دلایل بهبود روابط با ایران

نویسنده

» گزارش لوپوئن از تلاش های اولاند:

میشل کولومس

اگر فرانسوا اولاند نسبت به اقدام نابجای میشل روکار، نخست وزیر فرانسوا میتران، در بازدید از ایران اوقات تلخی کرده باشد، ولی شاید درنهایت بخاطر دل نگرانی این نخست وزیر که مقارن با زمان مناسبی شده، به خود ببالد. زیرا احتمالاً این بهترین زمان برای یک رهبر غربی است که روابط با تهران را ازسرگیرد و سران جمهوری اسلامی را مجاب کند که روابط شان را با جامعه بین المللی بهبود بخشند. ممکن است یک رییس جمهور فرانسه که به تازگی انتخاب شده بتواند اقدام دیپلماتیک چشمگیری به انجام رساند، به ویژه اینکه فرانسوا اولاند به حلال مشکلات معروف است. به هرحال او می تواند در تاریخ ۲۳ می در زمان ازسرگیری مذاکرات در بغداد، درس هایی به هیأت فرانسوی و دیگر کشورها بدهد [ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان] که چطور می توان از میزان تنش ها کاست.

جمهوری اسلامی درصورت ادامه این روند که به هیچ کشوری امکان بررسی برنامه اتمی اش را نمی دهد، ممکن است به شدت بهای تحریم های اعمال شده را بپردازد. به ویژه صادرات نفتی این کشور با مشکلات بزرگی روبرو شده، تا حدی که از یک ماه پیش تاکنون حکومت تهران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسؤولیت نظارت بر اجرای تحریم ها را دارند وارد یک بازی موش و گربه شده. بازرسان متوجه شدند که نفت کش های ایرانی در جستجوی مشتری برای تحویل نفت خام، دستگاه های ماهواره ای خود را برخلاف قوانین بین المللی خاموش کرده اند تا بتوانند محموله خود را به نفت کش های دیگر یا بنادر کشورهای دوست منتقل کنند. جمهوری اسلامی که متحمل تحریم های بانکی شده و تجارت بین المللی اش به شدت با مشکل مواجه گشته، اکنون باید نفت خام خود را در نفت کش هایی ذخیره کند که در هیچ کجا نمی توانند محموله شان را پیاده کنند.

 

مذاکرات سازنده

دیوید کوهن، وزیر خزانه داری آمریکا در مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی در واشنگتن اظهار داشت: “ایران کشوری است که از نظر دیپلماتیک و اقتصادی روز به روز بیشتر منزوی می شود، و ارزش واحد پولی این کشور بسیار تنزل یافته.”

ایران که بدین ترتیب تحت فشار شدید قرار گرفته، آیا در مذاکرات با شش کشور بزرگ مواضع گشایشگری اتخاذ خواهد کرد؟ یک نشانه مثبت این است که به گفته نماینده ایران، مذاکرات ابتدایی به شکلی سازنده برگزار شدند. به همین دلیل ممکن است شرایط به گونه ای رقم بخورد که این بحران که ماه هاست بر قیمت بنزین در کشور ما تأثیر گذاشته پایان پذیرد.

البته این به شرطی است که اسراییلی ها باعث برهم زدن روند مذاکرات نشوند. چرا که وزیر دفاع این کشور اخیراً اعلام کرد: “مذاکره با ایران باعث نمی شود که حمله علیه برنامه هسته ای این کشور در دستور کار قرار نگیرد.”

منبع: لوپوئن، ۱۵ می