این تجمع‌ها به مجوز، از سوی محمدجواد کولیوند، دیگر نماینده مجلس نیز مورد اشاره قرار گرفت. به گفته وی “دراینگونه تجمعات که موضع گیری نظام مشخص است و به صورت خودجوش و مردمی انجام می شود دیگر حزبی نیست بنابراین نیازی به اخذ مجوز نیست به دلیل اینکه همه در جهت آرمان نظام حرکت می کنند”.
پیش از این امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد و دیگر عضو جبهه پایداری، گفته بود: “صدور مجوز برای تجمع های مردمی «اجازه نمی دهیم» با ممانعت برخی مسوولین دولتی و استانداران مواجه شده است”. این نماینده مجلس افزوده بود: “به رخ کشیدن این پشتوانه مستحکم مردمی در راستای حمایت از منافع و حقوق ملی مردم کشورمان است و هیچ تناقضی بااهداف تیم مذاکره کننده ندارد”.
همزمان با طرح این سخنان برخی از حامیان روحانی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار مجدد سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در نمازجمعه ۳۰ خرداد سال ۸۸ کرده‌اند. رهبر جمهوری‌اسلامی در آن سخن‌رانی با اشاره به برگزاری راه‌پیمایی توسط معترضان به نتایج انتخابات گفته بود: “اگر قرار باشد بعد از هر انتخاباتی آنهائی که رأی نیاوردند، اردوکشی خیابانی بکنند، طرفدارانشان را بکشند به خیابان؛ بعد آنهائی که رأی آورده‌اند هم، در جواب آنها، اردوکشی کنند، بکشند به خیابان، پس چرا انتخابات انجام گرفت؟”.