آرش دادگر متولد1352 در شیراز ودانش آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده تربیت مدرس است. این مدرس دانشکده هنرومعماری درنخستین روز جشنواره تئاتر فجر نمایشنامه “کالون وقیام کاستلیون” را بر صحنه برده. گفت و گوی روز با او را می خوانید.
حرف های آرش دادگر
هیچکس همه واقعیت نیست
src=“/archives/images/dadgararashb.jpg” width=“200” height=“267” />
گروه تئاترشایا از چه زمانی شروع به کار کرد؟
سال 74 بود که این گروه توسط حمیدرضا نعیمی وشهرام کرمی تشکیل و افراد مختلفی را به خود جذب وشروع به کار کرد.
شما از ایتدای شکل گیری این گروه به آن پیوستید؟
از ابتدا خیر. اما درسال 85 گروهی به نام یاد به شایا پیوست که دامنه فعالیت آن را گسترش داد. من هم عضوی از گروه یاد بودم که بعدها به شایا پیوستم.
فعالیت های شما دراین چند سال بیشتر منحصر به بازخوانیهای حمیدرضا نعیمی از آثار بزرگ ادبیات نمایشی است؟
بله. اساسنامه وتصمیم براین شد که چند سالی را به این شکل کارکنیم که نتیجه آن اجرای نمایش های داستانهای کارور، الفبای ضربه ها، مکبث، آژاکس وقیام کاستیلن بود.
در مورد بازخوانی نعیمی از متن تسوایک توضیحی می دهید؟
تسوایک یک نویسنده اتریشی است که رمانی به همین نام به گونه اتوبیوگرافی خلق کرده است که درمورد ژان کالون ووقایع مستند زمان خودش است. آنچه ما رابه این رمان جلب کرد، خشونتی است که بین اشخاص آن وجودداردوهرکدام گمان می کنند که تمام واقعیت نزد خودش است. جدال بین کالون وسروه دراین نمایش بسیارپررنگ وجذاب است. نعیمی این رمان رادرعرض 5ماه بازخوانی وتحویل من داد.
وظایف انجمن کشیشان ژنو درحکومت چه بود؟
آن چیزی که تاریخ می گوید این است که ژان کالون که کاریزمای مذهبی حکومت بود، تمامی امور دولتی ومردمی را به دست شورای کشیشان ژنو سپرد واین شورا موظف بود تمامی قوانین اجتماعی و الهی را درقبال مردم اعمال کنند. آنان معتقدند که باید براساس انجیل وآیین و سنت مسیح مردم را هدایت کرد.
واین عقاید ازکجا سرچشمه گرفت؟
زیاده روی درهرچیز ضرر دارد. وقتی پافشاری می کنیم و استقلال ونظر ورای وعقیده را چهارچوب بندی می کنیم ومی گوییم لاغیر. ژان کالون از طرف مردم انتخاب شد واعتقادات کاملی داشت. اما د تصور می کرد که مرکز همه چیز است و هرچیزی که می گوید درست است. با گذشت زمان دیگر جز خود کس دیگری را نمی شنا خت تا ویرانی ها آغاز شد.
مسیح برای من پیامبری است که وقتی ظهور ودین خودرا اعلام می کند، مردمی را پیش روی خود دارد که رنج وسختی کشیده اند. خداوند می گوید: ای پیامبر به مومنان بگو که خداوند به تمام اعمال آنان آگاه است. مسیح هم برای همین ظهورکرد. برداشت ژان کالون وانجمن کشیشان آن چیزی نبود که خداوند بشارتش راداده بود.
وکسی که علیه اینها مقاومت کرد میشل سره است. ممکن است توضیحی درمورد این کاراکتر برایمان دهید؟
او یک پزشک است که کشف گردش خون را به نام خود درج کرده است. کتاب او”تثلیث وتعمید درآیین مسیح”نام دارد. او کاملا با این مساله که مسیح فرزند خداست واینکه ما با غسل تعمید تمام گناهانمان پاک می شود مخالف بود وهمین باعث شد تا کلیسای کاتولیک والبته کلیسای ژان کالون او را محکوم کنند.
شما درنمایشهایتان درمورد بهره مندی از امکانات دکوراتیو عموما از چند میز وصندلی استفاده می کنید، اما با وجود صحنه های متفاوت کمبودی احساس نمی شود. می خواهم بدانم چه رویکردی درکارگردانی دارید؟
تئاتر پدیده ای است که باید مسائل را ساده کند نه سخت تر. تئاتر اگر یک پدیده ارتباطی است پس باید به بهترین نحو ارتباط خود با مخاطب را برقرار سازد. ما به گروه اعتقاد داریم. گروهی که از روز اول تمرین بازیگران، نویسنده، طراحان و… نمایشی را تولید می کنند. آن چیرزی که ما درتولید به کار می بریم سیالی، پویا بودن ودینامیک بودن اجرا است. جایی برای توقف وجود ندارد. زمان درحال حرکت است وبه سرعت هم پیش می رود. حرکت وقتی می تواند خود را تعریف کند که جابه جایی صورت گیرد. ما دراجراهایمان چیزی از قبل را پیش بینی نمی کنیم، بلکه تلاش می کنیم درحین تمرین از چیزهایی که استفاده می کنیم استفاده کنیم.
کار بعدی گروه شما چیست؟
نمایش بعدی”حیات کولونی” نام دارد که درباره چند خانواده است که درکنارهم زندگی کولونی واری را تجربه می کنند والبته دختر بچه ای هم دراین میان است که قدرتی متافیزیکی دارد. طرح این نمایشنامه از من است ونگارش آن برعهده حمیدرضا نعیمی است.